کد خبر: ۶۷۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
تعداد بازدید: ۳۴۸
بهمن در نشست بررسی مناسبات ایران و روسیه:
کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه روسیه منهای پوتین، حرفی برای گفتن ندارد، گفت: اوضاع داخلی روسیه به نفع پوتین در خصوص ارتباط با ایران رقم خورده است.
به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه درنشست بررسی تاثیر مناسبات ایران و روسیه بر آینده نظام بین‌الملل بیان کرد: در اینکه تاثیر چهره رهبران دو کشور در رابطه ایران و روسیه تاثیر دارد، شکی نیست اما نهادینه شدن روابط ایران و روسیه باعث می‌شود که خیلی از جناح‌های حاضر در منطقه به این سمت گرایش داده شوند. از این نظر باید بگوییم که روسیه منهای پوتین، حرفی برای گفتن ندارد. حتی مخالفان سیاسی پوتین هم بر این موضوع اذعان دارند. طیفی مانند طیف اوراسیاگرایان که در مسکو فعالیت می‌کنند هم به این مسئله اشاره دارند که الکساندر دوگین رهبری این جناح را به عهده دارد.

او ادامه داد: در خصوص نظر احزاب داخلی روسیه هم باید بگوییم که طیف ملی‌گرایان روسیه به این موضوع معتقدند که روسیه هر وقت بخواهد در هر نقطه و با هر کشور می‌بایست اتحاد داشته باشد. طیف چپ‌گرایان روسیه هم که دیدگاه ضد آمریکایی و کمونیستی دارند هم بر این موضع پافشاری می‌کنند و تنها طیف غربگرای روسیه هستند که نگاه یوروآتلانتیکی دارند و می‌گویند که روسیه باید سیاست‌هایش را با غرب تنظیم کند. لذا اوضاع داخلی روسیه به نفع پوتین در خصوص ارتباط با ایران رقم خورده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص عضویت ایران در پیمان شانگهای عنوان کرد:‌ یکی دیگر از موضوعاتی که می‌بایست در خصوص ارتباط‌گیری میان تهران و مسکو مدنظر قرار داده شود عضویت ایران در پیمان شانگهای خواهد بود که رابطه میان دو کشور را طلب می‌کند در مجموع باید گفت که روسیه تمایل دارد تا ایران با اتحادیه اورآسیا همکاری کند که به هرحال این موضوع می‌تواند در ظرفیت این سازمان بیفزاید.

او در پایان خاطرنشان کرد:‌ اینکه بگوییم روسیه به دلیل ارتباط با آمریکا، عربستان و اسرائیل نباید با کشور ما وارد تعامل و ارتباط‌گیری شود، حرف درستی نیست و اساساً این مدل از تحلیل از پایه غلط حساب می‌شود چرا که هر کشور به واسطه سیاست‌ها و منافع خود مختار است با کشورهای دیگری ارتباط برقرار کند و منافع خود را تامین کند که ارتباط ایران با روسیه هم در این چارچوب قرار می‌گیرد که البته اشتراکات زیادی میان ما و روس‌ها هم در بعد منطقه‌ای و هم ابعاد فرامنطقه‌ای وجود دارد که در پرونده هسته‌ای، سوریه و یمن شاهد آن بودیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: