کد خبر: ۹۶۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
تعداد بازدید: ۱۲۵
سخنگوی جبهه اصلاحات در گفتگو با ایلنا گفت: اگر قرار بر این باشد که جبهه اصلاحات تصمیمی بگیرد، بر اساس اطلاعیه، بیانیه یا صحبت‌هایی که رئیس جبهه اصلاحات و سخنگو خواهند داشت، اعلام می‌شود

واکنش جواد امام به اظهارات اخیر مرعشی درباره حضور مشروط اصلاح طلبان در انتخابات مجلس/ شواهد ادامه یکدست‌سازی و مسیر انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ استبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات در مورد اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران درباره اینکه جبهه اصلاحات از گزینه حضور مشروط در انتخابات استقبال کرده و قرار است تصمیم نهایی درباره آن اخذ شود، گفت: ضمن احترام به آقای مرعشی، اساسا هیچ بحثی در ارتباط با انتخابات در جلسه اخیر جبهه اصلاحات مطرح نشده است. موضوعی که در دستور کار جبهه اصلاحات قرار گرفت، کلیات راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات بود. علی‌القاعده کلیات این راهبرد هم به تصویب رسید. با توجه به نظراتی که احزاب عضو جبهه اصلاحات داشتند، قرار شد نظرات و اصلاحات احتمالی در جلسات بعدی مورد بررسی و نهایی‌ شدن قرار بگیرد.

وی افزود: هیچ تصمیم‌گیری و برنامه‌ای که به موضوع انتخابات مربوط باشد فعلا اتفاق نیفتاده و آقای مرعشی نظرات خودشان را داشتند. اگر قرار بر این باشد که جبهه اصلاحات تصمیمی بگیرد، بر اساس اطلاعیه، بیانیه یا صحبت‌هایی که رئیس جبهه اصلاحات و سخنگو خواهند داشت، اعلام می‌شود و در جلسه اخیر جبهه اصلاحات هیچ تصمیمی در این‌خصوص گرفته نشده است.

 

امام در پاسخ به این سوال که آیا دو پیشنهاد عدم مشارکت یا مشارکت مشروط در انتخابات در جلسه مطرح شده است، گفت: به هیچ وجه. در جلسه اخیر، موضوع راهبرد انتخابات مطرح شد. درباره برنامه‌ای که دال بر مشارکت مشروط یا عدم‌مشارکت باشد بحثی نشد. به این موضوع بعد از نهایی شدن راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات پرداخته می‌شود تا نحوه ورود به این انتخابات چگونه باشد و چه تصمیمی گرفته شود. آن چیزی که مورد تصویب قرار می‌گیرد، باید واجد شرایط حداکثر نظرات باشد و هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که کلیات راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات چیست، گفت: در ارتباط با مشی اصلاح‌طلب‌ها است. شرایطی که باید یک انتخابات داشته باشد و با خاستگاه جامعه تطبیق داشته باشد. آنچه که خاستگاه جریان اصلاحات بوده حضور در یک انتخابات آزاد، رقابتی، منصفانه و سالم است و اینکه بپذیریم در انتخابات، کاندیدای واقعی خودمان را داشته باشیم. با توجه به اتفاقاتی که افتاد، نگرانی‌هایی ایجاد شد و تذکری هم که رهبری دادند به همین موضوع برمی‌گردد. البته این موضوع متوجه اصلاح‌طلبان و مردم نیست، بلکه متوجه مجلس، دولت و شورای نگهبان است که آن‌ها باید شرایط و لوازم لازم برای یک انتخابات آزاد و رقابتی با حضور تمام سلایق فراهم کنند که متأسفانه علیرغم زمانی که پشت‌سر گذاشتیم، شاهد هیچ اتفاقی در این جهت نیستیم.

وی افزود: با توجه به بیانات رهبری، بهترین فرصت این است که مجلس با یک فوریت، مسیر بسته را باز کند و شرایط برگزاری انتخابات رقابتی را فراهم کند اما تاکنون هیچ توجهی هم نسبت به آن نشده است. اقدامات سلیقه‌ای، گزینشی و اعمال نظارت استصوابی کنار برود، مراجع چهارگانه مستند به آرای قطعی محاکم قضایی باید اظهارنظر کنند و این مستندات باید در رد یا قبول صلاحیت کاندیداها مبنا قرار داده شود و باید سپردن تشخیص و احراز صلاحیت شایستگان برای نمایندگی را به مردم واگذار کنیم.

امام تصریح کرد: به هرحال آنچه که این‌بار شاهد آن هستیم مصداق «گل بود و به سبزه هم آراسته شد»، است. متأسفانه عدم‌احراز توسط هیأت‌های اجرایی هم صورت گرفت و آنچه که مسلم است اگر قرار بر این است که حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن که حق طبیعی مردم بر سرنوشت خودشان است به مردم بازگشت پیدا کند، در آن صورت می‌توانیم با یک ضرب‌الاجل از همه درخواست کنیم تا با توجه به اصلاحات و تغییراتی که صورت گرفته شاهد حضور مردم و یک انتخابات واقعی باشیم اما آن چیزی که امروز می‌بینیم ما را نسبت به ادامه یکدست‌سازی و مسیر انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ نگران می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این با وضعیت معیشتی و اقتصادی که جامعه با آن مواجه شده، در سیاست خارجی هم عزت ایران و ایرانی زیرسوال قرار گرفته متاسفانه اقدامات روسیه‌ که بر زیاده‌خواهی‌های برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مهر تأیید زده و خیانت بزرگی را نسبت به کشور ما مرتکب شده و عذرخواهی نکرده، جای تاسف دارد. وزیر خارجه روسیه گفت ما تمامیت ارضی ایران را محترم می‌شماریم. اگر محترم می‌شمارد پس این اقدامات چیست؟ اگر قرار است او عذرخواهی کند باید رسما این را اعلام کند نه آنکه وزیر خارجه ما از سمت او اعلام کند.

امام تصریح کرد: فکر می‌کنم تذکر و گله‌مندی رهبری، نشان می‌دهد که هیچ اتفاقی نیفتاده است. با گفتمان و این بحث‌ها هیچ اتفاقی صورت نمی‌گیرد و باید تجدیدنظر واقعی صورت بگیرد. آنچه که امروز هم مسلم است، حتی اگر شورای نگهبان بخواهد در عملکرد خود تجدیدنظر کند، فرصت از مردم و گروه‌های سیاسی سلب شده است. در درجه اول ما باید فرصت، بستر و لوازم برگزاری یک انتخابات واقعی را ایجاد کنیم و آن زمان است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم جریانات سیاسی و مردم به صحنه بیایند. ما امیدواریم در فرصت باقی‌مانده این پروژه استارت زده شود و فرمایشاتی که رهبری داشتند، به منصه‌عمل برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: