کد خبر: ۹۶۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
تعداد بازدید: ۱۰۶
منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی می‌گوید: افرادی نظیر ذوالنور، متکی، قالیباف و نبویان را مشاهده می‌کنیم که در مذان مسئولیت ریاست مجلس قرار دارند، بنابراین قالیباف یکی از گزینه‌هایی است که قابلیت حضور در رقابت‌ها برای ریاست مجلس را دارد.

۳ قطبی در مجلس بر سر کرسی ریاست مجلس /نمایندگان مستقل؛ برگ برنده قالیباف می شوند؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، زمزمه ای خبری حکایت از رایزنی ها برای کرسی ریاست مجلس دارد، کاندیداها زیاد هستند و قالیباف برای تکیه زدن مجدد بر صندلی ریاست کار آسانی ندارد. مجید نصیرپور، نماینده ادوار مجلس که این دور نیز راهی پارلمان شده است، در گفتگو با خبرآنلاین می گوید؛«برخی از افراد برای اینکه گزینه مدنظر خود را به کرسی بنشانند از مسیر افراط وارد شدند که حتماً در دراز مدت به ضرر خودشان هم خواهد بود.»

وی از برنامه ریزی برای تشکیل فراکسیون مستقلین روایت می کند و تاکید دارد؛«تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز افرادی که مستقلین مجلس آینده را تشکیل می‌دهند، جلسه جامعی را با یکدیگر نداشتند اما به دنبال این هستند که فراکسیون مستقلین را تشکیل دهند. »

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مجید نصیرپور سردهائی، منتخب مجلس دوازدهم را می‌خوانید:

*****

*آقای نصیرپور! اخیراً رهبر انقلاب نمایندگان را به مراقبت در رفتار و گفتارشان دعوت کردند، به نظر شما چقدر این تذکر معطوف به اظهارات و رفتارهای اخیر برخی منتخبان مجلس آینده است؟

فرمایش مقام معظم رهبری کاملاً دقیق و به موقع بود چراکه در هر دوره از انتخابات مجلس از برگزاری تا مرحله جابجایی مجلس معمولاً جلساتی برگزار و موضوعاتی مطرح می‌شود. در این میان افرادی که برنامه‌ای برای مدیریت مجلس دارند، تلاش می‌کنند افراد جدید را برای تحقق برنامه خود، جذب کنند اما شاهد هستیم که برخی مواقع این مذاکرات که مرسوم هم هستند از دایره اخلاق خارج می‌شود، به این ترتیب که هم به سمت تخریب می‌رود و هم اینکه از طریق تریبون رسانه این قبیل اظهار نظرات گفته می‌شود، در حالی که شاید ما در عرصه میدان با یکدیگر تفاوت نظر داشته باشیم اما موضوع فعالیتمان خدمتگذاری به مردم در نهاد برآمده از آرای ملت است و طبیعتاً در آنجا باید تلاش کنیم که با تفاهم موضوعات را پیش ببریم.

در حقیقت تنش، درگیری حتی جزئی هم می‌تواند هزینه مدیریت را در کشور بالا ببرد، مخصوصاً اینکه در کشور مشکلات جدی در حوزه اقتصاد و اشتغال داریم که این موارد با تفاهم و همدلی حل می‌شوند.

دعواها به خاطر قدرت است

از این‌رو افرادی که برنامه برای مجلس آینده دارند باید تلاش کنند با تعامل و همکاری این برنامه را پیش ببرند، مخصوصاً اینکه در کشور ما مناصبی نظیر نمایندگی مسئولیت‌آور است و نباید جذابیت دیگری داشته باشد.

برخی مواقع این تصور پیش می‌آید که این دعواها به دلیل قدرت است و منافع دیگری غیر از خدمت‌گذاری برای بعضی‌ها دارد، که اینقدر بداخلاقی صورت می‌گیرد. بنابراین بنده معتقد هستم که همه باید از فرمایش رهبری تمکین کنند و با واقع‌بینی تلاش کنند که چالش‌ای پیش رو را با هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر حل کنند.

*در حال حاضر افرادی نظیر رسایی و نبویان به مجلس راه پیدا کردند که مشخصه اصلی آنها تندرو بودن است، به نظر شما نگاه‌های تند تا چه اندازه می‌تواند برای مجلس خطرناک و آسیب‌زا باشد؟

به دلیل اینکه توزیع قدرت در کشور براساس نقش احزاب نیست و افرادی هستند که ایفای نقش می‌کنند و گاهاً منافعی غیر از خدمتگذاری مدنظر است که اینقدر تندروی می‌کنند، بهر حال افراط و تفریط همیشه به کشور آسیب وارد کرده، لذا باید تلاش کنیم در این مسیر بسیار خطرناک قرار نگیریم.

البته بنده اخیراً از نبویان تندروی مشاهده نکردم اما چنانچه نگاه خاصی هم در حوزه سیاست وجود داشته باشد ما نباید این را به مدیریت مجلس تعمیم بدهیم چراکه آثار تصمیماتی که در مجلس گرفته می‌شود قبل از حوزه‌های سیاسی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار خواهد بود. بنابراین باید از هر گونه افراط در گفتار و رفتار پرهیز کنیم.

ذوالنور، متکی، قالیباف و نبویان در لیست کاندیداهای ریاست مجلس قرار دارند

*اظهارات تند منتخبین علیه یکدیگر، تا چه اندازه بر روی انتخاب ریاست مجلس دوازدهم تاثیرگذار خواهد بود؟

وقتی به کاندیداها و منتخبین نگاه می‌اندازیم، افرادی نظیر ذوالنوری، متکی، قالیباف و نبویان را مشاهده می‌کنیم که در لیست کاندیداهای ریاست مجلس قرار دارند، بنابراین قالیباف یکی از گزینه‌هایی است که قابلیت حضور در رقابت‌ها برای ریاست مجلس را دارد اما به نظر می‌رسد برخی از افراد برای اینکه گزینه مدنظر خود را به کرسی بنشانند از مسیر افراط وارد شدند که حتماً در دراز مدت به ضرر خودشان هم خواهد بود.

لذا به نظر بنده باید تساهل، تسامح و گفتگو کار را پیش ببریم و اگر بنابر پرده‌دری باشد حتماً می‌توان در سوابق مدیریتی افراد اشکالاتی پیدا کرد و آنها را برملا کرد.

پرخاشگری در مجلس اقدام نادرستی است

در مجموع این رویه درستی نیست و این پرخاشگری‌ها هم به لحاظ اخلاقی اقدام نادرستی است و هم از نظر شرعی غیرموجه محسوب می‌شود چراکه ما حق نداریم برای تصدی یک پست پرده‌دری و هتاکی کنیم و یا اسرار نهفته مردم را برملا کنیم، آن هم در شرایطی که انتخابات تحت شرایط خاص برگزار شده است، طبیعتاً دستگاه‌های نظارتی حسب وظیفه‌ای که دارند، مواردی که این روزها مطرح می‌شود را بررسی کنند، بنابراین باید به شورای نگهبان اعتماد کنیم و اجازه ندهیم فضای اخلاقی کشور آلوده شود.

کسی رییس مجلس می‌شود که بتواند آرای مستقلین را جذب کند

*به عنوان یکی از منتخبین مجلس دوازدهم، آیا اظهارات تند برخی منتخبین در انتخاب شما برای ریاست مجلس موثر خواهد بود؟

نه تنها بنده بلکه اکثریت قریب به اتفاق منتخبین مجلس دوازدهم افراد با تجربه‌ای هستند و ملاحظه کردند که افراط و تفریط می‌تواند تا چه اندازه آسیب وارد کند. طبیعتاً نه تنها بنده بلکه دوستان و همکاران تلاش خواهند کرد با بررسی سوابق و توانمندی‌های افراد به فردی رأی بدهند که حداکثر امتیاز لازم برای این سمت را دارد، طبیعتاً مذکرات صورت می‌گیرد و پیشنهادات افراد مختلف با دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود.

لذا به نظر می‌رسد یک ۳ قطبی در جریان انتخاب رییس مجلس شکل خواهد گرفت، در این میان افراد مستقل که درگیر منازعات دو جریان اصولگرای مجلس نخواهند بود، می‌توانند نقش‌آفرین باشند و فردی که بتواند این فضا را مدیریت کند و آرای دوستان مستقل را به سبد آرای خود اضافه کند، می‌تواند برای آینده مجلس برنامه‌های بهتری داشته باشد. البته فردی می‌تواند این اقدام را انجام دهد که از مشی میانه‌روی برخوردار باشد.

*در حال حاضر زمزمه‌هایی درباره رایزنی قالیباف با سایر منتخبین در مورد ریاست مجلس مطرح است، آیا شما از جزئیات این رایزنی‌ها مطلع هستید؟

بنده با توجه به شناختی که از ساز و کار مجلس دارم، رایزنی افراد برای ریاست مجلس امری مرسوم است. در حقیقت همه افرادی که برنامه‌ای برای ریاست مجلس دارند، در فضای بین انتخابات و جابجایی مجلس این فعالیت را آغاز می‌کنند و حتی بعضاً قبل از انتخابات این درگیری‌ها برای ریاست مجلس اتفاق می‌افتد، بنابراین رایج و مرسوم است و نه تنها هیچ اشکالی وجود ندارد بلکه ضرورت است که تا زمان باقی مانده برای افتتاح مجلس آینده، کارها به نحوی ساماندهی شود که بعد از آغاز مجلس با چالش کمتر و صرف زمان کمتری این اقدامات را انجام دهیم و مجلس بلافاصله به محتوای اصلی خود ورود پیدا کند.

بقیه داوطلبین ریاست مجلس وارد رایزنی با سایر منتخبین شدند

*یعنی غیر از قالیباف، افراد دیگر نظیر نبویان و متکی وارد رایزنی برای ریاست مجلس شورای اسلامی شده‌اند؟

بله، دوستان دیگر هم وارد رایزنی برای ریاست مجلس شدند.

در مجلس دوازدهم فراکسیون مستقلین تشکیل می‌دهیم

*گفته می‌شود قالیباف برای ریاست مجلس وارد گفتگو با اعتدالیون و اصلاح‌طلبان شده است...

تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز افرادی که مستقلین مجلس آینده را تشکیل می‌دهند، جلسه جامعی را با یکدیگر نداشتند اما به دنبال این هستند که فراکسیون مستقلین را تشکیل دهند. همچنین افرادی که برنامه برای ریاست مجلس دارند حتماً به صورت فردی وارد گفتگو با افراد شدند اما تصمیم نهایی بعد از شروع به کار مجلس دوازدهم، گرفته خواهد شد.

*از طرف قالیباف با شما صحبت و رایزنی شده است؟

ما خودمان در حال رایزنی هستیم شاید من کاندیدای ریاست مجلس شوم.(با خنده)

*نکته پایانی

وضعیت فعلی کشور نیاز به کشمکش‌های سیاسی ندارد و هر اندازه از این کشمکش‌ها کم شود، فرصت خدمتگذاری برای مردم فراهم می‌شود که نیاز امروز کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: