کد خبر: ۹۵۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
تعداد بازدید: ۹۵
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسلام‌ستیزی و نابردباری مذهبی به‌طور فزاینده‌ای کشورهای اسلامی را مورد تهدید قرار داده است، محکومیت قرآن سوزی را به تنهایی کافی ندانست و پیشنهاد داد همه کشورهای اسلامی با جرم‌انگاری اینگونه اقدامات، طبق قانون و میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی، با عاملان این جنایات برخورد کنند.

قالیباف: کشورهای اسلامی با جرم‌انگاری پدیده شوم قرآن‌سوزی با عاملان این جنایات برخورد کنندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی(PUIC) که روز دوشنبه به‌صورت مجازی و از طریق وبینار برگزار شد، ضمن عرض تبریک میلاد پیامبر اکرم، حضرت محمد(ص) و ابراز همدردی به‌دلیل وقوع زلزله و سیل اخیر در دو کشور مراکش و لیبی که خسارات جانی و مالی فراوانی داشت، گفت: باعث افتخار است که بار دیگر از راه دور خود را در جمع همکاران می‌بینم و امیدوارم نتیجه این نشست، که موضوع آن حول محور پدیده شوم قرآن سوزی، اهانت به مسلمانان و همچنین تغییرات اقلیمی و لزوم هماهنگی میان کشورهای اسلامی برای مقابله با تغییرات ناگهانی اقلیمی است، بتواند گام مؤثری در کمک به روند حل و فصل این چالش‌ها و بحران‌ها در جهان برداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه این نشست بتواند شرایط لازم تقویت همکاری میان کشورهای مختلف اسلامی را در جهت نیل به منافع و اهداف مشترک فراهم کند، اظهار داشت: فرصت حاضر را غنیمت شمرده و از اقدامات شایسته مجلس ملی الجزایر به ویژه برادر گرامی‌ام جناب آقای ابراهیم بوغالی و همچنین از جناب آقای قریشی نیاس و همکاران ایشان برای هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری این نشست، قدردانی می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های جدّی که فراروی کشورهای اسلامی قرار دارد، عنوان کرد: اسلام ستیزی و نابردباری مذهبی به‌طور فزاینده‌ای کشورهای اسلامی را مورد تهدید قرار داده است. تأثیرگذاری بر چالش‌های فرارو، قبل از هر چیز مستلزم حفظ وحدت میان کشورهای اسلامی و حفظ آمادگی در برخورد با آن است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: تکرار اهانت به قرآن کریم در کشورهای سوئد، دانمارک و فرانسه به بهانه آزادی بیان، صرفاً نمایانگر استاندارد دوگانه غرب در احترام به موازین حقوق بشر و با هدف نفرت افکنی و خشونت پراکنی علیه دین اسلام و نشان دهنده فهم متناقض آزادی بیان، نقض اصل حاکمیت قانون و نقض اسناد بین‌المللی حقوق بشر، طبق بند ۲ ماده ۲۰ میثاق حقوق مدنی و سیاسی بوده و مستلزم پیگیری در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای است.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: اینگونه اقدامات نشان دهنده سوءاستفاده از مفهوم والای آزادی بیان بوده و تنها در راستای خط مشی اسلام  هراسی غرب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه محکومیت قرآن سوزی را به تنهایی کافی ندانست و گفت: لازم است همه کشورهای اسلامی ضمن حفظ یکپارچگی و اتخاذ اقدامات عملیاتی، از جامعه بین‌المللی و سازمان‌ملل متحد درخواست کنند با جرم‌انگاری اینگونه اقدامات، طبق قانون بین‌المللی و میثاق بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی، با عاملان این جنایات هم درون مرزها و هم فراتر از مرزهای خود، برخورد کنند.

قالیباف با بیان اینکه شواهدی متنوعی وجود دارد که شبکه صهیونیسم جهانی، پشت صحنه چنین اقداماتی قرار دارد، اظهار داشت: هدف صهیونیست‌ها از طراحی این قبیل اقدامات ایجاد جنگ مذهبی در جهان و وادار کردن غرب به حمایت از خود مقابل دنیای اسلام است لذا ما باید ضمن برخورد با این پدیده غیرانسانی، به طور دست جمعی به منشاء و سرچشمه آن یعنی رژیم صهیونیستی واکنش نشان بدهیم.

رئیس مجلس در ادامه به پیشنهادات مجلس شورای اسلامی در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد: درخواست از دبیرکل محترم و اعضای محترم اتحادیه بین‌المجالس اسلامی برای اقدامات یکپارچه و جمعی به منظور جلوگیری از تکرار حوادث هتک حرمت به قرآن است. به اعتقاد ما در این شرایط حساس، مجالس کشورها می توانند نقش تعیین کننده‌ای در عرصه جهانی داشته باشند و در این راستا مجلس جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی دارد.

وی با اشاره به این پیشنهادات تصریح کرد: نشست مشترک روسا و دبیران کل مجامع پارلمانی منطقه‌ای و بین المللی با کمک دبیرخانه IPU، متشکل از پارلمان اروپا، پارلمان آفریقا، پارلمان آمریکای لاتین، مجمع پارلمانی آسیایی، بین‌المجالس کشورهای اسلامی PUIC و APA به منظور ترسیم نقشه راه و تنظیم سند پارلمانی جهانی برای تعامل فرهنگی، صلح و همزیستی پایدار میان ملل برگزار شود.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه در دنیای امروز نگرانی‌های زیست محیطی به یک مسئله جدی امنیتی در مناسبات بین‌المللی تبدیل شده و دغدغه‌های مهمی را برای دولتمردان ایجاد کرده است، بیان کرد: چگونگی استفاده از ابزارهای قانونی و ساختارهای حاکمیتی برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از بی‌ثباتی اجتماعی در اثر تغییرات آب و هوایی، موضوعی است که باید اهمیت ویژه‌ای برای نمایندگان مجالس پارلمان‌های اسلامی داشته باشد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ضرورت تعامل پارلمان‌ها برای سیاستگذاری در حوزه تغییرات اقلیمی و نظارت بر اجرای توافقات، تأثیر ناعادلانه شیوع کرونا بر تغییرات اقلیمی، لزوم پرداختن به موضوع تغییرات اقلیمی در ۵ سال آینده و کمک به ظرفیت‌سازی و توسعه پایدار در این زمینه، وجود منازعات ناشی از خشکسالی، بیابان زدایی، جنگل زدایی، عدم امنیت غذایی و قطحی و مهاجرت، آوارگی ۰۳ میلیون نفر در جهان به علت مشکلات اقلیمی ناشی از سیل، طوفان و آتش سوزی، تبعات تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر صلح و امنیت جهانی و امثالهم می‌طلبد که به دنبال راهکارهای عملی برای جلوگیری از عواقب اینگونه حوادث برای نسل‌های بعدی باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا تدوین قانون افزایش تاب آوری و سازگاری با تغییر اقلیم و تدوین احکام آن در برنامه‌های توسعه‌ای کشورها امری ضروری به نظر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، در این نشست رؤسای مجالس کشورهای اسلامی دیگر نیز به بیان برخی دغدغه‌ها و پیشنهادات خود در خصوص موضوعات مطرح شده پرداختند.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: