کد خبر: ۹۱۰۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
تعداد بازدید: ۳۳۷
یکی از سهامداران بانک شهر به دلیل از بین رفتن بیش از نصف سرمایه شرکت، در خواست انحلال آن را داد!
وقتی سهامدار به ستوه می آید ؛ درخواست انحلال بانک شهر!به گزارش خبرداغ به نقل از اخباربانک، این سهامدار «وشهر» اعلام کرده : هیات مدیره بانک شهر اسفند ماه سال گذشته تکلیف کرده بود تا به منظور خروج شرکت از ماده 141 سرمایه این بانک افزایش یابد اما از آن زمان تا کنون هیچگونه اقدامی در این خصوص انجام نشده است. در پی این موضوع در تابستان سال جاری اظهارنامه قانونی با کمک چند تن از وکلا در راستای مکلف کردن قانونی مدیر عامل و  هیات مدیره برای افزایش سرمایه، تنظیم و به صورت قانونی ثبت شد اما این اقدام نیز راه به جایی نبرد. در قدم بعدی و به همین منظور در ادامه آن اظهارنامه درخواست انحلال بانک توسط جمعی از سهامداران به قوه قضاییه ارائه شد.

او مدعی شده که با توجه به این که چهار سال از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت این بانک می گذرد و تا کنون هیچ اقدامی جهت خروج از این وضعیت صورت نگرفته، از مراجع قضایی تقاضا داریم تا برای جلوگیری از ضرر و زیان هرچه بیشتر سپرده گذاران بانک شهر و صندوق های زیرمجموعه و سهامداران این بانک و همچنین به منظور جلوگیری از آسیب های وارد شده به اعتماد مردم نسبت به سیستم بانکی و اقتصادی، اقدامات لازم را جهت انحلال بانک شهر انجام دهید.

گفتنی است ، سرمایه ابتدایی بانک شهر در سال 87 مبلغ 1500 میلیارد ریال بود که طی سه مرحله در سال های 88، 90 و 93 از محل مطالبات و آورده نقدی به مبلغ 7900 میلیارد ریال افزایش یافت. سپس  در تیر ماه سال 94 از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به 15573 میلیارد ریال افزایش یافت و از آن زمان تاکنون سرمایه شرکت همین مبلغ باقی مانده است.

از طرفی نسبت کفایت سرمایه بانک شهر منفی است. بر مبنای یادداشت های توضیحی صورت های مالی سال مالی منتهی به 30 اسفند 99 نسبت کفایت سرمایه بانک شهر به منفی 29.29 درصد رسید. این نسبت در سال 98 منفی 35.69 بود. به طور کلی نسبت کفایت سرمایه یکی از موارد بااهمیت برای سنجش بانک هاست و به معنی نسبت سرمایه ای بانک به دارایی های همراه با ریسک آن است که حداقل این نسبت توسط بانک مرکزی 8 تعیین شده است.

داشتن سرمایه کافی در مواقعی که بانک ها با ریسک های غیرمنتظره ای مواجه شوند، می تواند نقش سپر ایمنی را ایفا کند. سرمایه کافی بانک ها آن ها را در مواجهه با زیان های غیرمنتظره کمک می کند.

بانک شهر با سرمایه 15572 میلیارد ریال در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 بیش از 70،429 میلیارد ریال زیان شناسایی کرده بود. در پایان سال مالی 99 زیان شرکت به 28659 میلیارد ریال رسید.

بر اساس آخرین اطلاعات مالی شرکت که مربوط به صورت های مالی حسابرسی نشده دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر 99 است این بانک در حالی 16013 میلیارد ریال سود خالص اعلام کرده که در مدت زمان مشابه سال قبل مبلغ 21059 میلیارد ریال زیان خالص شناسایی کرده بود.

بانک شهر در اطلاعیه های شفاف سازی که در بهمن ماه پیرامون تعدیلات اعلامی گزارش 9 ماهه سال جاری منتشر کرده، اعلام کرد که مبلغ 2870 میلیارد ریال بابت تعدیلات سنواتی سال 99 و مبلغ (1139) میلیارد ریال بابت برگشت ذخیره صرافی شهر در تعدیلات سال 1400 شناسایی کرده که تعدیلات سنواتی تجدید ارائه شده سال 99 را به مبلغ 1731 میلیارد ریال رسانده است.

صورت های مالی حسابرسی شده این بانک نشان می دهد که مجموع دارایی های بانک شهر در پایان سال مالی 99 مبلغ 1،084،408 میلیارد ریال و جمع بدهی های این بانک مبلغ 1،294،352 میلیارد ریال است.

همچنین بر مبنای گزارش هیات مدیره دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به سال 99  نسبت سپرده های بانک شهر به کل سپرده های سیستم بانکی 2،9 درصد و نسبت به کل سپرده های بانک های خصوصی 10.2 درصد بود. ضمنا نسبت تسهیلات بانک شهر به کل تسهیلات سیستم بانکی 2.2 درصد و نسبت به کل تسهیلات بانک های خصوصی 7.8 درصد بود.
بانک شهر
منبع:بورس 24
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: