کد خبر: ۹۶۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۴
تعداد بازدید: ۱۲۲
نماینده منتقد دولت که از سوی هیات های اجرایی ردصلاحی شده، می‌گوید: مردم ما این فهم و شعور را دارند که اگر بنده نماینده توانایی نبودم، پای صندوق من را حذف کنند اما این شیوه که بنده حذف شوم که یک اصول‌گرا بالا بیاید غیراخلاقی است و ما هم پای صندوق رأی کاندیدای مورد نظر دولت را حذف می‌کنیم.

نماینده ردصلاحیت شده: کاندیداهای دولت را پای صندوق رأی حذف می کنیم /دولت نمی تواند برای مردم مناطق مرزی خط و نشان بکشدبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، نماینده ردصلاحیت شده مجلس یازدهم از بی وفایی رئیسی نسبت به حامیان دیروزش روایت می کند و می گوید؛«مردم ما این فهم و شعور را دارند که اگر بنده نماینده توانایی نبودم، پای صندوق من را حذف کنند اما این شیوه که بنده حذف شوم که یک اصول‌گرا بالا بیاید غیراخلاقی است و ما هم پای صندوق رأی کاندیدای مورد نظر دولت را حذف می‌کنیم که دولت بفهمد اینجوری نیست که بخواهد در منطقه مرزی برابر ما خط و نشان بکشد.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید می کند؛«رئیسی از طریق ردصلاحیت نماینده مورد نظر مردم نه تنها نظرات آنها را زیرپا گذاشته بلکه در انجام وظایف خود یکی از آنها اخطار قانون اساسی به هیات‌های اجرایی بوده، کوتاهی کرده و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود مردم اقدام رئیس را پای صندوق‌های تلافی کنند و کاندیداهای اصول‌گرا را ردصلاحیت کنند.»

در ادامه گفتگوی جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری خبرآنلاین را می‌خوانید:

******

*آقای رحیمی جهان آبادی! اسم شما هم در لیست ردصلاحیت شدگان از سوی هیات های اجرایی بود، آیا نسبت به ردصلاحیت خود اعتراض کردید؟

مهلت برای رویت اسناد ردصلاحیت دو روز است اما بنده در همان زمان در مأموریت بین‌المجالس در عراق بودم، علی‌رغم اینکه عذر بنده موجه بود وقتی برگشتم، نامه‌ای نوشتم اما فرمانداری تربت جام در پاسخ گفت که با توجه به گذشت زمان نمی‌توانیم هیچ محتوایی در اختیار شما قرار بدهم. حضوری به هیئت نظارت استان مراجعه کردم، هیئت نظارت هم گفتند طی برنامه زمان‌بندی شده از همه داوطلبینی که صلاحیت آنها رد شده دعوت می‌کنیم و محتوای پرونده را در اختیار شما قرار می‌دهیم که بتوانید از خود دفاع کنید اما تا این لحظه از بنده دعوت نشده، هیچ محتوایی هم در اختیارم قرار نگرفته و به همین دلیل دفاعیه کلی نوشتم چراکه نمی‌دانم به چه دلیل ردصلاحیت شدم.

فرماندار گفت به من فشار آوردند که رأی مثبتم به رحیمی جهان‌آبادی را عوض کنم

*آیا تفاوتی در عملکرد هیئت‌های اجرایی انتخابات ۱۴۰۲ با دوره‌های قبل وجود داشت؟ برخی این ردصلاحیت ها را کم سابقه و معنادار می دانند و در راستای مدیریت کردن چینش صندلی های مجلس آینده. نظر شما چیست؟

بنده از عملکرد همه هیئت‌های اجرایی اطلاع ندارم چراکه اعضای هیئت‌های مذکور در حوزه‌های مختلف را نمی‌شناسم اما در مورد حوزه انتخابیه خود می‌توانم قضاوت کنم. ترکیب جمعیتی در حوزه انتخابیه بنده به این ترتیب است که حدود ۶۰ درصد از جمعیت اهل سنت هستند و ۴۰ درصد جمعیت اهل شیعه هستند. ترکیبی که هیئت نظارت و فرماندار برای هیئت اجرایی انتخاب کرده بودند اصلاً تناسبی با این ترکیب جمعیتی نداشت به این ترتیب که از ۱۱ عضو هیئت اجرایی تنها ۴ نفر اهل سنت بودند و مابقی شیعه.

نکته دیگر مربوط به رأی‌گیری می‌شود که در مورد بنده صورت گرفت، اعضایی که از میان مردم انتخاب شدند چه اهل سنت و چه شیعه به بنده رأی مثبت دادند اما رئیس اداره دادگستری، رئیس اداره ثبت احوال، رئیس سازمان تبلیغات، رئیس آموزش و پرورش، فرماندار و یک کارمند بازنشسته فرمانداری رأی منفی به صلاحیتم دادند و بنده را حذف کردند.

سوالم این است که آیا هیئت اجرایی نباید برآیندی از افکار عمومی باشد؟ آیا هیئت اجرایی نباید یک هیئت منصفه مردمی باشد؟ در مورد ردصلاحیت بنده به ۴ بند استناد کردند اما این بندها در جلسه هیئت اجرایی مطرح نشده و گفته نشده صلاحیت بنده براساس چه بندی رد شده بلکه روند به این صورت بوده که فرماندار رأی‌گیری در هیئت اجرایی انجام داده، ۵ نفر رأی مثبت دادند، ۵ نفر رأی منفی و خود فرماندار رأی مثبت به بنده داده اما بعد گفته بنده تحت فشار هستم و باید رأیم را عوض کنم، بنابراین روز بعد رأی خود را تغییر داده و منفی کرده است.

علت ردصلاحیتم را حتی در جلسه هیئت اجرایی نگفتند

در میان همه این اتفاقات نکته قابل توجه این است بندهایی که به موجب آنها صلاحیت بنده رد شده را در جلسه رأی‌گیری هیئت اجرایی مطرح نکردند که اعضای هیئت اجرایی در جریان باشند، بنده الان از اعضای هیئت‌های اجرایی پرسیدم که براساس چه سندی هواداری از گروه‌های غیرقانونی را در مورد بنده مطرح کردید؟ من از کدام گروه غیرقانونی حمایت کردم؟ چراکه محتوای پرونده را در اختیارم قرار ندادند، آنها می‌گویند این موارد در جلسه هیئت اجرایی مطرح نشده بلکه خود فرماندار موارد را در پرونده بنده لحاظ کرده است.

این شیوه رفتاری دو آسیب اساسی وارد می‌کند اولاً اینکه هیئت اجرایی برآیند افکار عمومی و اراده مردمی نیست، نماینده‌ای که در دو دوره متوالی در حوزه انتخابیه لب مرزی ۱۰۰ هزار رأی آورده و بعد او را به شیوه کاملاً غیرقانونی و غیراخلاقی ردصلاحیت می‌کنند و بعد ترکیبی برای هیئت‌های اجرایی می‌چینید که متناسب با ترکیب جمعیتی و فضای فکری آن نیست، همین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. اگر به آرای مردم منطقه تربت جام در دوره‌های گذشته توجه شود اکثریت قاطع آراء مردم منطقه به سمت داوطلبین اعتدال‌گرا و اصلاح‌طلب بوده، با در نظر گرفتن این نکته آیا ترکیب هیئت اجرایی مذکور برآیند تفکر مردم است؟ وقتی ترکیب اعضای هیئت اجرایی را می‌چینند، از طرفی فرماندار هم چنین رفتاری دارد. مورد دیگر این است که صلاحیت بنده براساس رأی روسای ادارات تربت جام که همگی غیربومی هستند، رد شده است. به عبارت دیگر از میان افرادی که صلاحیت بنده را رد کردند تنها رئیس آموزش و پرورش بومی است و مابقی اعم از رئیس دادگستری، رئیس سازمان تبلیغات، رئیس سازمان ثبت احوال و فرماندار همگی غیر بومی هستند که در مورد سرنوشت مردم تربت جام تصمیم‌گیری کردند، کدام قسمت رفتار هیئت اجرایی منطقی، عاقلانه و با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رقابتی بودن انتخابات، مشارکت حداکثری، سلامت و امنیت انتخابات تطبیق دارد؟

مردم داوطلب مورد نظر حضرات را ردصلاحیت می‌کنند

ما که حذف شدیم و اشکال ندارد اما مردم می‌دانند چه کاری انجام دهند کما اینکه قطع به یقین آنها در روز انتخابات کاندیدای مورد نظر حضرات را پای صندوق‌های رأی حذف خواهند کرد. به بیان دیگر اگر اینها بنده را در هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت کردند، مردم کاندیدای مدنظر آنها را روز انتخابات در پای صندوق‌های رأی ردصلاحیت می‌کنند که اینها بدانند در یک حوزه انتخابیه که اکثریت قاطع آن با فضای فکری سیاسی متفاوت است و به لحاظ جمعیتی ترکیب شیعه و اهل سنت آن متفاوت است، به این صورت رفتار نکنند. در مجموع آنچه بنده در هیئت اجرایی حوزه انتخابیه خود مشاهده کردم خلاف قانون و منطق عمل نشده اما بنده از عملکرد هیئت‌های اجرایی سایر حوزه‌ها اطلاع ندارم.

دولت برای حذف منتقدین به هیات‌های اجرایی فشار می‌آورد

*شما از جمله چهره‌های منتقد دولت در مجلس یازدهم هستید، این ردصلاحیت تا چه اندازه با این گمانه که دولت از طریق ردصلاحیت در هیئت‌های اجرایی به دنبال مجلس یکدست و خالی از هر گونه منتقد است، تطبیق دارد؟

با توجه به رفتاری که فرماندار در حوزه اجرایی بنده نشان داد، باور بنده بر این است که استانداری و مجموعه دولت برای حذف منتقدین فشار می‌آورند. جالب است که بنده در انتخاب رئیسی همه تلاش خود را کردم به این ترتیب که آرای اهل سنت را پای کار رئیسی آوردم، حمایت کردم و در نتیجه این حمایت‌ها بدترین تخریب‌ها را در فضای جامعه تحمل کردم چراکه معتقد بودن اهل سنت نباید از حاکمیت و صندوق رأی دور شود و این اتفاق به جامعه آسیب وارد می‌کند در نهایت به این ترتیب بخشی از جامعه که به هر دلیلی دلخور است، با انتخابات قهر کند.

بنده زمان انتخاب رئیسی تلاش کردم و برادری خود و اعتقاد خود به نظام را نشان دادیم. از طرفی زمانی که بنده هم به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کردم، نظام، مشروعیت آن و قانون اساسی که اصل ولایت فقیه در آن درج شده، قبول دارم. وقتی برای انتخابات پیش گام می‌شوم، ثبت نام می‌کنم و در این شرایط می‌خواهم ۱۰۰ هزار نفر را پای صندوق بیاورم یعنی همه این موارد را قبول دارم. نکته جالب این است که در مورد ردصلاحیت بنده نوشتند به اسلام، قانون اساسی، جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و در نهایت التزام عملی اعتقاد ندارم. جالب است که بعد از ۸ سال خدمت در مجلس چنین برگه‌ای به عنوان تقدیرنامه دستم دادند. این رفتار خلاف منطق و مصلحت کشور است و به رابطه حاکمیت و مردم آسیب اساسی وارد می‌کند.

امیدوارم عقلانیت شورای نگهبان جلوی آسیب دولت به رابطه مردم و حاکمیت را بگیرد

 

*شورای نگهبان می‌تواند رویه هیئت‌های اجرایی را اصلاح کند؟

امیدوار هستم که هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان این اشتباه بزرگ دولت و رفتار نادرست آن را جبران کنند. در حقیقت امیدوار هستم که این عقلانیت در حاکمیت وجود داشته باشد و اجازه ندهند دولت بیشتر از این به مردم و رابطه مردم و حاکمیت آسیب وارد نکند.

این شیوه که بنده حذف شوم که یک اصول‌گرا بالا بیاید غیراخلاقی است

 

* گفتید از کاندیداتوری رئیسی حمایت کردید، یعنی شما از جمله نمایندگانی بودید که از رئیسی برای کاندیداتوری درانتخابات ۱۴۰۰ دعوت کردید اما نهادهای زیرمجموعه دولت صلاحیت شما را رد کردند؟

خیر، بنده از جمله نمایندگان امضاکننده نامه دعوت ار رئیسی نبودم اما بعد که رئیسی داوطلب ریاست جمهوری شد، با توجه به اینکه رأی اهل سنت رأی قابل توجهی در کشور است، شورایی در اهل سنت تشکیل دادیم، با داوطلبین ملاقات کردیم، گزینه اصلی ما لاریجانی بود ولی او ردصلایحت شد، بعد از آن با همتی، رضایی، مهرعلیزاده و رئیسی جلساتی برگزار کردیم. نتیجه جمع‌بندی این بود که از رئیسی حمایت کنیم و در نهایت حمایت خود را از او علنی کرده و اطلاعیه‌ای صادر کردیم.

امروز مزد ما توسط رئیسی دریافت شد و حق دارند که جامعه ما را به این صورت پای صندوق رأی به دلیل اهداف جناحی قربانی می‌کنند. بنده نمی‌دانم برچه اساسی صورت می‌گیرد اما حاصل آن هست و ما نیست، به عبارت دیگر حاصل این رفتار دولت صدمه وارد کردن به رابطه مردم و حاکمیت است. اینکه در منطقه مرزی می‌خواهیم ۱۰۰ هزار نفر را پای صندوق رأی بیاوریم اما رفتار یک فرماندار به دلیل نداشتن شناخت از واقعیت جامعه، مسائل سیاسی و شرایط کشور و ۴ رئیس اداره غیربومی، سرنوشت مردم تربت جام به این صورت رقم بخورد، از فهم و درک سیاسی خارج است.

دولت نمی تواند در منطقه مرزی برابر ما خط و نشان بکشد/کاندیدایش را پای صندوق رأی حذف می کنیم

مردم ما این فهم و شعور را دارند که اگر بنده نماینده توانایی نبودم، پای صندوق من را حذف کنند اما این شیوه که بنده حذف شوم که یک اصول‌گرا بالا بیاید غیراخلاقی است و ما هم پای صندوق رأی کاندیدای مورد نظر دولت را حذف می‌کنیم که دولت بفهمد اینجوری نیست که بخواهد در منطقه مرزی برابر ما خط و نشان بکشد.

ما روز انتخابات پای صندوق رأی هر کاندیدایی که مدنظر دولت باشد را با رأی ردصلاحیت می‌کنم که بداند مردم تربت جام اینقد زیر دست دولت نیستند که هم به رئیسی رأی بدهند و هم این رفتار از او و روسای غیربومی رئیسی مشاهده کنند.

هیات های اجرایی خلاف قانون اساسی عمل می‌کنند

*سکوت رئیسی برابر رفتارهای هیئت‌های اجرایی برای بسیاری سوال برانگیز شده، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

اقدام هیئت اجرایی خلاف آشکار قانون اساسی جمله اصل ۱۹ آن است که به صراحت اعلام می‌کند همه ملت از هر قوم، قبیله‌ای و تفکری حقوق برابر دارند، این ظلم آشکار در حال وقوع است و طبق قانون اساسی وظیفه رئیسی این است که حافظ قانون اساسی باشد و اخطار قانون اساسی بدهد اما متأسفانه خود دولت و فرماندارهای آن کارشکنی می‌کنند البته اظهارات بنده در مورد هیئت‌های اجرایی حوزه انتخابیه خودم است و نه سایر هیئت‌های اجرایی چراکه از آنها شناختی ندارم و قضاوت نمی‌کنم اما در مورد عملکرد هیئت اجرایی حوزه انتخابیه خودم می‌توانم بگویم که خلاف قانون و مصلحت انجام شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: