کد خبر: ۹۵۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
تعداد بازدید: ۲۰۱
به گزارش روزنامه آرمان ملی، بهزاد نبوی گفته است برای ریاست جبهه اصلاحات که دوره جدید آن به زودی آغاز می‌شود، آمادگی ندارد.هرچند استعفای او با موافقت اعضای این جبهه روبه‌رو نشد و بنابر برخی خبرها، لابی‌ها برای راضی کردن نبوی برای ماندن در راس تا امروز ادامه داشته اما برخی گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید این جبهه در محافل سیاسی در همان زمان به گوش می‌رسید.

تفسیر کیهان از چرخ پنچر اصلاح‌طلبان از شعسا و ناسا تا جبهه اصلاحاتبه گزارش خبرداغ ، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش روزنامه آرمان ملی، بهزاد نبوی گفته است برای ریاست جبهه اصلاحات که دوره جدید آن به زودی آغاز می‌شود، آمادگی ندارد.هرچند استعفای او با موافقت اعضای این جبهه روبه‌رو نشد و بنابر برخی خبرها، لابی‌ها برای راضی کردن نبوی برای ماندن در راس تا امروز ادامه داشته اما برخی گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید این جبهه در محافل سیاسی در همان زمان به گوش می‌رسید.

  • بهزاد نبوی آبان سال گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد: «قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام، نظام را اصلاح کنیم. نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان نظام بگذاریم بلکه می‌خواهیم همین بنا را اصلاح و ایراداتش را برطرف کنیم که البته می‌دانیم کار بسیار مشکل و پرهزینه‌ای است». این سخنان انتقاداتی را درپی داشت.
  • در همین حال، روزنامه هم‌میهن، وضعیت جبهه اصلاحات را به‌هم‌ ریخته توصیف کرده است.روزنامه هم‌میهن در گزارش خود نوشت: «جبهه اصلاحات» که از ماه پایانی سال ۱۳۹۹ و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ با حضور ۳۱ حزب به صورت رسمی اعلام موجودیت کرده بود، در حالی وارد سومین سال فعالیت خود شده که در اسفند سال گذشته، بهزاد نبوی که در دو سال اول ریاست این جبهه را بر عهده داشت، برای دومین بار از مقام ریاست جبهه اصلاحات استعفا کرد و حالا نزدیک به دو ماه است که بدون رئیس به کار خود ادامه می‌دهد؛ هرچند دوره حضور اعضای هیئت‌رئیسه هم به پایان رسیده است. البته با توجه به اینکه فعلا مجمع عمومی جبهه اصلاحات تشکیل نشده است، جبهه با همان هیئت‌رئیسه سابق، ولی بدون حضور بهزاد نبوی، به کار ادامه داده است.
  • پس از اینکه بهزاد نبوی از ریاست جبهه استعفا کرد، عملا فعالیتی از سوی نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان صورت نگرفته است. روند دو سال ابتدایی کار جبهه اصلاحات نشان می‌دهد که حداقل در اولین دوره فعالیت اعضای حقیقی، میل به تغییر در بین آن‌ها وجود نداشته است. چنانچه در دومین دوره انتخابات اعضای هیئت رئیسه که ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱ برگزار شد، تنها دو تغییر در پست‌های ده‌گانه هیئت رئیسه و کمیته‌ها صورت گرفت و ۸ کرسی بدون تغییر باقی ماند.
  • برخی از اعضا معتقدند بهزاد نبوی در تصمیم خود تجدیدنظر کند اما آیا برخی دیگر از اعضا روی جدا شدن از بدنه تصمیم‌گیر جبهه اصرار خواهند داشت و یا باز همان افراد قدیمی برای بقا در هیئت رئیسه تلاش می‌کنند و تحولات در بین اعضای هیئت رئیسه در همان حد و اندازه‌های دومین دوره انتخاب اعضا خواهد ماند که تنها دو پست تغییر کرد؟
  • علی شکوری‌راد سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سؤال که «‌در پایان سال گذشته، آقای بهزاد نبوی از ریاست جبهه استعفا کرد. آیا در دوره جدید شاهد تغییر در ریاست جبهه خواهیم بود یا قرار است دوره جدیدی از ریاست آغاز شود؟» گفت: تا این لحظه که با شما حرف می‌زنم، آقای نبوی راضی به بازگشت نشده و روی استعفا و ادامه ندادن فعالیت خود در جبهه تاکید دارد. اما باز هم باید منتظر تشکیل جلسه بود که شاید تغییر و تحولاتی در تصمیم ایشان ایجاد شود. ولی تا الان چنین موضوعی وجود ندارد و روی تصمیمی که گرفته‌اند، ایستاده و قصد تغییر آن را ندارند».
  • یادآور می‌شود جبهه اصلاحات در چند سال اخیر با وجود حضور خود بهزاد نبوی و چهره‌های مشابه وی به بن‌بست خورد، تا جایی که امثال عارف و موسوی لاری از ریاست و نایب رئیسی «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) پس از انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸ استعفا دادند و شعسا از هم پاشید. در دوره انتخابات بعدی نیز گروهی موسوم به ناسا (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) به ریاست نبوی تشکیل شد که آن هم به بن‌بست خورد و گرفتار دو دستگی شد.
  • در انتخابات مجلس سال ۱۳۹۸، اصلاح‌طلبان سه لیست انتخاباتی ارائه کردند و در انتخابات ریاست جمهوری دو نامزد (همتی، مهرعلیزاده) در گود داشتند اما هر دو در انتخابات به خاطر سرخوردگی و نارضایتی و انزجار شدید مردم نسبت به دولت ائتلافی مدعیان اعتدال و اصلاحات، شکست خوردند. در انتخابات ریاست جمهوری، از دست رفتگی گسترده پایگاه اجماعی متوجه شد تا «ناسا» به دو طیف ۱۵ و ۱۶ حزبی تقسیم شود و طیف اکثریت به همراه خاتمی و کروبی و دیگران، از همتی حمایت کنند. اما نامزد مد نظر آنها نتوانست بیش از ۲/۴ میلیون رأی به دست آورد. این روند موجب اعتراض‌های بعدی به بهزاد نبوی و استعفای او شد، چنان که قبل از آن به عارف شده و به استعفا انجامیده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: