کد خبر: ۸۰۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
تعداد بازدید: ۲۳۱
استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا تاکید کرد: اگر ترامپ درباره توافق هسته‌ای مذاکره کرده بود، مدام پزش را می داد. اما چون نتیجه کار اوباما بوده، ترامپ از آن متنفر است.

به گزارش خبرداغ، رابرت جرویس متولد سال ۱۹۴۰، استاد سیاست‌های بین‌المللی در دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا است. او در سال ۱۹۹۰ جایزه دانشگاه لوئزویل برای نظریات بهبوددهنده نظم جهانی را دریافت کرد.

جرویس در سال ۱۹۶۸ دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا اخذ کرد. بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ به عنوان استادیار در دانشگاه هاروارد فعالیت کرده و در سال ۱۹۷۴ توسط دانشگاه کالیفرنیا به عوان استاد علوم سیاسی به کار گرفته شد.

رابرت جرویس نویسنده چندین کتاب و مقاله است که یکی از معروف‌ترین کتاب‌های نوشته شده توسط وی «تاثیرات سیستم: پیچیدگی زندگی سیاسی و اجتماعی» بوده است.

professorcolumbuia

وی در سال ۲۰۰۶ جایزه ان‌اس‌ای را برای «تحقیقات رفتاری مرتبط با جلوگیری از جنگ هسته‌ای» دریافت کرد.

مصاحبه ایلنا با رابرت جرویس را در ذیل می‌خوانید:

ساز و کار ویژه مالی در بهترین حالت خرید نفت را ممکن می‌کند

***اتحادیه اروپا اعلام کرده که ساز و کار ویژه مالی به زودی اجرایی می‌شود ارزیابی شما از این ساز و کار چیست؟ و اس پی وی تا چه حد می‌تواند مشکلات ناشی از تحریم‌ها را برطرف کند؟

ساز و کار ویژه مالی در بهترین حالت خرید نفت را ممکن می‌کند اما در مجموع شاید این کار اصلا امکان‌پذیر نباشد. موانع بسیاری از جمله موانع سیاسی و فنی در این رابطه وجود دارد.

میزبانی ساز و کار ویژه مالی تاکنون در حرف بوده است

***پیش از این، فرانسه و آلمان برای میزبانی این ساز و کار اعلام آمادگی کرده بودند آیا میزبانی این دو قدرت اروپایی می‌تواند موجب ضمانت اجرای این ساز و کار شود؟

خیر، این تاکنون تنها در حد حرف بوده است.

معافیت‌ها نفتی موقتی است

***آمریکا در جریان تحریم‌ها به ۸ کشور معافیت اعطا کرد و اخیرا هم شنیده شده معافیت برخی کشورها را تمدید کرد، آیا فکر می‌کنید آمریکا ناچار خواهد بود این معافیت‌ها را همچنان تمدید کند؟

نه، من فکر می‌کنم این معافیت‌ها فقط موقتی است.

اگر ترامپ درباره برجام مذاکره کرده بود، مدام پزش را می داد

*** به طور کلی ارزیابی شما از توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، چیست؟ چرا علیرغم اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده است ترامپ آن را بدترین توافق می‌نامد و از آن خارج شده است؟ آیا صرفا برای اینکه دستاورد دولت اوباما است با آن اینطور برخورد می‌کند؟

فکر می‌کنم توافق خوبی است، البته کامل نیست. اگر ترامپ درباره این قرارداد مذاکره کرده بود، مدام پزش را می داد. اما چون نتیجه کار اوباما بوده، ترامپ از آن متنفر است.

jervis_med

ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست می‌خورد

***ارزیابی شما از آینده سیاسی فردی همچون دونالد ترامپ که نشان داده به هیچ یک از تعهدات بین‌المللی پایبند نیست، چییست؟

فکر می‌کنم ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد اما نه بخاطر سیاست‌های بین المللی که اتخاذ کرده است.

 

راه‌اندازی سوئیفت بدون دلار میان ایران و روسیه و چین به اقدامات قوی‌تری نیاز دارد

***با توجه به قطع دسترسی برخی بانک‌های ایران به سوئیفت، آیا فکر می‌کنید ایران، روسیه، ترکیه و چین قادر به راه‌اندازی سوئیفت بدون دلار هستند؟

فکر می کنم این کار سختی باشد و به اقدامات بیشتر، قوی‌تر و جدی‌تری برای فعال شدن نیاز دارد.

برجام موجب افزایش تنش‌ها میان آمریکا و اروپا شد

 ***اختلاف آمریکا و اروپا در حمایت از توافق برجام را تا چه اندازه جدی می‌دانید؟ در صورتی که این اختلافات حل نشود چه آینده‌ای را برای روابط اروپا و آمریکا پیش بینی خواهید کرد؟

فکر می‌کنم این مساله به افزایش تنش‌ها میان آمریکا و اروپا کمک بسیاری کرده است.

n82927260-72360854

هدر نائورت به اندازه نیکی هیلی تاثیرگذار نخواهد بود

***تاثیر روی کار آمدن هدر نائورت به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل و تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی را چگونه می‌بینید؟

به اندازه نیکی هیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: