کد خبر: ۸۵۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۱۱۵۹
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: آغاز عملیات اجرایی تحویل مسکن فرهنگیان در هفته معلم خواهد بود که طبق توافق نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی داشتیم، عملیات اجرایی و به زودی پیش ‌خواهد رفت.

آغاز عملیات اجرایی تحویل مسکن فرهنگیان در هفته معلم/ پیشنهاد تبدیل رتبه‌بندی معلمان به قانونبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، «علی اللهیار ترکمن» معاون برنامه ریزی و  توسعه منابع و قائم مقام وزیر در ستاد مرکزی بزرگداشت معلم صبح امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت مقام والای معلم گفت: هفته معلم موقعیت مناسبی برای گرامیداشت معلم است، در حالی که می‌‌توان گفت همه ایام سال به نوعی روز معلم است و از طرفی جامعه بیش از گذشته مقام معلم را می‌شناسد.  

وی اضافه کرد: معلمان ضریب نفوذ فردی و اجتماعی خاصی در جامعه دارند و از همین رو از شرایط خاصی دارا هستند. هر معلم در تمام عمر خدمت خود در آموزش و پرورش طی ۳۰ سال به حدود هزار دانش آموز درس می‌دهد، به گونه‌ای که در یاد و خاطره دانش آموزان ماندگار می‌شود و این ماندگاری و تاثیرگذاری در کمتر شغلی وجود دارد. ما امسال مراسم هفته معلم را در شرایطی برگزار می‌کنیم که شیوع بیماری کرونا را شاهد هستیم و این شرایط به نوعی خاص است‌. ما کارهای اولیه را  از دی ماه گذشته آغاز کردیم. در این میان یک سری از برنامه‌های ما حضوری بود، اما به منظور پیشگیری از شیوع کرونا مراسم‌های ما به صورت غیرحضوری و از طریق ویدیو کنفرانس خواهد بود.

وی افزود: آغاز عملیات اجرایی تحویل مسکن فرهنگیان در هفته معلم خواهد بود که طبق توافق نامه‌ای که وزارت خانه ما با وزارت راه و شهرسازی داشت عملیات اجرایی و به زودی پیش ‌خواهد رفت.

پیشنهاد تبدیل رتبه بندی معلمان به قانون در مجلس

معاون برنامه ریزی و  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: ما مراسم کلنگ زنی اولین فاز از تفاهمنامه تامین مسکن فرهنگیان با وزارت راه و شهرسازی را به زودی خواهیم داشت و  فردا  چهارشنبه نهم اردیبهشت با حضور معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری کلنگ ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن برای فرهنگیان در شهر پرند به زمین می‌خورد.

اکنون بخوانید: 

بخشنامه اجرای رتبه‌بندی به آموزش و پرورش ابلاغ شد

وی در ادامه بیان کرد: حقوق فرهنگیان یکسان خواهد شد و دیروز با مساعدت همه اعضای دولت به نتیجه رسیدیم و به زودی احکام آن را صادر خواهیم کرد. یک مقدار شتاب زدگی در این زمینه اتفاق افتاد و فضای مجازی به آن دامن زد‌، اما در همین حین ما تلاش کردیم کار را با جدیت پیش ببریم ما ظرف چند روز توانستیم مجوز رتبه بندی فرهنگیان را دنبال کنیم. ما در جلساتی که با سازمان برنامه و سازمان اداره استخدامی داشتیم درخواست کردیم که یکبار برای همیشه مساله رتبه بندی را حل کنیم. ما پیشنهاد کردیم که همه موارد مربوط به معلمان و فرهنگیان از جمله ارتقا، تنزل و ... باید در قالب یک الگو تدوین و به مجلس ارایه شده تا تبدیل به یک قانون شود. این مساله از طرف آموزش و پرورش مطرح شد و مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت.

اللهیار ترکمن افزود: یکی از اصلی‌ترین اعتراضاتی که از سوی معلمان به ما مطرح می‌شود این است که شما مسایل مالی و ریالی ما را رسانه‌ای می‌کنید از این رو بنا شد وارد این موضوع نشویم.

وی بیان کرد: امسال شیوع کرونا در خصوص سرباز معلم ما را با محدودیت‌هایی مواجه کرد و ستاد نیرو‌های مسلح که همیشه همکاری‌های خوبی با ما داشته امسال نیز به  ما همان ظرفیت ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را در اختیار آموزش و پرورش گذاشت که می‌توانستند این سهمیه را کم  کنند، اما خوشبختانه این کار را نکردند.

تمام حق و حقوق معلمان حق‌التدریسی باید پرداخت شود

معاون برنامه ریزی و  توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص بیمه و حقوق حق التدریسی‌ها گفت: ما در قالب نوع معلمانی که به کارگیری می‌کنیم یک گروه حق تدریس های آزاد هستند که برای آنها باید عینا تمام حق و حقو‌ق‌ها پرداخت شود و هیچ وقفه‌ای برای این نوع گروه وجود ندارد و بیمه‌ها‌ی آنان نیز باید لحاظ شود.

الهیار ترکمن در ادامه با اشاره به وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی گفت: طبق قانون، ما موظفیم برای این آموزش‌یاران و آموزش دهنده‌ها آزمون ورودی برگزار کنیم که اگر قبول شدند به دانشگاه فرهنگیان بروند. پیش‌تر زمان آزمون در فروردین ماه بود که به علت کرونا به تعویق افتاد و قرار است این آزمون در خرداد ماه برگزار شود مگر اینکه ستاد کرونا به ما دستور دیگری بدهد. همچنین ۲۵ هزار مجوز استخدامی برای آموزش‌یاران و آموزش دهندگان اخذ شده است. بسیاری از این افراد در این گروه خواستار حذف این آزمون شدند که عملا چنین کاری امکانپذیر نیست.

وی در ادامه افزود: استخدام از طریق اساسنامه ماده ۲۸ یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای جذب نیرو است. ما شرایط تعداد و ترکیب در این خصوص را به سازمان اداره استخدامی ارائه کردیم و در این خصوص در حال مذاکره هستیم که نتایج آن را به زودی ابلاغ خواهیم کرد.

وی گفت: در مصوبه رتبه‌بندی سال ۹۸ برای معلمانی که شامل این رتبه‌بندی می‌شدند ۵ رتبه در نظر گرفته شد. این مصوبه از مهر ماه سال ۹۸ با بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی و به اجرا در آمد. در ادامه آن در بهمن ماه سال ۹۸ بخشنامه‌ای از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌های اجرایی ارسال شد که طبق آن و با استناد به مصوبه سال ۹۳ نتوانسته بودند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و حالا می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد این افزایش‌ها را داشته باشند. در وزارت آموزش و پرورش این تحلیل صورت گرفت که ۳ آیتم پیشرفت استفاده می‌کنیم اما سایر کارمندان بدون پیش‌شرط از آن بهره‌مند می‌شوند. در واقع این ۳ آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود اما با این مصوبه برای سایر کارکنان بدون پیش‌شرط تا ۵۰ درصد افزایش می‌یافت. طبق نتیجه‌گیری‌هایی که داشتیم این کار را برای معلمان انجام دادیم و همه آیتم‌ها را تا ۵۰ درصد بالا بردیم.

افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی حقوق معلمان در سال ۹۹

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: یک نکته منفی در این میان وجود داشت و آن این بود که تفاوت‌های اعمال‌شده در رتبه‌بندی معلمان نادیده گرفته می‌شد و معلمانی که در رتبه ۴ و ۵ قرار داشتند چندان مشمول بخشنامه سازمان برنامه و بودجه نمی‌شدند که بیشترین اعتراضات از سوی همین معلمان بوده است. اما این مصوبه زمانی که اجرایی شود، قطعا به ضرر معلمان نخواهد بود و افزایش حقوق آنها در سال ۹۹ از ۱۵ تا ۵۰ درصد می‌شود.

الهیار ترکمن در ادامه با توضیح درباره آیتم فوق‌العاده ویژه معلمان بیان کرد: این قانون برای کلیه کارکنان دولتی نیست بلکه برای مشاغل خاص خواهد بود. وزارت آموزش و پرورش پیش‌تر در سال ۹۱ از ۲۴ شغل موجود پیشنهاد برقراری ۳۵ شغل را ارسال کرده بود که مشاغل آموزشی هم در آن بودند اما سازمان استخدامی در آن زمان فقط با ۱۶ شغل موافقت کرد و نیروهای آموزشی را خارج از این قانون دانست. پس از آن از سال ۹۱ هیچ مجوزی برای برقراری فوق‌العاده ویژه برای کارکنان آموزشی نداشتیم و از این رو در زمینه دریافتی‌ها بین نیروهای ستادی و آموزشی تفاوت‌هایی به وجود آمد. ما نیز برای رفع آن پیشنهاد برقراری فوق‌العاده ویژه را برای نیروهای آموزشی به معاون اول رئیس جمهور دادیم و با گفت‌وگوهایی که با آقای نوبخت و معلمان صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که با برقراری فوق‌العاده ویژه معلمان، این تفاوتها را از میان برداریم.

وی در ادامه با اشاره به صدور احکامی جدید برای معلمان گفت: مقرر شد ما مجدداً امتیازات مصوبه سال ۹۸ را به نحوی تغییر دهیم که همان تفاوت حرفه‌ای ناشی از رتبه‌بندی سال ۹۸ دوباره به احکام برگردد. روز گذشته موافقت سازمان برنامه و بودجه در این خصوص به ما ابلاغ شد که اکنون در حال نهایی کردن آن هستیم. از معلمان و فرهنگیان درخواست می‌کنیم در تحلیل مسائل مربوط به احکام رتبه‌بندی با شتابزدگی رفتار نکنند زیرا ما در هر شرایطی به دنبال این مسئله خواهیم بود.

 با اعمال طرح فوق‌العاده ویژه به نوعی رتبه‌بندی معلمان را ترمیم کردیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تعیین یک الگوی ثابت در جهت رتبه‌بندی معلمان تلاش‌های زیادی صورت گرفت همانطور که گفته شد سازمان برنامه و بودجه نیز با آن موافقت کردند و در راستای آن بنا شد یک گروه چهارجانبه با حضور نماینده تشکل‌ها شکل بگیرد تا دوشنبه هر هفته جلسات مربوط به این موضوع برگزار شود. ما نهایتاً تا شهریور ماه پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی معلمان را به دولت ارائه می‌کنیم تا دولت بتواند تا سال ۱۴۰۰ بودجه مورد نیاز آن را بررسی کرده و در نظر بگیرد.

الهیار ترکمن در توضیح فوق‌العاده ویژه گفت: ما رتبه‌بندی را حذف نکردیم. حذف رتبه‌بندی یعنی اینکه تمام مبالغی که در مهر ماه ۹۸ به حقوق معلمان اضافه کردیم را کسر کنیم اما در اسفند ۹۸ با اعمال طرح فوق‌العاده ویژه به نوعی رتبه‌بندی معلمان را ترمیم کردیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
سلام بازنشستگان نیمه اول 98 که بانیمه دوم واختلاف یک روز در بازنشستگب واختلاف 15 الی20 میلیونی در پرداخت پاداش راحل کنید ممنون
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: