کد خبر: ۹۶۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۱۷۹
سخنگوی حزب اعتماد ملی خطاب به الله کرم گفت: اگر کسی توان جذب افکار عمومی را ندارد، چرا به دیگران لگد می‌زند؟ خودتان می‌گویید در ادوار مختلف هر موقع اصلاح‌طلبان آمدند، رای بالا آوردند. دو سال پیش تمام امکانات را برای رای‌آوری آقای رئیسی بسیج کردید اما باز هم تعداد آرای او به هیچ کدام از اصلاح‌طلبان نرسید

الله کرم: با یارانه ۴۵ هزار تومانی احمدی نژاد زندگیمان تغییر زیادی کرد /جوادی حصار: جز لگد زدن به دیگران و برهم زدن جلسات چه خیری برای کشور داشته اید؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، شامگاه دوم اسفندماه مناظره‌ای پیرامون چالش‌های انتخابات امسال بین حسین الله‌کرم، دبیرکل حزب رزما و از موسسین انصار حزب‌الله و محمدصادق جوادی حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی، در تالار شهر مشهد برگزار شد.

بنابر گزارش ایسنا، الله‌کرم در ابتدای این مناظره با بیان اینکه این جلسه مبارکی است، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان مدتی به ما می‌گفتند چماقدار و کف خیابانی، در حالیکه خودشان از سفارت آمریکا بالا رفتند و بعد گفتند اشتباه کردیم. البته که کف خیابانی بودن برای ما افتخار است. در مورد انتخابات ما تا کنون در دو دوره تاریخی با کاهش مشارکت مواجه بودیم. دوره اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوم هاشمی رفسنجانی بود که او با حدود ۵۰ درصد رئیس‌جمهور شد که عدد پایینی در آن زمان بود و دوره دوم کاهش مشارکت هم در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ بود که نرخ مشارکت هر کدام به ترتیب ۴۳ و ۴۹ درصد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ریشه کاهش مشارکت هر دو دوره مسائل اقتصادی است، افزود: ما پس از انقلاب با سه رویکرد مختلف در سه دوره مواجه بودیم. دوره اول سال‌های جنگ است که رویکرد "مبادله به‌مثل" حاکم بود. در این دوران اقتصاد منطق نداشت و فرهنگ و اجتماع اقتصاد را هدایت می‌کرد و شاهد حذف‌شدگی اقتصاد بودیم و وفاداری و دوستی در جامعه پررنگ‌ترین جریان بود. در آن دوران میرحسین موسوی نفت را می‌فروخت و با منابع حاصل از آن، کوپن توزیع می‌کرد و نوعی مساوات حاکم بود و تمام اقدامات با انگیزه‌های غیرمادی انجام می‌شد.

دبیرکل رزما اضافه کرد: در سال‌های ۶۸ تا ۷۶ رویکرد "مبادله بازتوزیع با منطق سیاسی" حاکم بود. در آن دوران نفت فروخته و منابع حاصل از آن با منطق سیاسی توزیع می‌شد، یعنی کسانی مانند کارگزاران که به دولت نزدیک‌تر بودند، امکانات ویژه‌تری می‌گرفتند. در این دوره طبقه شبه‌سرمایه‌داری تشکیل شد و دگرگونی پارادایمی و پدیده طردشدگان رخ داد و بسیاری از مردم امثال بنده حذف شده بودند.

الله‌کرم ادامه داد: در آن دوره ما مغضوبین بودیم که علی‌رغم طرد شدن نمی‌توانستیم کشور را به شورش بکشیم و چاره‌ای نداشتیم جز حمایت از فردی مانند ناطق نوری که تنها به لحاظ فرهنگی به ما نزدیک بود، وگرنه در سایر حوزه‌ها مانند همان هاشمی بود اما مردم به سمت خاتمی رفتند.

وی با بیان در دهه ۷۰ اصلاح‌طلبان بلاهای بسیاری سر حاشیه‌نشینان آوردند، عنوان کرد: وقتی احمدی‌نژاد آمد ما از او استقبال کردیم. در دور اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، به ما ۴۵ دلار یارانه داده می‌شد و زندگی‌مان تغییرات بسیاری کرد، اما چون ساختار اقتصادی غربی بود، در ادامه دلار به ۳۳۰۰ تومان رسید و یارانه به حدود ۱۳ دلار کاهش یافت.

اگر اصلاح‌طلبان مقبولیت ندارند، پس چرا اینقدر از ما خوف دارید؟

در ادامه محمدصادق جوادی حصار در پاسخ به کنایه‌های آغازین الله‌کرم، عنوان کرد: خدا را شکر می‌کنم آقای الله‌کرم پس از این همه سال، به گفت‌وگو رسیده است. شما هیچ گاه هیچ نظر مخالفی را برنمی‌تابید. ما خطای بزرگی کردیم که در زمانی که می‌توانستیم ریشه کج‌اندیشی را از خاک بکَنیم، چنین نکردیم. شما تاریخ را هم تحریف می‌کنید. اگر دوره موسوی و هاشمی را دوره‌ای می‌دانید که دودمان شما را به باد داده، باید به شما یادآوری کنم که آن دوره طلایی امام بوده و رهبری هم فرمودند هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود.

وی افزود: اگر کار کسانی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، اشتباه بود، کسانی هم که به شدت از آن حمایت کردند و آن را انقلاب دوم نامیدند هم اشتباه کردند. اگر آن غلط بود پس این هم غلط است. انصار حزب‌الله که تمام امکانات نظام در اختیارش قرار گرفته، ضرورت وجودی‌اش چیست و جز تجمع در مقابل سینما و برهم‌زدن جلسات چه کار خیری برای کشور انجام داده است؟

سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه تمام دولت‌ها از نظر شما منفور اند، اضافه کرد: اگر کسی توان جذب افکار عمومی را ندارد، چرا به دیگران لگد می‌زند؟ خودتان می‌گویید در ادوار مختلف هر موقع اصلاح‌طلبان آمدند، رای بالا آوردند. دو سال پیش تمام امکانات را برای رای‌آوری آقای رئیسی بسیج کردید اما باز هم تعداد آرای او به هیچ کدام از اصلاح‌طلبان نرسید.

رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی در پاسخ به الله‌کرم که به مصاحبه‌های او با بی‌بی‌سی اشاره کرد، گفت: من با بی‌بی‌سی از موضع ملت ایران صحبت کردم و اکنون مدت‌هاست که دیگر هیچ دعوتی از من نمی‌کنند، زیرا می‌دانند من صرفا بر منافع مردم تاکید دارم. شما مانند معاندین و مسیح علی‌نژاد به اصلاح‌طلبان توهین می‌کنید. اگر ما مقبولیت نداریم، پس چرا انقدر از ما خوف دارید؟ شما ۱۰ بار گفتید به تابوت اصلاحات میخ آخر را کوبیدید اما هر بار دیدید که این حرف‌ها صرفا خیال است و جامعه ایران فهیم‌تر و حماسی‌تر از آن است که کسانی مانند احمدی‌نژاد سمبل آن باشند.

مشکلات اقتصادی امروز نتیجه عملکرد روحانی است

در بخش بعدی مناظره الله‌کرم خطاب به جوادی حصار بیان کرد: اساسا اصلاح‌طلبان سطح علمی ندارند و مناظره از این بهتر هم از جوادی حصار برنمی‌آید. نتیجه برجام ظریف دو و سه برابر شدن دلار بود، اما امیرعبداللهیان که به گفته شما زبان انگلیسی نمی‌داند، این کشور را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه با شکست برجام و دو برابر شدن تحریم‌ها، مشکلات معیشتی بسیاری ایحاد شد و مشکلات اقتصادی امروز هم نتیجه عملکرد دولت روحانی است، افزود: تورم دوران روحانی ۶۰ درصد بود و الان ۳۹.۵ درصد است. رشد اقتصادی صفر، رشد نقدینگی ۴۳ درصد، کسری بودجه ۳۰۰ همتی و خزانه منفی ۴۶ همتی همه تنها اندکی از وضعیت اقتصادی کشور در دولت روحانی است.

از نگاه عامه مردم مجلس از دایره انتفاع خارج شده است

در ادامه جوادی حصار نیز بیان کرد: اگر موافقید مشارکت کاهش یافته، یکی از دلایل آن رد صلاحیت گسترده منتقدانتان است. مردم گیج اند که چطور نماینده‌ای در دوره قبل رد شده و در این دوره تایید می‌شود! در دور هفتم انتخابات مجلس، فردی را داشتیم که از حوزه چناران رد صلاحیت و در انتخابات میان‌دوره‌ای اصفهان تایید شد. وقتی از شورای نگهبان پرسید چرا چنین کردید، گفتند چون می‌دانیم تو در اصفهان رای نمی‌آوری اما امکان رای‌آوری‌ات در چناران وجود داشت.

وی تصریح کرد: مهندسی انتخابات باعث شده مردم حس کنند دیگر حضورشان فایده نداره و به هر که رای دهند، باز هم جریان به شکل دیگری پیش می‌رود. شما با صندوق رای کاری کردید که آن را از موضوعیت انداختید. دوست شما در تهران گفت ما به دنبال انتخابات حداقلی با خروجی مطلوب هستیم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه دلیل دیگر کاهش مشارکت ناکارامدی مجلس است، گفت: شما معتقدید مجلس به عنوان جایگاهی که بتواند برای مردم خط و مشی تعیین کند، باید در اختیار خودتان داشته باشد. نامزدی به من می‌گفت من می‌خواهم در مجلس به مردم خدمت کنم، اما اگر بفهمند اصلاح‌طلبم، رد صلاحیت می‌شوم. این‌ها در حالی است که ما در پی حذف اصولگرایان نیستیم. من گفتم پس از برجام خارجی، نوبت برجام داخلی است. یعنی سلایق مختلف در تمامی بخش‌ها باید دور یک میز با دولت به گفت‌وگو بنشینند و مطالبات خود را بیان کنند و به برنامه‌ای برسند که نفع همه در آن باشد.

جوادی حصار اظهار کرد: شمایی که برای یک تار موی یک دختر آسمان را به زمین می‌دوزید، غیرت دینی خود را خرج کنید ببینید در حاشیه مشهد چه قدر افراد هستند که برای درمان خانواده خود تن‌فروشی می‌کنند. با شعار دادن که آدم حزب‌اللهی نمی‌شود. شما دغدغه مردم ندارید و فکر می کنید فقط خودتان درست می‌گویید و هر که مخالف شماست، با اسلام و ایران بیگانه است.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان سربازان این وطن از کیان این کشور دفاع می‌کنیم، افزود: اصل نهم قانون اساسی می‌گوید هیچ کس حق ندارد به هیچ بهانه‌ای حقوق اساسی مردم را ضایع کند و به عنوان آزادی بیان منافع ملی را به خطر اندازد. یک فصل حقوق ملت داریم که شما آن را کلا نادیده می‌گیرید اصل ۵۶ قانون اساسی می‌گوید انسان بر سرنوشت سیاسی خود حاکم است و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از او سلب کند شما در برابر این همه سلب حقوق عامه چه گفتید و چه موضعی داشتید؟

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در مورد میزان احتمالی مشارکت در این دوره، بیان کرد: من با توجه به اخبار داخلی می‌گویم در این دور به شدت با کاهش مشارکت به ویژه در شهرهای بزرگ مواجهیم، همین که خودشان می‌گویند یک کاری کنید مشارکت افزایش یابد، نشان‌دهنده کاهش مشارکت در این دوره است‌. به علاوه شما هم از کسانی که می‌خواستند نامزد شوند و هم از مردم خلع انگیزه کردید. بنابراین من برای این دوره نرخ مشارکت بالایی پیش‌بینی نمی‌کنم.

جوادی حصار ادامه داد: مردم یک تفکر را تایید می‌کنند و به مجلس و ریاست جمهوری می‌فرستند، اما خروجی مطلوب را دریافت نمی‌کنند و وقتی می‌بینند خروجی همان است، دیگر رغبتی به حضور در انتخابات پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین مجلس از نگاه عامه مردم از دایره انتفاع خارج شده است.

مجلس ایران قوی‌ترین مجلس جهان است

در ادامه مناظره الله‌کرم با بیان اینکه نظام سلطه دو حرکت انتخاباتی علیه ما داشت، عنوان کرد: اولی سال ۸۸ بود که عقبه آن به انقلاب‌های رنگی در اروپای شرقی برمی‌گردد و دشمن می‌خواست این طرح را در ایران هم پیاده کند. پس از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد انقلاب رنگی در کشورهای کمونیستی سابق بودند و در این راستا هنگامی که در این کشورها انتخابات برگزار می‌شد، آمریکایی‌ها آن را با رنگ خاصی برجسته می‌کردند و با رمز تقلب آن را به انحراف می‌کشیدند و با برگزاری انتخابات مجدد توسط سازمان‌های بین‌المللی، نتیجه به نفع غربی‌ها تغییر می‌کرد.

وی ادامه داد: در سال ۸۸ نیز رنگ سبز را برجسته کردند تا مردم جنبش سبز را برتر ببینید و از این طریق انقلاب رنگی در ایران ایجاد شود. در آن سال با ایجاد یک دوقطبی کاذب، نرخ مشارکت به ۸۵ رسید که بالاترین رقم بود و نهایتا هم این میزان مشارکت به ضد مردم تبدیل و کشور ۸ ماه درگیر آشوب شد.

عضو هیات موسس انصار حزب‌الله با بیان اینکه در نتیجه توطئه‌های نظام سلطه در ۹۲ و ۹۶ کمترین نرخ مشارکت اتفاق افتاد، گفت: نظام سلطه می‌خواهد پشتوانه مردمی نظام را کاهش دهد تا با فتنه‌های بعدی نظام را به چالش بکشد. همچنین دشمن، مجلس را هدف قرار داده است. مجلس ایران قوی‌ترین مجلس در جهان است. در جهان مجلس انگلستان و مجلس آمریکا هم ادعای برتری دارند، در حالیکه در انگلیس مجلس حتی نمی‌تواند نخست‌وزیر را استیضاح کند و در آمریکا هم رئیس‌جمهور می‌تواند مجلس را منحل کند؛ بنابراین مجلس ما که می‌تواند رییس‌جمهور را استیضاح کند، قوی‌ترین است.

اصلاح‌طلبان برای مردم تمام شده‌اند

الله‌کرم همچنین در پاسخ به جوادی حصار در مورد ردصلاحیت‌ها، اظهار کرد: در این دوره تنها در بین نامزدهایی که گرایش سیاسی خود را اعلام کردند، ۱۵۶۰ اصلاح‌طلب و ۲۷۰۰ اصولگرا وجود دارد؛ بنابراین تمام سلایق نامزد دارند. اعتماد مردم به شما اصلاح‌طلبان از بین رفته است. شما در سال ۸۸، ۴۰ میلیون مشارکت را نادیده گرفتید همان طور که رهبری فرمودند، اگر به پرونده فتنه‌گران ۸۸ رسیدگی شود، احکام قضایی بسیار سختی می‌گیرند. یعنی حضرت آقا از محاکمه آنان جلوگیری کردند، زیرا معتقدند این‌ها فریب خوردند. شما اصلاح‌طلبان به نفعتان است به دامان ملت بازگردید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد علت تایید صلاحیت روحانی، بیان کرد: شورای نگهبان به علت وجود فقها مشروعیت دارد. این شورا کسانی را تایید می‌کند که کف صلاحیت داشته باشند و ما باید کسانی را انتخاب کنیم که سقف صلاحیت را داشته باشند. اکنون اصلاح‌طلبان به دلیل غربگرایی تمام شده‌اند. در سال ۱۴۰۰ رئیسی بیش از ۱۸ میلیون رای آورد و همتی ۲.۴ میلیون‌. روحانی با دادن امتیازات مختلف به غربی‌ها، برجام را امضا کرد. دوره دوم هم با موفقبت‌های ظاهری مجددا رای آورد، اما سپس با دو برابر شدن تحریم‌ها، اقبال مردم به اصلاح‌طلبان در دو انتخابات بعدی افت شدید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: