کد خبر: ۹۶۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
تعداد بازدید: ۱۰۲
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معتقد است: اخذ شهریه مازاد بر تعرفه مصداق "گرانفروشی" است و پس از جلسه‌ با سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به این موضوع رسیدگی شد؛ آموزش و پرورش همکاری خوبی با ما نداشتند!

تعطیلی ۱۰ مدرسه غیردولتیبه گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم : رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معتقد است: اخذ شهریه مازاد بر تعرفه مصداق "گرانفروشی" است و پس از جلسه‌ با سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به این موضوع رسیدگی شد؛ آموزش و پرورش همکاری خوبی با ما نداشتند!

شهریه‌های مصوب مدارس غیردولتی و تفاوت آن با شهریه دریافتی از مردم، موضوعی است که در سال‌های اخیر منجر به نارضایتی بسیاری از والدین شده است. اگرچه مسئولان آموزش و پرورش همواره در رسانه‌ها از نظارت بر مدارس غیردولتی و برخورد با مدارس متخلف سخن می‌گویند اما این نظارت‌ها تا امروز نتوانسته است حداقل سامانی به موضوع شهریه‌ها بدهد؛ به‌عنوان نمونه در یک مورد، نرخ شهریه مصوب برای مدرسه ابتدایی در منطقه ۱۲ شهر تهران برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲، در سامانه آموزش و پرورش، ۳۰ میلیون تومان تعیین شده اما شهریه دریافتی ۵۰ میلیون تومان است!

همین مسائل موجب ورود سازمان تعزیرات حکومتی به این تخلفات برخی مدارس غیردولتی شهر تهران شد؛ سازمان تعزیرات یکی از سازمان‌های مرجع برای رسیدگی به انواع تخلفات از جمله تخلف‌های صنفی و اقتصادی است. با ورود سازمان تعزیرات، ۴۳ میلیارد تومان شهریه دریافتی اضافه به والدین برگردانده شد همچنین این مدارس بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان جریمه شدند.

تعطیلی ۱۰ مدرسه غیردولتی

ادعای عجیب آموزش و پرورش: چرا تعزیرات بدون هماهنگی با ما وارد مدارس غیردولتی شد؟!

با این حال سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از ورود تعزیرات به مدارس گلایه دارد و به‌گفته مدیرکل مدارس غیردولتی، ورود تعزیرات به مدارس بدون هماهنگی با آموزش و پرورش محل اشکال است و سازمان تعزیرات باید شکایات از مدارس را به مرجع مربوطه یعنی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی یا حداقل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کند!

 

تعزیرات: آموزش و پرورش آمار و اطلاعات نداد

اما احمد اصانلو؛ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی معتقد است که اخذ شهریه مازاد بر تعرفه مصداق گرانفروشی است و پس از جلسه‌ با سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به این موضوع رسیدگی شد؛ البته از آموزش و پرورش در این خصوص گله داریم چراکه همکاری خوبی با ما نداشتند و آمار و اطلاعات را به ما ندادند بنابراین شعب را به‌صورت میدانی وارد مدارس کردیم.

بهنام نیک‌نژاد، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، درباره ورود تعزیرات به شهریه بالای مدارس غیردولتی گفت: «مکاتبه‌ای با سازمان تعزیرات داشتیم و در آن تأکید کردیم «مدارسی که از سوی تعزیرات اعلام شده است، توسط تیم‌های نظارت سازمان مدارس غیردولتی بازرسی و پرونده آن به شورای نظارت استان ارسال شده و در مرحله رسیدگی به تخلفات است که به‌محض صدور رأی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

وی با اشاره به اینکه به‌تازگی سازمان تعزیرات بدون اطلاع آموزش و پرورش وارد مدارس غیردولتی شهر تهران شده است، گفت: سازمان تعزیرات باید شکایات از مدارس را به مرجع مربوطه یعنی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی یا حداقل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کند، در مورد ۷ مدرسه که اسامی آنها توسط سازمان تعزیرات حکومتی به سازمان حمایت اعلام شده بود، بازدید توسط آموزش و پرورش صورت گرفت و تشکیل پرونده نیز انجام شده است.

تعطیلی ۱۰ مدرسه غیردولتی

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی متذکر شد: ورود تعزیرات به مدارس بدون هماهنگی با آموزش و پرورش محل اشکال است، همچنین آرایی که می‌گویند برای مدارس صادر شده است هنوز به‌صورت کتبی رأی به دست ما نرسیده است و صرفاً در رسانه‌ها اعلام می‌شود که با مدارس برخورد صورت گرفته و جریمه شده‌اند با این حال پیگیر ماجرا از سازمان تعزیرات حکومتی و مدارس مذکور هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که "سازمان تعزیرات از چه‌تعداد مدارس غیردولتی شهر تهران بازدید داشت؟" بیان کرد: اطلاع دقیق ندارم اما از فهرست ۷ مدرسه‌ای که قبلاً اعلام کرده بودند، تیم نظارتی سازمان بازدید داشته است که دو مدرسه از آنها منحل شده بود و چند مدرسه نیز تخلف دریافت شهریه بالاتر را داشتند که پرونده آنها به شورای نظارت شهر تهران ارسال شده است.

 

تخلفات مدارس غیردولتی چیست؟

نیک‌نژاد ادامه داد: برخی مدارس هزینه سرویس، لباس و خدمات جانبی از جمله غذا را با شهریه مصوب و فوق‌برنامه ادغام می‌کنند که این کار اشتباه است و قرارداد شهریه مصوب و فوق‌برنامه باید از قرارداد خدمات جانبی مجزا باشد.

مدیرکل مدارس غیردولتی با ابراز اینکه بخش دیگری از تخلفات مدارس مربوط به نداشتن تأییدیه گزینش نیروهای شاغل و اجرای فعالیت‌های فوق‌برنامه در ساعات مصوب آموزشی مدرسه است، گفت: فعالیت‌های فوق‌برنامه باید بعد از زمان آموزش رسمی مدرسه و در ساعات بعدازظهر باشد.

 

شورای نظارت بر مدارس غیردولتی با تخلفات مسامحه می‌کند؟

نیک‌نژاد در پاسخ به این پرسش که "علت ورود تعزیرات به مدارس غیردولتی ناشی از مسامحه شورای نظارت در صدور رأی برای برخورد با تخلفات نیست؟" گفت: تمام شکایاتی را که به ما اعلام می‌شود، بررسی و از مدرسه بازدید می‌کنیم و بعید است که شورای نظارت مسامحه انجام دهد چون در سال جاری بیش از ۱۰ مدرسه غیردولتی به‌دلیل تخلفاتی همچون دریافت شهریه مازاد و مسائل فرهنگی و اخلاقی تعطیل شده‌اند.

تعطیلی ۱۰ مدرسه غیردولتی

تعطیلی دائم یا موقت؟

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا تعطیلی این مدارس دائمی است؟" گفت: در بحث تخلفات فرهنگی و اخلاقی تعطیلی دائمی و تخلفات مالی تعطیلی یک تا سه ساله را داریم. در مجموع متناسب با تخلفات حکم صادر می‌شود، ممکن است یک مدرسه چند نوع تخلف داشته باشد که متناسب با آنها در شورای نظارت استان رأی صادر می‌شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی اضافه کرد: با این حال برخی مؤسسان به دیوان عدالت اداری اعتراض کرده‌اند و دیوان نیز با توجه به شروع سال تحصیلی فعلاً دستور موقت مبنی بر توقف اجرای رأی را داده است تا پرونده بیشتر بررسی شود اما باید توجه داشت ممکن است صدور رأی تعطیلی برای مدرسه در میانه سال تحصیلی باشد، در این شرایط مدیر مدرسه را تغییر می‌دهیم و مدرسه تا پایان سال تحصیلی فعالیت می‌کند و از مهر سال بعد اجازه فعالیت ندارد.

وی در پایان درباره نظارت بر شهریه بالای مدارس غیردولتی بیان کرد: سازمان مدارس غیردولتی برای رسیدگی به تخلفات مدارس، تیم نظارتی دارد و در صورت وقوع تخلف حتماً بازدید و بررسی خواهد شد و پرونده مدرسه به شورای نظارت استان ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: مؤسس مدرسه غیردولتی با حضور در شورای نظارت استان، دفاع خود را ارائه می‌دهد و پس از آن رأی صادر می‌شود، پس از صدور رأی مؤسس مدرسه به‌مدت ۲۰ روز برای اعتراض فرصت دارد و در صورت ثبت اعتراض، پرونده در شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی سازمان مدارس غیردولتی بررسی خواهد شد.

نیک‌نژاد گفت: در این شورا چند نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش و نماینده مؤسسان مدارس غیردولتی و سایر اعضا حضور دارند و بر اساس اعتراضی که مؤسس ارائه کرده است پرونده بررسی می‌شود و در نهایت رأی استان مشمول تأیید، تخفیف یا نقض می‌شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی بیان کرد: فرآیند قانونی به این شکل است که پس از صدور رأی قطعی برای مدرسه، لازم الاجرا است ولی مؤسس حق اعتراض به دیوان عدالت اداری را دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: