کد خبر: ۹۰۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
تعداد بازدید: ۳۰۵
تنش آبی جهانی یک معضل فراگیر است که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور چندین کشور را در اقصی نقاط جهان درگیر بحران‌های شدیدی کند و نگرانی‌هایی را به وجود آورد.

پیش‌بینی وضعیت تنش آبی تا سال ۲۰۴۰به گزارش خبرداغ به نقل از تجارت نیوز: تنش آبی در سطح بین‌المللی افزایش یافته است و برخی کشورها دچار بحران‌های شدیدتری نسبت به بقیه کشور ها هستند. اما دلایل این پدیده چیست و چه چشم‌اندازی برای سال ۲۰۴۰ پیش‌بینی می‌شود و کدام مناطق را بیشتر درگیر خواهد کرد؟

طبق گزارش Statista، مطابق اعلام سازمان ملل تنش آبی یک کشور زمانی رخ می‌دهد که یک کشور ۲۵ درصد یا بیشتر منابع تجدیدپذیر آب خود را مصرف می‌کند. فقط در سال ۲۰۱۸ به صورت جهانی، ۱۸.۴ درصد از منابع تجدیدپذیر آب مصرف شده است. همچنین به صورت منطقه‌ای، نواحی‌ای هستند که با مشکلات جدی‌تری مواجه هستند. به عنوان نمونه آفریقای شمالی سطوح شدید تنش آبی دارد در حالی که آسیای مرکزی و جنوبی به عنوان بخش‌هایی با سطح تنش آبی بالا در نظر گرفته می‌شوند. اما در آن روی سکه، ۳۱ درصد جمعیت جهان در سطوحی هستند که تنش آبی در آن وجود ندارد.

اما پیش‌بینی‌های سازمان منابع جهانی چیست؟

همانطور که پیش‌بینی‌های سازمان منابع جهانی برای سال ۲۰۴۰ نشان می‌دهد، مشکل مربوط به گسترده‌تر شدن این بحران آبی است. در گزارش اطلاعات واحد اکونومیست آمده که دلایلی مانند افزایش شهرنشینی، افزایش جمعیت، تغییرات اقلیمی و توسعه اقتصادی به سیستم‌های آبی فشار وارد می‌کند.

چشم‌انداز تنش آبی تا سال ۲۰۴۰

با توجه به چشم‌انداز موجود تا سال ۲۰۴۰ معادل ۴۴ کشور یا دچار سطوح تنش شدید آبی یا تنش آبی بالا خواهند بود.

همانگونه که در گزارش اکونومیست هشدار داده شده، همزمان با افزایش سطح دریا ها تعداد فزاینده‌ای از مناطق جغرافیایی به‌خصوص در شرق و جنوب شرقی آسیا در خطر سیل قرار دارند که می‌تواند سیستم بهداشتی را دچار مشکل و منابع آب آشامیدنی را آلوده کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: