کد خبر: ۹۶۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: ۲۵۰
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه در نیم قرن اخیر جمعیت کشور ۸ برابر اما جمعیت تهران بیش از ۲۲۵ برابر شده است، گفت: رشد خارج از ظرفیت توسعه ای شهر تهران سبب بروز مسائل و معضلات اجتماعی، محیط زیستی و سکونتی در تهران شده است.

پیرهادی:تهران نیازمند سبک‌سازی و تعادل‌بخشی استبه گزارش خبرداغ ، محسن پیرهادی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم، با اشاره به قانون ساماندهی تهران و امکان‌سنجی انتقال، ،با تاکید بر اینکه  تراکم و تمرکز‌زدایی  از تهران برای ساماندهی زندگی شهروندان امری ضروری و غیر قابل اجتناب است،گفت: بحث تمرکز زدایی پایتخت یا سامان دهی شرایط زندگی شهروندان تهرانی بیش از 8 دهه است که مورد توجه مسئولان قرار دارد اما تفاهم بر نسخه ای اجرایی برای اتخاذ بهترین تصمیم همچنان این موضوع را روی میز های کارشناسی قرار داده است.

وی با بیان اینکه اولین اقدامات برای ساماندهی شرایط زندگی در تهران با تهیه طرح هایی برای کاستن از تراکم تهران در دهه 40 کلید خورد و تاکنون این روند و با سیاست‌های تشویقی  ادامه یافته است، ادامه داد: بحث انتقال پایتخت از تهران  از جمله موضوعاتی است که در لوای این مهم مطرح شده  و در روندی سینوسی از سوی مسئولان گاه مورد توجه قرار گرفته و گاه به حاشیه رانده شده است ،آنچه که همه دولت ها بر سر آن اتفاق نظر داشته اند  و ضروری به نظر می رشد ،تراکم و تمرکز زدایی از پایتخت است.

 رئیس فراکسیون مدیریت شهری با اشاره به اینکه کارگروهی متشکل از سران قوا و 6 وزیر و دیگر مسئولان مرتبط با موضوع  از سال94 مشغول بررسی و امکان سنجی بحث انتقال پایتخت از تهران است،ادامه داد: جمع بندی این کارگروه متناسب با شرایط فعلی کشور گام برداشتن به سمت تراکم زدایی و تمرکززدایی از تهران بوده به این معنا که باید به دنبال سبب  سبک سازی منطقه کلانشهر تهران، رشد متوازن فعالیت ها در پهنه سرزمین، تعادل بخشی به نظام سکونت‌گاهی و ...  در کلانشهر تهران باشیم.

** جمعیت تهران در نیم قرن 225 برابر شده است

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه نیم قرن اخیر جمعیت کشور 8 برابر اما جمعیت تهران بیش از 225 برابر شده است ، ادامه داد: رشد قابل توجه و خارج از ظرفیت توسعه ای شهر تهران  سبب بروز مسائل و معضلات اجتماعی، محیط زیستی و سکونتی در تهران شده و زندگی شهروندان  را با چالش‌های جدی روبرو کرده ،  اگرچه که برغم این چالش‌ها ما همچنان شاهد رشد روز افزون جمعیت در تهران و افزایش تقاضا برای مهاجرت دائم به این کلانشهر و رشد قارچ گونه ، شهرها و شهرک‌ها در اطراف شهر  هستیم.

پیرهادی با بیان اینکه افزایش تراکم جمعیت و متراکم شدن  سکونت در تهران حقوق شهروندی تهرانی ها را خدشه‌دار کرده است،افزود: جمعیتی که با نرخ تورم 51 درصدی در حوزه مسکن،زندگی شهری سختی را متحمل شده اند و افزون بر این نیز آلودگی هوا،آب، خاک، آلودگی صوتی، تجمع پسماندها و… معضلات دیگری است که به صورت جدی تاب آوری شهروندان را تهدید می کند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه تهران متراکم‌ترین و در عین حال گران‌ترین شهر کشور است،گفت: شهر تهران نیازمند تمرکز زدایی،ساماندهی و ارتقا کیفیت زندگی است، بهبود وضعیت کلانشهر تهران که از انباشت مسائل و موضوعات متعدد در گذر زمان ایجاد شده امری ضروری است و نباید از سالی به سال دیگر حواله داده شود.

انتهای‌پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: