کد خبر: ۷۶۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
تعداد بازدید: ۱۰۴۵
در آینده ای نزدیک تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند و این موضوع به دغدغه جدی تبدیل شده است، روزنامه اصولگرای جوان؛ در نوشتاری به نقد و بررسی بحران ریشه دار کمبود معلم در نظام آموزشی کشور پرداخت و از نبود عزم راسخ در اصلاح این معضل طولانی مدت انتقاد کرد.
بحران تازه آموزش و پرورش؛ سونامی کمبود معلم
به گزارش خبرداغ به نقل از برترین ها،در آینده ای نزدیک تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند و این موضوع به دغدغه جدی تبدیل شده است، روزنامه اصولگرای جوان؛ در نوشتاری به نقد و بررسی بحران ریشه دار کمبود معلم در نظام آموزشی کشور پرداخت و از نبود عزم راسخ در اصلاح این معضل طولانی مدت انتقاد کرد.

این روزنامه در ادامه آورده است: متأسفانه در دوره آقاي فاني اين بحث به طور جدي از سوي وي مطرح شد كه مي‌توان با 700 هزار نيرو آموزش و پرورش را اداره كرد و حدود 300 هزار نيروي اضافي در آموزش و پرورش هستند. ظاهراً وي براي اين ادعاي خود دليل اشتباهي داشت كه اكنون گريبانگير اين وزارتخانه شده است.

آقاي فاني معتقد بود زماني 20 ميليون دانش‌آموز و يك ميليون معلم داشتيم، حالا كه تعداد دانش‌آموزان كاهش پيدا كرده است،‌تعداد يك ميليون معلم نيز بايد كاهش يابد، اين تفكر هم‌اكنون هم وجود دارد. الهيار تركمن، معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش‌وپرورش هم آذرماه 96 در برنامه استوديو الفبا بر وجود نيروي مازاد تأكيد كرد.

اشتباه هولناك اين است كه مسئولان آموزش و پرورش توجه ندارند زماني كه دانش‌آموزان 20 ميليون بودند، بسياري از معلمان معادل ساعات موظف و گاهي بيشتر كلاس حق‌التدريس داشتند و با اين روش تعداد زياد دانش‌آموزان اداره مي‌شدند و كلاس‌ها بي‌معلم نمي‌ماند. اين نكته مهمي است كه به آن توجهي نمي‌شود يا ظاهراً اراده‌اي براي توجه به آن وجود ندارد.

هم‌اكنون حجم كلاس‌هاي حق‌التدريس به شدت پايين آمده است. در واقع يكي از افتخارات آقاي فاني اين بود كه نياز به حق‌التدريس را كاهش داده است،‌اما توجه نداشت با اين كار اگر چه صرفه‌جويي كرده،‌اما كلاس‌ها شلوغ‌تر و از كيفيت آموزش كاسته شده است.

در زمان آقاي فاني بيش از 120 هزار نيرو بازنشسته شدند بدون اينكه استخدامي صورت گيرد و نيز ساعات حق‌‌التدريس به نحو محسوسي كاهش پيدا و راهبردهاي اشتباه آموزش‌وپرورش را با كمبود نيرو مواجه كرد.

سونامي كمبود معلم در آموزش و پرورش به حدي است كه اگر راهكاري براي آن پيدا نشود، كل سيستم آموزش و تربيت جمهوري اسلامي را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. اين بحران داخلي را بايد در كنار نسخه‌پيچي‌هاي خارجي براي آموزش و پرورش قرار داد تا اوضاع بغرنج مهم‌ترين ركن و وزارتخانه دولت را كمي بتوان درك كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گلشن
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
معلمین فهمیده اند که کار در آموزش و پرورش همچون آب در هاونگ کوبیدن است هم ازنظر آموزشی و پرورشی و هم از نظر حقوق و مزایا . لذا خواهان بازنشستگی پیش از موعد هستند . نبود عزم راسخ برای حل مشکلات آموزش و پرورش ، معلمین را فراری می دهد . وگرنه معلمین به کار خود عشق می ورزند و می توان با جذب مادی و معنوی معلمین و حمایت از آنها بسیاری از مشکلات کمبود معلم را برطرف کرد حتی با معلمین بازنشسته .
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: