کد خبر: ۹۶۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
تعداد بازدید: ۱۰۵
نقدی بر مناظرات در رسانه ملیبا نزدیک شدن به انتخابات، گفت‌وگوها در سطح ملی و مناظرات در سطح رسانه حتما صورت می‌گیرد. برای اینکه انتخابات نماد وحدت ملی و پایداری برای صیانت از امنیت ملی باشد اصول و الزاماتی دارد که باید رعایت شود.
۱- انتخابات نباید یک وسیله برای اینکه ملت در دوگانه‌های کاذب در برابر هم قرار گیرند، باشد اگر دوقطبی‌های کاذب شکل بگیرد دشمن در این شکاف لانه می‌کند و انتخابات را وارد عرصه یک جنگ شناختی می‌کند.
۲- سیر گفت‌وگوها در سطح ملی باید به سمتی باشد که مردم را در انتخاب اصلح و ارجح یاری کند. اصل این است کسانی که صلاحیت آن‌ها از سوی مراجع ذیصلاح تأیید می‌شوند صالح هستند. انتخاب بین خوب و خوب‌تر و صالح و اصلح است. دوگانه دیو و پری، انقلاب و ضدانقلاب، هدایت رقابت‌ها به سمت تله‌های جنگ روانی و شناختی حربه دشمن است.
۳- مردم چهار دغدغه اصلی در انتخابات دارند:
الف- اقتصاد و معیشت
ب- بی‌عدالتی و تبعیض
ج- امنیت
د- ابهام و دیدگاه منفی نسبت به آینده
در گفت‌وگوهای انتخاباتی باید مردم و مخاطبین نامزدها ببینند انتخاب شوندگان، حرفی برای گفتن در این چهار دغدغه دارند تا انتخاب صحیح را برگزینند.
طبیعی‌ترین و سالم‌ترین دوگانه برای انتخاب کارآمدی و عدم کارآمدی، کار بلدی و کار نابلدی است.
۴- ادب گفت‌وگو باید رعایت شود. از فخرفروشی، تکبر و خودبزرگ‌بینی و از همه مهم‌تر خود حق‌بینی پرهیز شود. نباید طرفین گفت‌وگو وارد تحقیر و تصغیر و خدای‌ناکرده وارد فضای تهمت، بددهنی و اهانت شوند.
۵- از جدال‌های بی‌حاصل و لجاجت، روی اثبات حرف خود پرهیز کنیم و برای طرف مقابل حظّی از درک حقیقت و واقعیت قائل شویم.
نتیجه گفت‌وگو باید تفاهم و دوستی و رسیدن به مرزهای وحدت ملی باشد نه تداوم خصومت و دشمنی
۶- فراموش نکنیم مردم شاهد گفت‌وگوی ۲ یا چند نفر از اخیار هستند. باید مرز خداخواهی و خودخواهی را در رفتار و گفتار رعایت کنیم. مردم باید احساس کنند هر یک از اضلاع گفت‌وگو برنامه و تئوری برای برون‌رفت از مشکلات و دغدغه‌های یادشده دارند.
۷- سفیر یا سفیران گفت‌وگو باید از یک تبار سیاسی شفاف برخوردار باشند و معلوم باشد تفکر و خاستگاه سیاسی اجتماعی چه جماعتی را نمایندگی می‌کنند؟
در گفت‌وگو باید یا همدیگر را «قانع» کنند یا «ساکت» اگر موفق به این کار نشدند داوری را به عهده مردم بگذارند و از سوی مردم حکمی را صادر نکنند.
گفت‌وگوها باید آبی بر آتش اختلافات و دشمنی‌ها به‌ویژه مرزبندی با دشمنان ملت باشد. نباید فراموش کرد انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان دست‌اندرکار سازه‌ای تازه در نهادهای انتخابی کشور برای کارآمدی بیشتر و روان‌سازی خدمات به مردم و از همه مهم‌تر تحکیم مبانی مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی هستند.
۸- دشمن به انتخابات به‌عنوان نقطه گسست و تهدید امنیت ملی نگاه می‌کند.
نباید هیچ مخرج مشترکی در گفت‌وگوها با دشمن دیده شود.
مردم می‌خواهند برای تداوم انقلاب و کارآمدی نظام با شرکت در انتخابات، یک انرژی معطوف به تحول تولید کنند. اضلاع گفت‌وگو بدانند ضلع سوم یعنی مردم دنبال این هدف هستند و عقد اخوت با هیچ‌یک از اضلاع گفت‌وگو نبسته‌اند.
۹- مردم می‌خواهند نمایندگان آن‌ها در نهادهای انتخابی با عقل جمعی، کشور را اداره کنند. مختصات این عقل جمعی در جریان گفت‌وگوها و مناظرات باید شفاف به مردم گفته شود.
اضلاع گفت‌وگو باید نشان دهند در مسیر گام دوم انقلاب یعنی «خودسازی»،
 «جامعه پردازی» و ایجاد «تمدن اسلامی» هستند.
۱۰- گفت‌وگوها در سطح ملی باید در مسیری پیش رود که طرفین اثبات کنند به قانون و اجرای آن معتقدند و نمی‌خواهند مسیر را به سمت هرج‌ومرج و دیکتاتوری هدایت کنند. این اعتقاد را در یک بستر اخلاق سیاسی مبتنی بر وحی نه آموزه‌های منحط جوامع غربی به نمایش بگذارند. مجریان گفت‌وگوها و مناظرات رادیویی و تلویزیونی باید مراقبت کنند از طرفین گفت‌وگو و کسانی که در گفت‌وگوها حضور ندارند حقی ضایع نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: