کد خبر: ۶۹۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: ۳۱۱
شهردار تهران با حضور درصحن شورا در مورد موضوع واگذاری املاک توسط شهرداری برای نخستین بار توضیح داد.
به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز در سیصد و دومین جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد املاک شهرداری تهران و ضمن تبریک 13 آبان به عنوان روز استکبار ستیزی، تاکید کرد: اگر بخواهیم از صفت های یک فرد انقلابی نام ببریم، حتما روحیه استکبار ستیزی یکی از مهم ترین ویژگی‌ها و خصلت‌های هر فرد و سازمانی در مجموعه انقلاب اسلامی است. امیدوارم هر کجا هستیم این روحیه مبارزه با استکبار و خوی استکباری، ظلم ستیزی و دفاع از محرومان و مظلومان اعم از مسلمان و غیر مسلمان را داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: از اعضای شورای شهر تقدیر و تشکر می‌کنم که این فرصت را برای من فراهم کردند تا در یک جلسه علنی برای اعضای شورای اسلامی شهر تهران، رسانه‌های محترم که نمایندگان افکار عمومی هستند و در رأس همه مردم شهر تهران که در جریان یک خبر و نامه ای که درباره املاک تعاونی شهرداری تهران بود، قرار بگیرند. این نامه از طرفی برای دلسوزان ایجاد نگرانی کرد و از طرفی هم باعث سوء استفاده دشمنان و بدخواهان، مخصوصا دشمنان شناخته شده و کمربسته علیه انقلاب و نظام در خارج از کشور شد.

وی  افزود:  شهرداری تهران مجموعه ای است که نزدیک به 60 هزار نفر افراد زحمت کش از کارگران و کارکنان به صورت مستقیم با شهرداری تهران کار می‌کنند. هزاران نفر نیز غیر مستقیم با شهرداری مشغول به کار هستند که در 22 منطقه، نزدیک به 50 سازمان و شرکت های متعدد فعالند و حساسیت کاری آن ها از شهرداری تهران بیشتر است. حداقل بیش از 250 ماموریت داریم که درنگ در هر کدام از این ماموریت ها باعث می‌شود در لحظه عکس العمل ایجاد شود.

وی افزود: روز یکشنبه  باتوجه به گستردگی و حساسیت کار بعد از جلسه شورای شهرداران در بهشت زهرا(س)، به محل تطهیر و غسل اموات شهر تهران سر زدیم. در آن زمان حدود 20 دقیقه بازدید داشتیم و در این 20 دقیقه روال کاری عادی آنها طبیعتا متوقف شد و همین زمان کوتاه در نظم کاری آنجا اثرگذار بود. هر کاری در شهرداری لحظه ای مورد درنگ قرار بگیرد، در همان لحظه عکس العمل دارد.

شهردار پایتخت با بیان اینکه ما یک مجموعه درآمد و هزینه هستیم که باید تلاش کنیم درآمد ایجاد کنیم تا هزینه کنیم، گفت: این کار خودش سختی هایی دارد. آی.تی بیس شدن تشکیلات شهرداری و برقراری اتوماسیون در هشت سال گذشته باعث شده است تا 8 میلیون سند و مکاتبه در این اتوماسیون انجام شود. یعنی روزانه چهار هزار نامه به مجموعه این سیستم وارد می‌شود که نشان از گستردگی کار دارد. اگر سامانه های 137 و 1888 را نگاه کنید روزانه شش تا هفت هزار تماس داریم که روی 50 درصد آن باید عملیات انجام گیرد و اقدام شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه جزو مدیرانی نیستم که بخواهم از گذشته گله ای کنم،اظهارکرد: اگر امروز هم این نکته را بیان می‌کنم به دلیل آن است که توضیح دهم. در روزهای ابتدایی وقتی با همکاران جلسه می‌گذاشتیم می‌گفتیم در هر اقدام باید سه کار شهر، شهروند و شهرداری را مورد توجه قرار دهیم . هر تصمیمی گرفته می‌شود باید اثر آن را بسنجیم بعد تصمیم بگیریم چرا که در غیر این صورت آثار منفی به دنبال دارد.همیشه تاکید کردم اگر می‌خواهیم در شهر و شهروندان تحول ایجاد کنیم لازمه این تحول آن است که ابتدا در شهرداری تحول ایجاد شود تا بتوانیم بر شهر و شهروند اثرگذار شویم و از این ظرفیت بالای مردمی استفاده کنیم.

شهرداری شیشه‌ای و شفاف در تهران

 وی افزود: وقتی یک مطالعه ای درباره سوابق در شهرداری انجام دادم، یک سیستم اداری منظم و قابل دسترس در شهرداری ندیدم که بتوان بر اساس آن تحلیل جمع بندی شده از مجموعه کارها داشت. آن انضباط مالی که توقع می‌رفت وجود نداشت. سیستم های نقدی و غیر نقدی در حسابرسی ها همه یا غیر قابل اظهار نظر و یا مردود بود. در ثبت و ضبط املاک اعم از مستغلات و زمین نظم درستی نبود. نمونه آن اینکه وقتی پل صدر را می‌ساختیم یکی از املاک آنجا در خرید مقاومت می‌کرد و قرار بود ماده 9 شود. وقتی به دادگاه کشیده شد در اسناد و مدارک مشخص شد این زمین هنوز متعلق به شهرداری است. در حالیکه برای زمینی که هنوز متعلق به شهرداری بود، به نفع کس دیگری پروانه صادر شده بود و آنطور که باید و شاید ثبت و ضبط نمی شد. حتی در همین بحث های رفاهی هم به این دلیل شورای سوم خودشان به این تشخیص رسیدند که طرح دهند که واگذاری و امکانات رفاهی پرونده مشخصی داشته باشد که برای یک کارگر  و کارمند ما در 20 سال گذشته چه خدماتی از شهرداری تهران گرفته است و این اطلاعات پیش از این قابل دسترسی نبود.

شهردار تهران ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم بدون اینکه تحول را در داخل مجموعه انجام دهیم امکان پذیر نیست که بتوانیم برای شهر تحول به وجود بیاوریم. بنابراین هوشمندسازی درون شهرداری اولویت بیشتری از هوشمند سازی شهر داشت. اگر امروز در حوزه هوشمند سازی شهر اقدامات بزرگی انجام دادیم بیشتر از شهر هوشمند سازی را درون شهرداری انجام دادیم. به طوری که امروز بیش از 140 سیستم و خدمات در بستر آی.تی در شهرداری تهران انجام می‌شود که از این تعداد حدود 38 خدمت را مردم به صورت مستقیم در سایت شهرداری تهران خدمات می‌گیرند و بقیه سیستم ها در داخل مجموعه شهرداری تهران است؛ از جمله سیستم فاینانس، املاک، رفاهی و منابع انسانی.

قالیباف همچنین گفت: داشتن اطلاعات صحیح مهم ترین عنصر برای برنامه ریزی دقیق و تصمیم درست است. امروز هر اتفاق و تصمیم و فرآیند تصمیم گیری در هر سطحی از شهرداری تهران ثبت و ضبط می‌شود، در سیستم های شهرداری باقی می‌ماند و قابل رصد است. این به معنی شفاف سازی، مبارزه با فساد، جلوگیری از تبعیض و عدالتخواهی است. این را من نمی گویم بلکه دستگاه های ذیربط در دولت هم شهرداری تهران را در این بخش به عنوان دستگاه برتر نسبت به همه دستگاه های دولتی و عمومی شناخته اند.

شهردار پایتخت گفت: امروز همه مزایده های قرادادها، واگذاری ها، سیستم های نقل و انتقالات و دریافتی ها و هزینه ها در این سیستم ثبت و ضبط می‌شود. بنده در ورودم در شهرداری تهران گفتم خودم را مکلف می‌دانم شهرداری را مجموعه شفاف و شیشه ای و قابل دیدن کنم. اکنون در سایت شهرداری تهران در حوزه های مالی و گزارش ها ببینید کدام سازمانی مثل شهرداری وجود دارد که در دسترسی اطلاعات و در اختیار گذاشتن اطلاعات همانند ما عمل کند.

وی افزود: بعضا شنیده ام که نظارت و رسیدگی و بازرسی در شهرداری ها و یا بر شهرداری تهران نیست و هر کس هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد. فکر می‌کردم به عنوان شهردار تهران در این حوزه چه وضعی دارم؟ آیا بقیه مدیران هم اینطوری هستند؟

 قالیباف با تاکیدبر اینکه بحث های بازرسی و نظارتی دو بخش هستند، بیان کرد: یک بخش داخل شهرداری است که ما در شهرداری حراست، بازرسی و حسابرسی داریم و طبق قانون شهرداری، شهردار به عنوان ذی حساب مکلف است که خودش حسابرسی کند و کارهای ذی حسابی را انجام دهد. یعنی سیستم خود شهرداری در درون خودش بازرسی، حراست، بازرسی دفتر شهردار و حسابرسی ها را دارد که کارشان را انجام می‌دهند. همه دوستان در شهرداری می‌دانند که من غیر از همه بازرسی ها شبکه عیون هم در این مجموعه راه اندازی کردم. شبکه عیون هم هست که مرتب گزارش های دقیقی را از عملکرد شهرداری و مدیران در محلات به من می‌دهد که با این کار کاملا سیستمی ایجاد می‌شود که بتوانیم یک نظارت مردمی هم در این شبکه داشته باشیم، اما بیرون از حوزه شهرداری، اولین جا خود شورای شهر است که از طریق حسابرسی، تفریغ، تلفیق، کمیسیون نظارت، معاونت نظارت، تحقیق و بررسی، سوال، تذکر، استیضاح، بازدید های میدانی و تذکرات متعدد می‌تواند شهرداری را زیر نظر داشته باشد و دوستان از این طریق پیگیری می‌کنند که وظیفه آن ها نیز هست.

وی ادامه داد: در دستگاه های بیرونی بازرسی کل کشور، بازرسی استان تهران، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90، کمیسیون شوراها، کمیسیون عمران، شخص دادستان محترم در قوه قضائیه گزارش ها و موارد را پیگیری می‌کنند و توضیح می‌خواهند. همچنین سیستم های امنیتی و اطلاعاتی مورد ها را پیگیری می‌کند و گزارش می‌خواهند که مکتوب سوال دارند و باید پاسخ دهیم. همچنین وزارت کشور، بازرسی ریاست جمهوری، هیات های رسیدگی به تخلفات و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری نیز از جمله جاهایی است که در حوزه های مختلف از ما توضیحات، مکتوبات و مستندات می‌خواهند.

شهردار تهران با اشاره به فرایند بازرسی کل کشور اظهارکرد: بازرسی کل کشور به تنهایی به طور متوسط سالانه 40 تیم بازرسی دوره ای، نوبه ای و موردی به شهرداری تهران ارسال می‌کند که این آمار تنها مربوط به سازمان بازرسی است و به بقیه دستگاه ها ارتباطی ندارد. این تیم ها از دو نفر تا پنج نفر حکم می‌گیرند که حکم آنها نیز خطاب به من است. در این 11 سال یک مورد سراغ ندارید که حتی سوال کرده باشم که علت این بازرسی چه است؟ عین آن را ابلاغ کردم و همه سازمان ها و معاونان را مکلف کردم که کمال همکاری را داشته باشند. تا کنون صد ها مورد بوده است که پایان این رسیدگی‌ها، به ما ابلاغ اصلاح سیستم، برخورد با افراد، تشویق و تنبیه کرده اند. روال بازرسی هم اینگونه است که وقتی تیم بازرسی می‌آید، در سازمان و اداره مربوطه مستقر می‌شود. ما مکلف هستیم پشتوانه لازم و محل استقرار را تأمین کنیم و هر سندی که مطالبه می‌کنند را در اختیارشان قرار دهیم . همچنین بازرسان می‌توانند هر جایی که مورد نیاز است را بازدید کنند و ما نیز این همکاری را می‌کنیم.

 قالیباف با بیان اینکه بعضا به ندرت گزارش های شفاهی به من می‌رسید که در برخی موارد همکاری با بازرسی کند است، تاکید کرد: هیچ گاه نمی گفتیم نماینده بازرسی ممکن است خارج از مأموریتش چیزی را طلب کرده باشد. به همه مدیران گفتم اگر نماینده بازرسی مکتوب کرد و اسنادی درخواست کرد، حتما این اسناد را در اختیارشان قرار دهید. وقتی تیم بازرسی می‌آید یک گزارش اولیه ای تنظیم می‌کند. این گزارش اولیه که تنظم شد رئیس هیات بازرسی با رئیس دستگاه آن سازمان و یا منطقه جلسه‌ای می‌گذارد. می‌گوید این گزارش اولیه من است هر نکته ای دارید، بیان کنید. این حرف زده می‌شود و به گزارش اضافه می‌شود. حتی اگر نپذیرفت می‌نویسد این توضیح من را قانع نکرد. این گزارش نهایتا در اداره کل مربوطه در بازرسی می‌رود و مدیر کل آن را بررسی می‌کند.

وی در ادامه تشریح روند بازرسی افزود: رئیس بازرسی شهرداری تهران و معاونت مربوطه به همراه تیم کارشناسی در سازمان بازرسی جلسه می‌گذارند و این گزارش را یکبار بررسی می‌کنند. این گزارش در اختیار معاونت سازمان بازرسی قرار می‌گیرد و در کمیسیون تنقیح به جمع بندی می‌رسند. هر آنچه کمیسیون تنقیح جمع بندی کرد، می‌شود گزارش و نظر سازمان بازرسی در این مراحل اسناد محرمانه، غیر قابل انتشار و غیر قابل تصمیم گیری است، چون هنوز به نتیجه نرسیده است. بعد در کمیسیون تنقیح سه راه پیش رو است؛ یا پیشنهاداتی برای شهرداری دارد که باید این اصلاحات را انجام دهید. پرونده پیش ما می‌آید و ما اصلاحات انجام می‌دهیم و آنها پیگیری می‌کنند. اگر تخلفی انجام شده باشد ارجاع می‌شود به هیات رسیدگی به تخلفات که یک سطح در شهرداری و یک سطح در نهاد ریاست جمهوری است. اگر هم بازرسی به این نتیجه برسد جرمی اتفاق افتاده است مستقیم به دادسرا ارجاع می‌دهد و سپس پیگیری می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: