کد خبر: ۶۸۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۸
تعداد بازدید: ۸۲۷
در سال‌های اخیر، تنش میان ایران و ترکیه افزایش یافته است. عمده اختلافات بر سر موضوع جنگ در سوریه بوده است. اکنون بیش از پنج سال از زمان آغاز بحران در آن کشور می‌گذرد و شواهد نشان می‌دهند که اختلافات میان ایران و ترکیه در این‌باره در حال کاهش هستند.این موضع می‌تواند عربستان سعودی را بیش‌تر عصبانی و نگران سازد به خصوص آن که سعودی‌ها روابط‌شان با امریکا نیز تیره و تار شده است
آیا ترکیه بخاطر ایران، عربستان را تنها خواهد گذاشت؟/کاهش اختلاف تهران و آنکاراسلسله نشست‌های اخیر در سطوح بالای دیپلماتیک میان مقام‌های ایرانی و ترک نشان می‌دهند که دو کشور در حالنزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های شان در قبال بحران سوریه هستند. 

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب؛ سایت «المانیتور» با انتشار گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «در سال‌های اخیر، تنش میان ایران و ترکیه افزایش یافته است. عمده اختلافات بر سر موضوع جنگ در سوریه بوده است. اکنون بیش از پنج سال از زمان آغاز بحران در آن کشور می‌گذرد و شواهد نشان می‌دهند که اختلافات میان ایران و ترکیه در این‌باره در حال کاهش هستند. یکی از خواسته‌های پیشین ترکیه لزوم برکناری بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه از قدرت بود اما واقعیت آن است که او هم‌چنان در قدرت باقی مانده است و بحران نیز ادامه دارد. ترکیه اکنون به طور تلویحی پذیرفته است که اسد در قدرت باقی بماند. به نظر می‌رسد ترکیه در حال انطباق دادن خود با واقعیت‌های جدید است. این تغییر در رویکرد سیاست خارجی ترکیه پس از کودتای نافرجام ترکیه در ژوئیه گذشته شدت گرفته است. یک هفته قبل از کودتا ترکیه رسما از روسیه بر سر سقوط جنگنده روس عذرخواهی کرد. علاوه بر این در ماه آگوست اردوغان اولین سفر خود به روسیه را داشت. هم‌چنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز پیش از وقوع کودتای نافرجام سفری به ترکیه داشت. پس از کودتای نافرجام اما حمایت ایران از دولت ترکیه آشکار بود. این موضوع به بهبود روابط دو کشور کمک کرد. پس از سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل تحد ظریف در سپتامبر گذشته توقف غیر منتظره‌ای در آنکارا برای چند ساعت در مسیر بازگشت به تهران داشت». 

یک منبع آگاه در وزارت خارجه به شرط ناشناس ماندن به المانیتور می‌گوید: «این طبیعی است که ترکیه نمی‌خواهد به طور رسمی اعلام کند که در سیاست و رویکرد خود در قبال سوریه تغییر ایجاد کرده است. ما نیز انتظار نداریم که انان موضع خود را به سرعت تغییر دهند با این حال، می‌توانید تغییر رویکرد‌شان در این حوزه را ببینید. ما عجله‌ای نداریم و می‌دانیم که این فرایند طول می‌کشد». 

المانیتور در ادامه پرسشی با این مضمون که آیا ایران و ترکیه واقعا می‌توانند بر اختلافات خود در قبال سوریه فائق آیند را از «نصرت الله تاجیک» دیپلمات ارشد پیشین ایران پرسیده است. او می‌گوید: «بازی ترکیه در سوریه در حلب و یا در جربلس می‌تواند خطرناک باشد و وضعیت را بدتر کند. با توجه به این که آنان اکنون در برابر کردها و داعش به طور همزمان ایستاده‌اند. اما باید به یاد داشته باشیم که تغییر رویکرد کنونی ترکیه تاکتیکی است و نه استراتژیک. ترکیه اکنون به جای حمایت از داعش در حال حمایت از دیگر گروه‌های مشابه در سوریه است». 

این سایت در ادامه اما می‌افزاید که با این وجود، ژئوپولیتیک ایران و ترکیه را وادار به تلاش برای بهبود روابط کرده است به خصوص آن که که پس از کودتای شکست خورده در ترکیه این ایران بود که در زمره اولین کشورهای محکوم‌کننده آن قرار گرفت. 

این سایت در پایان اشاره می‌کند که بهبود روابط ایران و ترکیه می‌تواند بر موقعیت عربستان سعودی در منطقه تاثیرگذار باشد و در این باره می‌نویسد: «سفر محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی به ترکیه یک روز بعد از سفر اخیر ظریف قابل توجه بود. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز اخیرا پس از سفر ظریف به کشورهای آفریقایی بلافاصله به قاره آفریقا سفر کرد. الشرق الاوسط نوشته بود که سفر جبیر برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در قاره افریقا بوده است. ظریف در نیویورک تایمز در دهم ژانویه علیه عربستان سعودی یادداشتی را نوشت و ریاض را به حمایت از افراطی‌های ستیزه‌جو متهم کرد. الجبیر نیز یک هفته بعد در تاریخ ۱۹ ژانویه در همان روزنامه یادداشتی را نوشت و ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد. یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران به شرط ناشناس ماندن به المانیتور می‌گوید: «دیدارهای پیاپی مقام‌های ایران و ترکیه نشانه‌ای از توسعه روابط جدید میان دو کشور است. این موضوع می‌تواند بر عربستان سعودی فشار آورد و آن کشور را بیش از گذشته به سوی انزوای استراتژیک سوق دهد. این موضع می‌تواند عربستان سعودی را بیش‌تر عصبانی و نگران سازد به خصوص آن که سعودی‌ها روابط‌شان با امریکا نیز تیره و تار شده است». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مش پیرعلی
United States
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
0
0
بی خیار
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: