کد خبر: ۹۵۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
تعداد بازدید: ۹۹
یک زلزله در سال گذشته باعث نمایان شدن شگفتی بزرگی درست زیر دانشکده حقوق در مکزیکوسیتی شد. این شگفتی مجسمه یک مار غول پیکر و رنگارنگ از امپراتوری آزتک است.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، تینا مزدکی _ قدمت این اثر شگفت‌انگیز باستانی به بیش از ۵۰۰ سال و زمانی که کنترل این منطقه به دست آزتک‌ها بود، می‌رسد. این مجسمه پس از زلزله‌ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر در مکزیکوسیتی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ کشف شد.

زلزله باعث بیرون آمدن این مار غول‌پیکر از دل زمین شد/ عکس

آزتک‌ها معبد و هرم می‌ساختند و به خدایانی باور از جمله «کوئتزالکواتل» باور داشتند که اغلب به صورت مار تصویر می‌شد. به گفته باستان‌شناسان، با این حال، مشخص نیست که آیا این مجسمه همان باور را به تصویر می‌کشد یا خیر.

مار حجاری شده ۱.۸ متر طول، ۰.۸۵ متر عرض و ۱ متر ارتفاع دارد و وزن آن حدود ۱.۳ تن است.

همچنین چندین رنگ از جمله قرمز، آبی، سیاه و سفید بر روی حدود ۸۰ درصد از سطح مجسمه حفظ شده است. برای حفظ آن، یک تیم سر مار را با جرثقیل از زمین بلند کردند و یک محفظه در اطراف مجسمه ساختند. گفته می‌شود این اتاق به مجسمه اجازه می‌دهد تا رطوبت خود را به تدریج از دست بدهد و رنگ آن حفظ شود.

زلزله باعث بیرون آمدن این مار غول‌پیکر از دل زمین شد/ عکس

به گفته کارشناسان، در حالی که مجسمه‌های دیگری از سر مار در تنوچتیتلان پیدا شده است، این مجسمه به دلیل رنگ‌های حفظ شده آن بسیار مهم است. به لطف زمینه‌ای که این قطعه در آن کشف شد و همچنین به کمک مداخله خیره کننده مرمتگران و نگهبانان، امکان تثبیت رنگ‌ها و حفظ آن تقریباً در تمام مجسمه‌ها فراهم شده است.همچنین گفته می‌شود این یافته بسیار مهم است، زیرا رنگ‌ها کمک کرده‌اند تا هنر پیش از استعمار اسپانیایی از منظر دیگری نمایان شود.

زلزله باعث بیرون آمدن این مار غول‌پیکر از دل زمین شد/ عکس

استاد بازنشسته انسان‌شناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سن برناردینو که در این حفاری دخالتی نداشت، گفت:«اندازه این مجسمه و همچنین هنر به کار گرفته شده در آن چشمگیر است و بقای رنگ‌ها قابل توجه است.» او گفت:«بقای رنگ‌های سیاه، سفید، قرمز، زرد و آبی به‌ طور ویژه‌ای جالب است، از تأثیر بصری چنین مجسمه‌هایی که در مرکز شهر چیده شده‌اند، تصویر خوبی به دست می‌آید».

 

یک دانشیار علوم انسانی در دانشگاه مونتری در مکزیک که در این حفاری دخالتی ندارد نیز گفت:«علاوه بر رنگ‌های حفظ شده، اندازه این اثر باستانی نیز قابل توجه است. اولین باری که آن را دیدم، از ابعاد آن خیره شدم.»

منبع: livescience

۵

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: