کد خبر: ۹۶۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
تعداد بازدید: ۹۹
راز فروپاشی اتحاد شوروی رسانه و مک دونالد نبود. بی توجهی به جهان معنا بود و حق انتخاب و آزادی انسان‌ها و ترجیح ایدیولوژی بر علایق فرهنگی. حداقل پوتین و محبوبیت او به رغم تجاوز روسیه به اوکراین را بستایید موجه تر است تا برای اتحاد شوروی دل تنگی کنید!

آقای امام جمعه! اصلا شوروی فروپاشید که پاشید! چه بهتر از این! /دل‌تنگ چه هستید آقای امام جمعه رشت؟ / از کدام غول صحبت می‌کنید؟به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، آقای فلاحتی امام جمعۀ رشت گفته است: «رسانه به عنوان ابزاری برای تغییر و تحول دنیا در دست دشمن است. غول رسانه با نیرنگ ساندویچ مک‌دونالد اتحاد جماهیر شوروی را منحل کرد. رسانه از موشک‌های دوربرد و هواپیمای بمب‌افکن و پهپاد هم خطرناک‌تر است». اگر آقای احمد خاتمی بحث انداختن مخالفان سیاسی شاه در قفس شیر را هفته قبل پیش کشید ایشان هم با مک‌دونالد مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش عصرایران، صحبت‌های ایشان دو بخش دارد: یکی درباره رسانه‌هاست و دیگری ذکر دلیل فروپاشی اتحاد شوروی و از این رو به هر دو می‌توان پرداخت و نخست رسانه‌ها:

۱. تعابیر منفی درباره رسانه‌ها در روز ۱۹ بهمن در حالی است که در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ اگر زنده یاد حسین پرتوی از حضور همافران نیروی هوایی در دیدار با امام خمینی عکس نمی‌گرفت و آن تصویر در کیهان آن زمان منتشر نمی‌شد نه تنها این حادثه انکار می‌شد (‌کما این که ستاد ارتش شاهنشاهی ابتدا تکذیب کرد) بلکه انقلاب هم شتاب نمی‌گرفت.

آقای رسول فلاحتی متولد ۱۳۴۲ است یعنی در آن زمان اگر هنوز طلبه نشده بود قاعدتا دانش‌آموز کلاس دوم دبیرستان و ۱۵ ساله بوده و چه در زادگاه خود صومعه‌سرا چه در رشت و در صورت آغاز تحصیل حوزوی در شهر دیگری بوده باشد به هر رو آن زمان عکس را دیده و آن سال هم اگر ندیده باشد طی ۴۵ سال بعد درباره آن بسیار خوانده و شنیده است. در آن زمان روزنامه‌ها تازه از اعتصاب برخاسته بودند و اخبار انقلاب را منعکس می‌کردند. با این وصف روز ۱۹ بهمن روز تحسین کار رسانه‌ای است نه تقبیح و طعنه به آن! مگر این که رسانه را هم بی‌حجاب بدانند و بخواهند از آن اعلام انزجار کنند.

۲. فرموده‌اند غول رسانه در دست دشمن است. منکر رسانه‌های بزرگ تحت نفوذ سرمایه‌داری و لابی‌های مختلف نمی‌توان شد اما مگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که بودجه آن از ۸ با ۱۲ تا صفر به ۲۴ با ۱۲ تا صفر میلیارد تومان افزایش یافته و انواع و اقسام خبرگزاری‌ها با بودجه‌های دولتی رسانه - البته از نوع از نوع حکومتی و تبلیغاتی - نیستند؟ از زمانی که در اخبار تنها می‌گفتند به گزارش آسوشیتدپرس و یونایتدپرس و فرانس‌پرس سال‌ها می‌گذرد و در همین منطقه خودمان مگر شبکه الجزیره فعالیت نمی‌کند؟ این هم دست دشمن است؟

می شود حدس زد منظورشان از غول رسانه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و گوشی‌های هوش‌مند است. اما مگر پیام‌رسان‌ها را فیلتر نکرده‌اید؟ از کدام غول صحبت می‌کنید؟ اگر هم فیلترینگ نتیجه نداده از کدام صیانت سخن می‌گویید؟

۳. اگر منظور جنگ رسانه‌ای است، بله. اما همان قدر که به رقبای جمهوری اسلامی امکان داده به صداهای محدود گذشته هم ضریب و توان داده است. اتفاقا برای بی صداها صدا شده وگرنه قوی ها که صدا داشتند. جدای این کسی که کالایی برای عرضه و در ایجا حرفی یا پیامی دارد چرا باید از بازار بهراسد؟ حرف‌تان را عرضه کنید. چرا با رقیب و رقابت این قدر مشکل دارید؟

بی هیچ تردید شگفت‌آورترین و بزرگ‌ترین تحول در زندگی بشر همین انقلاب هوش است و فناوری‌های ارتباطاتی. مشکل منتها این است که مثل رادیو و تلویزیون و روزنامه قابل کنترل نیست و از این جهت ناراضی‌اند.

و اما فروپاشی اتحاد شوروی:

مگر مرحوم امام خمینی علت فروپاشی اتحاد شوروی را بی‌توجهی به ماوراءالطبیعه و نگاه ماتریالیستی ندانست و این امر را در نامه خود به میخاییل گورباچف آخرین رهبر شوروی تصریح نکرد؟ چرا باید از زبان یک روحانی شیعه و واجد سمت امام جمعه دلیل فروپاشی اتحاد شوروی را رواج ساندویچ مک‌دونالد ذکر شود؟! کجای مک دونالد با پیش بینی مرحوم امام در نامه به گورباچف سازگار است؟

اصلا مگر فروپاشی اتحاد شوروی برای ما خبر بدی بود؟! شوروی یک امپراتوری بود نه یک کشور. چند کشور را با چسب ایدیولوژی و زور دستگاه های امنیتی به هم چسبانده بودند و چسب‌ها که وارفت کشورها زنده شدند و فرهنگ‌ها ققنوس‌وار از خاکستر سربرآوردند.

اصلا فروپاشی و به تعبیر ایشان انحلال اتحاد شوروی با مک دونالد یا با هایدا یا عطاویچ خودمان (!) چرا باید اسباب ناخرسندی ایشان باشد؟ جز این است که همین شوروی در شهریور ۲۰ ایران را اشغال کرد و اواخر دهه حاضر به ترک ایران نبود؟ یا همین شوروی با دکتر مصدق بد تا کرد و تا رفت طلاها را به دولت زاهدی دادند؟ یا همین شوروی صدام حسین را در جنگ تسلیح کرد؟ همین شوروی با اشغال افغانستان هم زبانان و هم کیشان ما را سال ها آزار نداد و آواره نکرد؟ اگر واقعا مک دونالد چنین شوروی بی خدا و ضد مردمی را نابود کرده دست مریزاد! اما کار مک دونالد نبود. کمی بیشتر مطالعه کنید. پیام امام را دست‌کم بخوانید. به ۴ ورق بولتن‌ ارسالی از تهران اکتفا نکنید. کمی خودتان هم بخوانید. تحلیل داشته باشید. این همه نفرت از رسانه‌های مستقل هم ره به جایی نمی‌برد و مثل اعلام بیزاری شماست از خانم‌های کم‌حجاب و بی‌حجاب و شل‌حجاب در سال گذشته که کسی به حساب تبلیغ نگذاشت و احساس شد رفع نگرانی بود تا مرکز بر شما خرده بگیرد!

اصلا شوروی فروپاشید که پاشید! چه بهتر از این! ایران ما روزگاری در محاصره امپراتوری‌ها بود. در غرب عثمانی. در شمال روسیه و در شرق هند به عنوان مستعمره برتیانیا و در جنوب هم باز انگلیسی ها بودند.

حالا هیچ یک از این امپراتوری ها نزدیک ما نیست. عزا بگیریم؟ منحل شد که شد! تازه تجزیه نشد. آن چسب مصنوعی وارفت و از دل آن تاجیکستانی برکشیده که دل مردم ما برایش با آن زبان فارسی شیرین غنج می‌رود. ازبکستانی سر برآورده که خاطره سمرقند و بخارا را تازه کرده. آذربایجانی که اگرچه از مام میهن جدا شده بود و آن سوتر ترکمنستان ولی هر دو در پیوند فرهنگی با مردم ما هستند.

پس دل‌تنگ چه هستید آقای امام جمعه رشت؟ اقلا می‌گفتید غرب بعد از فروپاشی اتحاد شوروی با دولت یلتسین بد تا کرد و در آن ده سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مسکو به غرب امید بست و طرفی نبست تا سرانجام پوتین ظاهر شد. با این وصف از انحلال اتحاد شوروی چرا ناخرسندید؟

منظورشان از مک دونالد به مثابه نماد سرمایه داری است اما حالا کی گفته مک دونالد سبب فروپاشی یا انحلال شد؟ شوروی فروپاشید چون طی دهه ها می‌خواست مارکسیسم و استالینیسم و ضدیت با امپریالیسم را جای‌گزین سوسیالیسم کند. چون ملی گرایی جذاب تر از ایدیولوژی هاست.

راز فروپاشی اتحاد شوروی رسانه و مک دونالد نبود. بی توجهی به جهان معنا بود و حق انتخاب و آزادی انسان‌ها و ترجیح ایدیولوژی بر علایق فرهنگی. حداقل پوتین و محبوبیت او به رغم تجاوز روسیه به اوکراین را بستایید موجه تر است تا برای اتحاد شوروی دل تنگی کنید!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: