کد خبر: ۹۶۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
تعداد بازدید: ۱۰۶
توصیه های چندین باره رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت مشارکت در انتخابات پیش رو با واکنش هایی از سوی چهره های سیاسی روبرو شد اما آنچه جلب توجه می کرد سکوت حامیان دولت و طیف تندرو و رسانه های منتسب به آنها درباره این سخنان مهم بود.

سعهِ صدر شورای نگهبان؛ زمینه ساز مشارکت در انتخابات می شود؟ / سکوت تندروها در مقابل تاکیدات رهبری بر انتخابات رقابتی +جدولبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، «مشارکت در انتخابات» کلیدواژه ای پر تکرار در بیانات رهبر انقلاب است، نه فقط در انتخابات پیش رو بلکه طی ادوار مختلف انتخابات، رهبری بارها بر این موضوع تاکید و اصرار داشته اند. اهمیت این موضوع در انتخابات پیش رو اما از آنجا نشات می گیرد که طی چند انتخابات اخیر، مشارکت با افت محسوسی روبرو بود که فارغ از علت العلل هایی که سبب ساز آن شده است، نگرانی را در بین دلسوزان نظام و کلان نظام ایجاد کرده است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز شنبه( ۲دی ماه ۱۴۰۲) مردم استان‌های خوزستان و کرمان بار دیگر به افزایش مشارکت در انتخابات تاکید داشتند. ایشان همانگونه که در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در ۱۵ فروردین ماه سال جاری، ۴ عنصر «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را راهبرد انتخاباتی اعلام کردند، تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا شکل گیرد، در دیدار اخیر خود نیز بار دیگر انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خوانده و فرمودند: «ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.»

رهبر انقلاب در بخش دیگر از بیانات خود با بیان اینکه «اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف تشکیل می شود»، تأکید کردند که «همه‌ کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه‌ دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، علمای اعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند، مردم را، مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند، انتخابات آن وقت انتخابات پرشوری خواهد شد.»

همچنین، رهبر انقلاب «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، فرمودند: «انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.»

درخواست سعه صدر از شورای نگهبان

این بیانات مهم رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات و افزایش مشارکت در انتخابات با واکنش چهره های مطرح اصولگرا و اصلاح طلب روبرو شد. آنچنان که عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرآنلاین، توپ را داخل زمین شورای نگهبان انداخته و می گوید:« آقایان شورای نگهبان باید تنگ‌نظری‌ها درباره رد صلاحیت ها را جبران کنند و زمینه انتخابات مشارکتی را فراهم بسازند.» محمد مهاجری نیز با ابراز نگرانی از عملکرد شورای نگهبان همچون انتخابات ۱۴۰۰ گفت:« اصولگرایان معتدل منتظرند ببینند شورای نگهبان چقدر به توصیه های رهبر معظم انقلاب عمل می کند.»

محمدرضا باهنر، دبیر جامعه مهندسی اسلامی نیز با تاکید بر افزایش تعداد کاندیداهای انتخاباتی از شورای نگهبان خواست که با سعه‌صدر بیشتری صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار دهد. علاوه برآن، محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: شورای نگهبان باید فضا را رقابتی کند، اگر رقابتی نباشد انتخابات پرشور نمی شود.

البته درخواست ها تنها محدود به شورای نگهبان نمی شود و انتظارات از دولت و مجلس برای فراهم کردن فضای انتخابات مشارکتی نیز وجود دارد. آنچنان که برخی براین اعتقادند دولتی ها و مجلسی ها در فاصله باقیمانده تا انتخابات باید شوک مثبتی به جامعه وارد کنند تا آنها ترغیب به نقش آفرینی در پای صندوق های رأی بگیرند.

سکوت عجیب رسانه های حامی دولت درباره توصیه های انتخاباتی رهبری

بیانات رهبری اما هرچقدر با واکنش از سوی طیف های اعتدالی در جریان اصولگرا و اصلاح طلب روبرو شد با سکوت نصفه و نیمه طیف تندرو و حامیان دولت نیز همراه بود. بررسی ها حکایت از آن دارد رسانه های نزدیک به این طیف تنها به پوشش بیانات رهبری اکتفا کرده اند و اقدام رسانه ای خاصی برای پررنگ کردن بیانات رهبری صورت نگرفته است.

آنچنان که محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا با اعلام اینکه رهبر معظم انقلاب تأکیدات دوباره برای فراهم شدن فضای مطلوب مشارکت حداکثری داشتند، برخورد سرد رسانه های حامی دولت نسبت به بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات را مورد هدف قرار داده و گفته است: «پایداری ها و حامیان دولت اصلا از این سخنان رهبر معظم انقلاب خوشحال نشدند و این رویکرد را در انتخاب تیتر رسانه های شان نشان دادند.»

* اهم واکنش سیاسیون به توصیه های انتخاباتی رهبر انقلاب را بخوانید؛

اسم/ سمت

اظهارات

حسن روحانی/ رئیس دولت یازدهم و دوازدهم

*هیچ کس نمی‌تواند بگوید من مخ‍اطب فرمایش مقام معظم رهبری نیستم. رهبر انقلاب به همه خطاب کردند باید یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار شود. قاعدتا اولین مخاطب ایشان افرادی هستند که در این امر می‌توانند بیشترین تاثیر را داشته باشند. در حال حاضر هیات‌های نظارت و شورای نگهبان، رسانه‌ها بویژه صداوسیما و دیگران مخاطب ایشان هستند؛ کمااینکه همه ما به عنوان مخاطب ایشان وظیفه داریم. تا امروز صداوسیما وارد فضای انتخاباتی نشده است. مقام معظم رهبری قبلا هم فرمودند که انتخابات باید رقابتی باشد اما به آن فرمایش ایشان عمل نکردند، امیدواریم این بار عمل کنند.

*صندوق رأی یعنی نه به دیکتاتوری و آنارشیسم. مقام معظم رهبری بیان دقیقی داشتند که اگر انتخابات نباشد یا دیکتاتوری رخ می‌دهد یا هرج‌ومرج پیش می‌آید. هر کدام باشد خطرناک است.

*مقام معظم رهبری به تحول اشاره کردند که از تغییر مهم‌تر است. ما باید دنبال تحول باشیم. باید به هر کس که سمبل تغییر و تحول باشد، رأی دهیم. البته باید بتوانیم از طریق فضای مجازی یا نخبگانی که بر اذهان عمومی اثرگذار هستند مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنیم.

ناصر ایمانی/ فعال سیاسی اصولگرا

*مطلبی که رهبر انقلاب به صراحت به آن اشاره کردند مسئله جمهوریت نظام و پایگاه مردمی آن بود چرا که این نظام و حتی اسلامیت آن منبعث از رای مردم است. رهبر انقلاب هم فرمودند که هم جمهوریت و هم اسلامیت منبعث از رای مردم است. برخی از جریانات هستند که به این موضوع اعتقاد نداشته و بر این باورند که رای مردم در حد شکل‌گیری نهادهای قدرت باشد و اگر مشارکت پایین بود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

عباس سلیمی‌نمین/ فعال سیاسی اصولگرا

*مجلس ضعیف قادر به حل مشکلات نخواهد بود یا به تعبیری دیگر مشکلات را به جامعه خواهد کشاند. وقتی مشکلات از مسیر خود دنبال نشوند، طبیعتا انحرافاتی در این زمینه می‌تواند رقم بخورد. یعنی حل مسائل جامعه یا حل اختلافاتی که میان سلایق مختلف وجود دارد؛ زمانی که از سمت انتخابات و تشکیل یک مجلس قدرتمند تامین نشوند طبیعتا می‌تواند در مسیرهای انحرافی قرار بگیرد که رهبری به این مصادیق اشاره کردند.

* این مصادیق مانند لشکرکشی‌های خیابانی و ایجاد هرج و مرج هستند، یعنی هرکسی از این راه استفاده کند تا مسائل خود را از راه‌های غیرقانونی پیش ببرد. اگر به مصالح ملت معتقد هستیم، باید برای جلوگیری از مجلس ضعیف به انتخابات توجه جدی کنیم.

* آقایان شورای نگهبان باید این نوع تنگ‌نظری‌ها را جبران کنند و زمینه انتخابات مشارکتی را فراهم بسازند.

جواد هروی/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه

*حزب اعتدال و توسعه انتظار دارد به تبع رهنمودهای رهبری، دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در بحث مشارکت و رقابت ورود جدی‌تری پیدا کنند و در این میان وزارت کشور و صدا و سیما در بحث سلامت و امنیت انتخابات ورود داشته باشند. چراکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری ما به دنبال بیان مشکلات کشور و ایجاد دلسردی نزد عموم مردم نیستیم اما آنچه در این دوره از انتخابات از جانب حزب اعتدال و توسعه اعلام می‌شود، نقدی بر عملکرد دولت است که متعاقباً راه‌حل‌ها نیز مطرح می‌شوند.

احمد وحیدی/ وزیر کشور

* بیانات رهبر انقلاب درباره انتخابات بسیار کلیدی و مهم بود و با راهنمایی و تدابیر ایشان ما انشالله حرکت خیلی خوبی را در این حوزه خواهیم داشت.

*ما الان منتظر یک حرکت مهمی هستیم که توسط همه دستگاه ها و عموم مردم در این حوزه اتفاق بیفتند و همه در میدان باشند و همه بدانند که این مشارکت قوی یعنی مشارکت گسترده ، یعنی ایران قوی ، یعنی امنیت کامل یعنی عزت و تعالی کشور و بویژه نقطه تحول که ایشان در بیانتشان اشاره فرمودند که مشارکت و انتخابات می تواند یک نقطه جدید بر مبنای تحول باشدهمگان باید تلاش کنیم.

* ما تا این مرحله از همه طیف های سیاسی و سلایق را در انتخابات داریم البته نتیجه نهایی ١۴ هیات نظارت اعلام می کند و داوطلبانی که می توانند کار فعالیت خود را جدی تر دنبال کنند. رهبر انقلاب هم در بیانات روز گذشته فرمودند که همه جناح ها و گروها و سلایق باشند و ان‌شالله زمینه رقابت واقعی مدنظر رهبری فراهم شود.

محمد هاشمی/عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام

*شورای نگهبان باید فضا را رقابتی کند، اگر رقابتی نباشد انتخابات پرشور نمی شود. صلاحیت‌ها در وزارت کشور هم بررسی می‌شود اما تا حدود زیادی تایید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان باز می‌گردد.

*اگر از میان کاندیدها و نامزدهای انتخابات، شخصیت‌های مهم در انتخابات حضور داشته باشند، باعث می‌شود افراد ظاهربین نباشند و مجلس ضعیف نشود.

محمد مهاجری/ فعال اصولگرا

*وقتی فضای سیاسی حاکم بر جامعه به گونه ای است که اگر مقبول ترین فرد هم در تهران اعلام کاندیداتوری کند میزان مشارکت به ۳۰ درصد نمی رسد، علت را باید بی اعتمادی مردم جستجو کرد.

*پایداری ها و حامیان دولت اصلا از این سخنان رهبر معظم انقلاب خوشحال نشدند و این رویکرد را در انتخاب تیتر رسانه های شان نشان دادند. اصولگرایان معتدل نیز الان منتظرند ببینند شورای نگهبان چقدر به توصیه های رهبر معظم انقلاب عمل می کند چون هنوز این نگرانی وجود دارد که شورای نگهبان همچون انتخابات ۱۴۰۰ عمل کند.

محمدرضا باهنر/ دبیرکل جامعه مهندسین

* باید رقابت‌هایی در کشور شکل بگیرد و جریان‌های مختلف سیاسی و مواضع متفاوت اقتصادی بیایند و باهم تعامل داشته باشند و برخورد افکار صورت بگیرد. در این ماجرا یکسری از دستگاه‌ها مسئول هستند. برخی مانند وزارت کشور و شورای‌نگهبان و هیأت‌های نظارت دستگاه‌های نظارتی هستند و می‌توانند در برقراری امنیت و سلامت انتخابات کمک کنند.

*شورای نگهبان باید با سعه‌صدر بیشتری صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار دهد. هر مقدار که تعداد نامزدهای انتخاباتی بیشتر باشند، قاعدتاً می‌تواند روی قضیه مشارکت تأثیر مثبت بگذارد و مشارکت را بالا ببرد.

محمود صادقی / دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

* همه‌ی آنچه که رهبری درباره‌ی آثار ‎انتخابات گفتند، ازجمله اینکه جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد، به جا و متین است؛ اما شرط اول انتخابات آزاد بودن آن است.

مصطفی هاشمی طبا/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب

*تشکیل مجلسی با مشارکت بالای مردمی می‌تواند برآیند تفکرات مردم و خواسته‌های آنها بر اساس اصول علمی و شناخته شده باشد و زمینه قانون‌گذاری و ریل‌گذاری برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات جامعه را در قالب طرح یا لایحه فراهم کند و به نوعی نقشه راه پیشرفت کشور باشد.

*در شرایط فعلی حذف برخی گروه‌های سیاسی از سوی متولیان برگزاری انتخابات به ضرر کشور است و نباید چنین ایده‌ای در دستورکارشان باشد.

*وقتی که انتخاباتی در یک جامعه برگزار نشود، تصمیمات کلان باید توسط یک نفر که به عنوان دیکتاتور در راس همه امور است، اتخاذ شود. حالا اگر در نبود نهاد انتخابات،‌ فردی هم نباشد که مدیریت کشور را به تنها به دست بگیرد در حقیقت یک فضای بی‌قانونی در جامعه شکل می‌گیرد که اصطلاحاً سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. بنابراین در شرایط فقدان انتخابات یا باید کسی باشد که با اعمال دیکتاتوری نظم آهنین در جامعه برقرار کند یا اینکه در وضعیت فقدان یک نظم آهنین، هر آن کس که زور بیشتری داشته باشد بر سایرین تحکم و زورگویی کند.

عباس عبدی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

* این حرف درست است که انتخابات ضعیف موجب تشکیل مجلس ضعیف می‌شود، ولی انتخابات ضعیف محصول سبد ضعیف نامزدهای انتخاباتی است. در واقع هنگامی که سبد قوی برای نامزدها و برنامه‌ها وجود ندارد، طبیعتا مردم هم مشارکت انتخاباتی نمی‌کنند. کسی برای خرید اجناس کم کیفیت و غیرلازم در صف نمی‌ایستد و پول خود را حرام نمی‌کند. مشارکت مردم تابع کیفیت سبدی است که نامزدهای انتخاباتی در آن قرار دارند.

* انگار برنامه‌ای وجود دارد که اصلا برنامه‌ای نباشد و تعدادی از افراد و نامزدهای منفرد و بدون ارتباط تشکیلاتی و بدون داشتن برنامه می‌آیند، شعارهای پوچ و بی‌معنی می‌دهند و بعد هم به مجلس رفته و دنبال کارچاق‌کنی و گرفتن ماشین شاسی بلند می‌روند یا به قوانین اصل ۸۵ متوسل می‌شوند یا کارهای دیگری می‌کنند که هیچ نتیجه و خیری برای مردم ندارد و برنامه ایجابی هم ندارند. بنابراین بعید می‌دانم با ادامه وضعیت کنونی انتخابات؛ مردم به آن پاسخ مثبت دهند و حکومت باید خودش تعیین کند که چگونه می‌خواهد این مسأله را حل کند؟

احمد حکیمی پور، دبیر کل حزب اراده ملت

*انتظاری که پس از صحبت‌های رهبری وجود دارد همین است که یک گشایشی شود و شاهد حضور کاندیداهای جریانات و احزاب مختلفی که ثبت نام کردند در رقابت باشیم. باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان باشیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد .

مالک شریعتی/ نماینده تهران در مجلس

* مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که همه افراد جامعه در هر جایگاهی که هستند، وظیفه دارند به تحقق انتخابات پُر شور کمک کنند.

*وظیفه مجلس و دولت برای افزایش مشارکت در انتخابات، آن است که خدمت کامل‌تر، صادقانه‌تر و عمل به وظایف‌شان را با جدیت کامل دنبال کنند و از سوی دیگر باید اقداماتی را که در دوره مسؤولیت خود انجام داده‌اند، به خوبی برای مردم تبیین کنند.

*هر دسته، گروه، حزب و جمعیت سیاسی باید در حد توان خود برای انتخابات پیش‌رو فعال شود، شاخص‌ها و اولویت‌های خود را مطرح کند، مجلس مطلوب را ترسیم و ایرادات مجلس فعلی را مطرح کند؛ البته نقد درست، بیان اشکالات در کنار ذکر نکات مثبت است که باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

هادی بیگی نژاد / نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس

*مشارکت مردم در انتخابات امنیت آفرین است. اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد امنیت کشور ارتقا پیدا می کند. اگر مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد، طمع دشمنان افزایش پیدا می کند و به دنبال آن نا آرامی ها در کشور ایجاد می شود. این برنامه ای است که دشمن دارد.

*مشارکت بالا در انتخابات با رقابت ایجاد خواهد شد. برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید بستر رقابت را فراهم کنیم اما ایجاد رقابت نباید خودش عامل کاهش مشارکت در انتخابات باشد.

حسین حسین زاده/ عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس

* همان طوری که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، تامین سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است. یک مجلس قوی، متخصص و توانمند می تواند ریل گذاری صحیحی برای حرکت دولت داشته باشد. مجلس قوی می تواند بازوی کمکی دولت در حل مشکلات مردم باشد. درست است که کار مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است اما می تواند در حرکت دولت بسیار موثر واقع شود.

رحمت الله فیروزی پور/ عضو کمیسیون عمران مجلس

*قطعا مشارکت در انتخابات یک امر لازم و ضروری است. در طول چهل و چهار سالی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، مشارکت مردم در انتخابات یکی از موضوعات بسیار مهم است. رهبر انقلاب نیز بارها بر این موضوع تاکید داشتند.

*مسئولان موظف هستند که بستر مناسبی را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم کنند.

محمدعلی ابطحی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

*سخنان رهبری در مورد انتخابات همان بود که اول سال گفته بودند.

*اصحاب قدرت هیچ تلاشی برای رقابتی کردن وایجاد زمینه مشارکت و یا شنیدن سخنان مصلحان انجام ندادند. بلکه برعکس. هیئت های اجرایی دولت با رد صلاحیت های کم نظیر، مجلس با این مصوبه انتخابات، و نوع عملکرد احتمالی شورای نگهبان، و نهادهای امنیتی و انتظامی با سخت گیریهای غیر ضرور، همه در خلاف این رهنمود تلاش کردند و می کنند تا قدرت را در اختیار خود نگهدارند.

*شعارهای اطاعت پذیری شان هم گوش فلک را کر کرده است. تا وقتی دورهمی هست، تحول خواهی که رهبری به آن اشاره داشتند عملی نخواهد بود.

علی حدادی/ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس

*نکته مهمی که مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود به آن اشاره کردند، مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رای است که باید زمینه ها و بسترهای لازم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و فضایی برای رقابت سالم بین کاندیداها فراهم شود.

* در کنار امید آفرینی باید بستر و زمینه لازم برای حل مشکلات مردم و موانعی که ممکن است به مشارکت مردم در انتخابات آسیب بزند، فراهم شود.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی

*افزایش مشارکت در انتخابات وابسته به علل و عوامل متعددی است که بی‌گمان یکی از آن‌ها ارتباط وسیع نیروهای سیاسی انقلابی با توده‌های مردم و تبیین ضرورت مشارکت آن‌ها در انتخابات است.

*توصیه می‌شود شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در سراسر کشور موضوع افزایش مشارکت را در دستور کار خود قرار دهند و با توجه به خصوصیات و مقتضیات خاص جامعه مخاطب خود در هر حوزه انتخابیه راه‌های منتهی به این مقصود را بررسی و مشخص کنند با برنامه‌ریزی و مدیریت لازم، انواع اقدامات مناسب و به‌ویژه «جهاد تبیین» را در دستور کار خود قرار دهند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: