کد خبر: ۹۵۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید: ۴۲۱
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تأکید بر اهمیت سه‌جانبه‌گرایی در سازمان تأمین‌اجتماعی و مشارکت مالی کارگر و کارفرما در تأمین منابع طرح‌های بیمه اجتماعی، گفت: عظمت کارگر در هستی‌بخشی این قشر است و اگر چنانچه این عزیزان در کنار همه بخش‌های حکمرانی کشور حضور نداشته باشند، ارائه خدمات و رونق تولید دچار اختلال می‌شود.

پرداخت بدهی معوقه تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی/ افزایش فروش و سود تجمیعی شستابه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، میرهاشم موسوی در دیدار اعضای کانون عالی شورای اسلامی کار که به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی و با حضور معاونان و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد،  ضمن تبریک هفته تأمین‌اجتماعی، آن را هفته آسایش، امنیت، کرامت و عدالت توصیف کرد و افزود: یکی از شرکای مهم ما در مسیر تحقق آرمان عدالت، کارگران هستند. حضرت امام (ره) تعالیم بلندی درباره این عزیزان دارند. مقام معظم رهبری هم در دیداری که امسال در روز کارگر با کارگران داشتند، از نقش مهم آنها در چرخه تولید کشور تعابیر بسیار والایی مطرح کردند.

موسوی با اشاره به اینکه ما در سازمان تأمین‌اجتماعی باید مفتخر باشیم در سازمانی هستیم که وظیف و مأموریت آن خدمت به کارگران است، اظهار کرد: اگر امروز وضع سازمان تأمین‌اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها بهتر است، یکی از دلایل آن نقش راهبری، نظارتی و تعاملی است که شرکای اجتماعی خصوصاً جامعه بزرگ کارگری در سازمان تأمین‌اجتماعی دارند. به خاطر ندارم زمانی بوده باشد که سازمان تأمین‌اجتماعی در تصمیم‌گیری‌های خود به کلی نسبت به این جامعه بزرگ بی‌توجه باشد. شاید گاهی در عمق و شدت آن غفلت شده است اما هیچ‌گاه نسبت به اصل مشارکت این افراد در تصمیم‌گیری‌ها بی‌توجهی نشده است. چنان‌که امروز در توسعه خدمات درمانی و بیمه‌ای و همچنین در جریان رویکردهای تحولی، شرکای اجتماعی ما مشارکت کامل دارند و این مشارکت هم بنا بر قرائن متعدد کاملاً واقعی است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از تصمیماتی که در دوره جدید با مشارکت شرکای اجتماعی گرفته شد و از یک خسارت بزرگ در سازمان تأمین‌اجتماعی جلوگیری کرد، تسویه بدهی‌های کلان بانکی سازمان بود، گفت: در بحث توسعه پوشش‌های بیمه‌ای با حمایت و مشارکت شرکای اجتماعی، ظرفیت بزرگی برای مردم فراهم شد و ظرف کمتر از دو سال، بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید به صندوق اضافه شدند و طبق آخرین برآوردها، رقمی که ماهانه از محل ورود این تعداد بیمه‌شده جدید منابع مالی پایدار، به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی افزوده می‌شود، بالغ بر هزار میلیارد تومان است که نقش جدی در پایداری منابع صندوق تأمین‌اجتماعی دارد.

موسوی با اشاره به اینکه امام (ره) شأن و ارزشمندی جایگاه مقام و مسئولیت را در ادای حقوق مردم می‌دانستند، گفت: امام (ره) می‌فرمودند که پست و مقام اصالت ندارد و آنچه اصالت دارد ادای حقوق مردم است. از این باب اولین حق کارگران بر ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، بیمه‌کردن آنها است. ما باید ریسک‌هایی را که ممکن است در طول خدمت و بعد از خدمت متوجه این قشر زحمتکش شود، مورد توجه قرار دهیم و از او در برابر این خطرات حمایت کنیم. یکی از کارکردهای ما و شرکای اجتماعی ما این است که حقوق آحاد مردم خصوصاً کارگران را ادا کنیم و هویت میز و مسئولیت ما به همین احیای حقوق مردم است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه تشکل‌های کارگری ما به عرصه داخلی محدود نیست بلکه یک جایگاه بین‌المللی دارد، گفت: پس از انقلاب جایگاه تشکل‌های کارگری و نقش راهبردی آنها در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به شدت ارتقاء یافت. در نشست اخیر اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی دیدیم که گفتمان نماینده جامعه کارگری ما چطور جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داد و این به برکت انقلاب اسلامی به دست آمده است که توانست نگاه توأمان به بعد مادی و معنوی زندگی را به همه عرصه‌ها تسری بدهد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه ضعف‌ها و کاستی‌های تعامل میان سازمان تأمین‌اجتماعی و شرکای اجتماعی باید به‌سرعت رفع شود، گفت: برخی از اقداماتی که بعد از انقلاب در حوزه بیمه‌های اجتماعی صورت گرفت، نه تنها با پیش از انقلاب قابل قیاس نیست بلکه حتی با دستاوردهای برخی کشورهای پیشرفته دنیا نیز قابل قیاس نیست. قبل از انقلاب تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند درحالی‌که امروز بیش از ۷۳ درصد از جمعیت هشتاد و چند میلیونی کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این از برکات انقلاب اسلامی است. در دنیا امروز کشورهایی هستند که تنها ۲۰ درصد از جمعیت ۸ میلیونی آنها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و تنها خدمتی هم که به بیمه‌شدگان آنها ارائه می‌شود، پاداش سنوات خدمتی است که به‌صورت مقطوع در پایان خدمت به افراد پرداخت می‌شود. درحالی‌که امروز تأمین‌اجتماعی ۱۸ خدمت کلان از پیش از تولد تا پس از مرگ به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد؛ اما گاهی کسانی آن‌چنان ذهن‌ها را منحرف می‌کنند که از این دستاوردها و از جایگاه سازمان تأمین‌اجتماعی غافل می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه توسعه درمان مستقیم از اولویت‌های اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی است، گفت: طبق قانون الزام باید با توسعه خدمات مستقیم، به آرمان خدمات درمانی رایگان برسیم که این از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی است. برای حرکت به این سمت، باید نقطه تعادل درمان مستقیم و غیرمستقیم را پیدا کنیم و این با آمایش سرزمینی و نظام سطح‌بندی درمان ممکن و میسر می‌شود.

وی افزود: از ابتدای دوره جدید مدیریتی بودجه توسعه زیرساخت‌های درمان مستقیم را با رویکرد توسعه در مناطق کمتر برخوردار از ۴۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، به ۹۵۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۱ و ۱۱۵۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۲ رساندیم.

وی با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته بدهی معوقه تمام مراکز درمانی طرف قرارداد با پرداخت معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان تسویه شده است، گفت: در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ و پیش از استقرار مدیریت جدید، برای پرداخت مستمری‌ها باید هر ماه چندهزار میلیارد تومان استقراض بانکی انجام می‌شد، اما امروز به جایی رسیدیم که طی سه ماه گذشته با وجود افزایش حقوق و دستمزدها، پرداخت مستمری‌ها را بدون یک ریال استقراض انجام دادیم و این به خاطر تصمیمات و اقداماتی است که با مشارکت شرکای اجتماعی سازمان رقم خورد. اگر تعامل میان ما مبتنی بر این نگاه راهبردی و با رویکرد مسئله‌محوری صورت بگیرد، افق پیش‌روی سازمان تأمین‌اجتماعی و آتیه بیمه‌شدگان ما روشن خواهد بود و در مقابل، فقدان تعامل یا ضعف در سه‌جانبه‌گرایی در عملیاتی شدن راهبردها اختلال ایجاد می‌کند.

موسوی در مورد دستاوردهای حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در دو سال گذشته نیز گفت: فروش تجمیعی ما در شستا در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد افزایش داشته و از ۱۶۰ هزار میلیارد به ۲۳۰ هزار میلیارد رسیده و به تبع آن، سود تجمیعی ما نیز با رشد ۵۰ درصدی از ۳۷ هزار میلیارد به ۵۷ هزار میلیارد رسیده است. همچنین در سال گذشته ۹۰ پروژه اقتصادی بر اساس ۱۲ راهبرد کلان در مجموعه شستا برای یک مدت ۴ ساله برنامه‌ریزی شده است که در سال گذشته ۲۱ پروژه محقق شده و امسال نیز ۲۹ پروژه از آن به سرانجام خواهد رسید. هدف‌گذاری ما در این حوزه باید طوری باشد که منابع ما به معادل تولید ناخالص داخلی برسد؛ چیزی که در بسیاری از کشورهای موفق رقم خورده و ما نیز باید با حرکت به این سمت، آتیه صندوق و بیمه‌شدگان خود را تأمین کنیم.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و تعامل نزدیک‌تر سازمان تأمین‌اجتماعی با شرکای اجتماعی گفت: مزیت سازمان تامین‌اجتماعی نسبت به دیگر صندوق‌ها همین سه‌جانبه‌گرایی و حضور شرکای اجتماعی است و من بسیار امیدوارم با یک تعامل نزدیک بتوانیم ارتقای رفاه عمومی را برای همه آحاد مردم رقم بزنیم.

اولیاء علی‌بیگی، رئیس کانون‌عالی شورای اسلامی کار در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات سازمان تأمین‌اجتماعی خصوصاً در دوره جدید مدیریتی، دیدگاه مردم نسبت به خدمات سازمان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خدماتی که سازمان تأمین‌اجتماعی خصوصاً در مراکز درمانی ارائه می‌دهد، قابل انکار نیست و براساس رصد ما، مردم نسبت به این خدمات که در مراکز ملکی به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند، رضایت دارند.

وی افزود: با این حال به‌خاطر جذابیتی که این خدمات دارند، معمولاً مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی با ازدحام مواجه هستند که توسعه ظرفیت مراکز و کلینیک‌ها می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

علی‌بیگی همچنین در مورد انفعال برخی کارگاه‌ها در سالم‌سازی محیط کار و در نتیجه سوءاستفاده برخی از قانون سخت و زیان‌آور گفت: نمی‌شود که عده‌ای برای افزایش سودآوری خود به هر دلیلی از سالم‌سازی محیط کار امتناع کنند و شائبه سوء‌استفاده از این قانون، باعث شود کسانی که واقعاً در مشاغل سخت و زیان‌آور شاغل هستند، از بهره‌مندی از  این قانون محروم شوند.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، علی‌بیگی نسبت به حفظ حقوق افرادی که واقعاً مشاغل سخت و زیان‌آور دارند در جریان بازنگری سازمان تأمین‌اجتماعی در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور ابراز امیدواری کرد.

در این دیدار همچنین تعدادی دیگر از نمایندگان جامعه کارگری نیز به طرح و ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و بر ضرورت توسعه و عمق‌بخشی به خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کردند.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: