کد خبر: ۶۶۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
تعداد بازدید: ۶۵۱
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: یکی از برنامه‌های در دستور کار در این حوزه طراحی یک الگوی جدید و ورود پلیس فتا در عرصه مبارزه با مواد مخدر است.
شناسایی 2500 زن معتاد در استان مرکزی
به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، نبی‌الله شاه‌‌محمدی در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر در پنج حوزه تخصصی مقابله، درمان، مشارکت‌های مردمی، صیانت قضایی و اشتغالزایی به مقابله با موادمخدر می‌پردازد، افزود: در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتباد 18 دستگاه با ریاست بهزیستی در سطح استان فعال هستند.

وی ضمن تشریح اولویت‌های سال 95، افزود: طبق آمارهای جهانی، بیش از 240 میلیون نفر از جمعیت جهان حداقل برای یکبار به مواد مخدر روی آورده‌اند که زمینه را برای اشتغال 10 میلیون نفر قاچاقچی حرفه‌ای در جهان فراهم کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی ادامه داد: امروزه شاهد رشد 450 نوع ماده روانگردان جدید در جهان هستیم که سودی برابر با 500 تا 600 میلیارد دلار در سال از تجارت مواد مخدر دربر دارد.

وی بیان کرد: یکی از اهداف بدخواهان کشور باز کردن جبهه‌ جدیدی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران به وسیله ورود موادمخدر از افغانستان، عرضه ماده مخدر شیشه، ایجاد زمینه و باورهای غلط در این خصوص و گمراه کردن جوانان و فروپاشی کانون گرم خانواده‌های ایرانیان است.

شاه‌محمدی با بیان اینکه همسران و خانواده‌های معتادین به عنوان 10درصد از جمعیت کشور نسبت به این تهدید دغدغه‌ دارند، اضافه کرد: سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه برای مبارزه با مواد مخدر تحمیل می‌شود، یکی از پیامدهای این معضل افزایش آمار زندانیان در ربع قرن اخیر و افزایش طلاق، همسرآزاری، قتل، خشونت و سایر ناهنجاری‌هاست.

وی تصریح کرد: تا کنون بیش از چهار هزار شهید و 12هزار جانباز در مسیر حفاظت مرزها از چنگال قاچاقچیان و مبارزه با مواد مخدر تقدیم میهن شده‌اند.

شاه محمدی ادامه داد: بیش از 90 درصد از مردم اعتیاد به مواد مخدر را یک موضوع نگران‌کننده می‌دانند و این موضوع اولین آسیب سال 95 اعلام شده است. ضرورت دارد ضمن ایجاد دغدغه برای کلیه مسئولان و آحاد مردم زمینه برای مقابله و پیشگیری از این موضوع فراهم شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از بین پنج آسیب در کشور اعتیاد در اولویت قرار گرفته و مقام معظم رهبری نسبت به پیگیری اقدامات اساسی و فوق‌العاده در این خصوص تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به وجود 10 محور مواصلاتی و دو گلوگاه مقابله با مواد مخدر در استان مرکزی مقابله در این راستا اهمیت بسیار بیشتری دارد و باید متولیان امر نسبت به اجرای ایست بازرسی در گلوگاه‌ها انجام وظیفه کنند.

وی ادامه داد: در شناسایی شبکه‌های خرده‌فروشان و جمع‌آوری آنها اقدامات مثمرثمری انجام شده تا جایی که برخی شهرستان‌ها فاقد خرده‌فروش هستند و فقط شهرستان‌های اراک و ساوه بیشترین خرده‌فروش در سطح استان را دارا هستند.

شاه محمدی بیان کرد: در حوزه فرهنگی، پیشگیری از اعتیاد با کاهش حداقل پنج درصدی در نرخ بروز اعتیاد از طریق تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش خطر با اولویت رنان، کودکان و جوانان در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نرخ اعتیاد در زنان طی سال‌های گذشته از پنج درصد به 10درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: 1.87 درصد از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری استان مرکزی براساس شیوع‌شناسی سال 90 دچار اعتیاد شده‌اند. بین 25 تا 30 هزار نفر جمعیت معتاد شناسایی شده‌اند که از این رقم 10درصد شامل زنان و دختران جوان است.

وی اظهار کرد:‌ متاسفانه دو هزار و 500 زن معتاد در استان شناسایی شده، اما تنها یک کمپ ترک اعتیاد با ظرفیت 30 نفر به درمان آنها می‌پردازد و توسعه این امکانات نیازمند توجه بیشترین متولیان و مسئولان دستگاه‌‌هاست.

شاه‌محمدی با اشاره به اینکه استان مرکزی رتبه 22 کشوری را در حوزه اعتیاد بدست آورده است، افزود: در سطح استان 90 منطقه آلوده وجود دارد، اما با اولویت قرار دادن زنان، کودکان و جوانان در حوزه پیشگیری و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و گسترش راه‌های سالم زندگی برای جوانان با استفاده از این ظرفیت‌هایی همچون رسانه‌ها و مبلغین می‌توان در راستای ارتقای دانش و آگاهی گام‌های بزرگی برداشت.

وی بیان کرد: با عقد تفاهم‌نامه‌هایی با ارگان‌هایی همچون کانون پرورش فکری، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در صدد برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مخاطبین این دستگاه‌ها هستیم.    

شاه‌محمدی با بیان اینکه همیشه برنامه‌های مافیای مواد مخدر به روز است و به عناوین مختلف و با استفاده از رسانه‌هایی همچون ماهواره گرایش به مواد مخدر را بین افراد بیشتر می‌کند، گفت: نباید فقط چشم انتظار برخی دستگاه‌ها همچون پلیس باشیم و همه دستگاه‌ها باید در این مبارزه مهم دست به دست هم دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: یکی از برنامه‌های در دستور کار در این حوزه طراحی یک الگوی جدید و ورود پلیس فتا در عرصه مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی است. در این راستا در نظر است طی تفاهمنامه با فرماندهی انتظامی استان نظرات در این خصوص مطرح و آسیب‌ها و فعالیت‌های حوزه موادمخدر در فضای مجازی رصد شود.

وی بیان کرد: در حوزه درمان و کاهش آسیب نیز هدف ما کاهش حداقلی تا پنج درصد در نرخ شیوع گرایش به مواد مخدر است، در جمعیت 15 تا 64 سال نرخ شیوع باید به پنج درصد کاهش پیدا کند.

شاه محمدی گفت: افزایش 10درصدی در نرخ مانایی معتادان که در دستور کار این ستاد است، در درمان و ارتقای شیوه‌های درمان و کاهش آسیب‌ها مثمرثمر خواهد بود. کاهش حداقل پنج درصدی در نرخ مرگ و میر معتادان نیز جزو برنامه‌هاست، سال گذشته 34 نفر در حوزه موادمخدر در استان فوت کردند.

وی با اشاره به اینکه 62درصد معتادان متاهل هستند، اضافه کرد: در مرکز ماده 16 در ابراهیم‌آباد سعی بر این است که پذیرش را از 120 نفر به 150 نفر برسانیم و در صورت همکاری مسئولان ظرفیت مرکز را به 200 نفر خواهیم رساند. در این مرکز هرینه‌های بستری و بیمه از طریق ستاد پیگیری می‌شود.

شاه‌محمدی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌ها در نظر داریم گروهی خارج از سیستم نظارتی توسط دستگاه‌ها تدوین کنیم که علاوه بر کمیته نظارت اصلی، کمیته نظارتی متشکل از مقام قضایی، دفتر امور اجتماعی، سازمان بهزیستی، پلیس، دانشگاه علوم پزشکی و کارشناس درمان شورای مبارزه با مواد مخدر متولی خواهد بود به صورت سرزده همه مراکز درمانی را با هماهنگی مقام استانی نظارت کنند.

وی تصریح کرد: افزایش حداقل پنج درصدی حرفه‌آموزی و اشتغال معتادان بهبودیافته توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای از دیگر اولویت‌ها در کمیته صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌هاست.

شاه‌محمدی افزود: طی جلسه آتی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، تشکیل کمیته اشتغال به احتمال زیاد به ریاست اداره کار و تعاون استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و فعال خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: شهرهای بیش از حدود 600 هزار نفر جمعیت موظفند 10درصد از اعتبارات فرهنگی خود را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اختصاص دهند.

شاه‌محمدی با اشاره به کشفیات سال 94 و با بیان اینکه تریاک، هروئین و شیشه به ترتیب بیشترین میزان مصرف را در بین معتادان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در سال جاری پنج هزار و 845 کیلوگرم ماده مخدر در استان مرکزی کشف شده است.

وی ادامه داد: در دو ماه سال جاری 150 عملیات پاکسازی انجام شده است و تعداد دستگیرشدگان معتاد زن در سال 94 و 95 به ترتیب 37 و 33 نفر بوده است، همچنین سال گذشته 32 باند موادمخدر و در سال جاری چهار باند متلاشی شده‌اند.

شاه‌محمدی در ادامه با اشاره به اینکه 26 ژوئن برابر با شش تیرماه تحت عنوان روز جهانی مبارزه با موادمخدر نامگذاری شده است، افزود:  18 دستگاه از 20 خردادماه تا 10 تیرماه فعالیت‌ خود را برای این روز آغاز کرده‌اند. در این راستا برگزاری همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در اول تیرماه را در دستور کار خود داریم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: