در فصل ثبتنام مدارس ایسنا با برگزاری میزگردی با حضور جمعی از مدیران آموزش و پرورش به برسی طرح جدید این وزارتخانه با عنوان «حساب یکپارچه مدارس» برای ساماندهی کمکهای نقدی اولیا به مدارس پرداخت.
منصور مجاوری مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و مدیر پروژه حساب یکپارچه مدارس، عزیز شمسایی معاون دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش، سید علی حسینی مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهندس مهاجرانی مدیرفنی پروژه حساب یکپارچه، سید حسن حسینی معاون دفتر انجمن اولیا و مربیان در این میزگرد درباره جزئیات حساب یکپارچه مدارس سخن گفتند و بارها تاکید کردند که دریافت وجه نقد در مدارس ممنوع است و از این پس و بویژه در فصل ثبت نام مدارس اولیای دانش آموزان باید از پرداخت هرگونه وجه نقدی به کادر مدارس خودداری کنند.
هیچ مسئولی حتی شخص وزیر حق برداشت یک ریال از حساب مدرسه را ندارد
اجرای فاز نخست طرح حساب یکپارچه در کلیه مدارس دولتی
مجاوری با بیان اینکه از طریق حساب یکپارچه مدارس، تجمیع و خلق سرمایه ایجاد میشود، گفت: به کمک این حساب، پولهای پراکنده مدرسه را یکجا جمع کردهایم و براساس آن دیگر اولیا حق ندارند دست در جیبش کنند و پول نقد به مسئولان مدرسه بدهند.
مشاور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ارزش افزوده حساب یکپارچه مدارس نیز یکی دیگر از مزیتهاست. زمانی که در ۱۲۰ هزار مدرسه، فلان قدر پول جمع میشود، قطعا سودی به آن تعلق میگیرد که قرار است بانک ملی این سود را به صورت اتوماتیک برای همان مدرسه واریز کند.
کمک به مناطق محروم از محل سود بانکی سپردههای بانکی مدارس
وی با اشاره به اینکه سرمایه ایجاد شده میتواند در راستای توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: البته مکانیسم این امر نیز به تصمیم مدرسه باز میگردد و در دست ما نیست. ما مدارسی را در تهران داریم که اولیایش از وضع مالی بسیار خوبی برخوردار هستند و معمولا مبالغ زیادی جمع آوری شد که سود بانکی آن نیز بالاست. در اینجا شورای مالی مدرسه میتواند مصوب کند که از محل سود حاصله، بانک به مدرسهای محروم در یکی از استان های جنوبی مبلغی را تخصیص و واریز کند.
مجاوری با اشاره به اینکه مدیران آموزش و پرورش هر یک با توجه به جایگاه خود میتوانند آمارهای ثبت شده در سامانه را رصد کنند گفت: در واقع هیچ مدیر مدرسهای موظف به گزارش دهی نیست و ما از طریق سامانه میتوانیم در آن واحد اطلاعات را مشاهده کنیم. این دسترسی در چهار سطح اعم از مدیر منطقه، مدیر استان و مدیران ستادی داده شده است تا به عنوان ناظر آمار را مشاهده کنند، اما هیچ گزینه دیگری در سامانه برای آنها فعال نیست.
یک راهکار برای مدارسی که دسترسی به امکانات بانکی ندارند
مجاوری درباره چگونگی اجرای این طرح در مناطق محروم که دسترسی به امکانات بانکی برای خانوادهها مشکل است گفت: فرمهایی تهیه شده که در اختیار روستاهایی که دسترسی به امکانات بانکی ندارند، مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند بحث کمک به مدرسه در روستاها معمولا به پررنگی شهرها نیست، اما در دستورالعمل، همه این موارد مشخص شده است تا بتوانیم حسابرسی دقیقی داشته باشیم.
وی ادامه داد: حتی سامانه مالی ۱۲۰۰۰ آموزشگاه آزاد را رصد میکنیم و مشخص است هر دانش آموز برای شرکت در هرکلاس چه میزان هزینه کرده است.
اعلام سرانه دانش آموزی در سال آینده
مجاوری درباره چگونگی برداشت وجه از این حساب نیز توضیح داد که اگر مدیر مدرسه بخواهد پولی را برداشت کند باید سه نفر متشکل از مدیرمدرسه، نماینده معلمان و نماینده انجمن اولیا و مربیان چک مربوط را امضا کنند. کلیه این برداشتها بعداً وارد سامانه حسابداری مدرسه میشود و ما حسابداری تعهدی را خواهیم داشت که در عمل هزینه هر دانش آموز را مشحص میکند و ما امیدوار هستیم تا پایان سال آینده بتوانیم سرانه هردانش آموز را اعلام کنیم.
۷۰ خدمت قابل ارائه در مدارس شناسه دار میشوند
مهندس مهاجرانی مدیرفنی پروژه حساب یکپارچه مهمان دیگر این نشست بود که به بیان تاریخچهای از چگونگی دریافت وجوه در مدارس و زمینه شکلگیری حساب یکپارچه پرداخت و در ابتدا با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۳۸۶ بحثی تحت عنوان "حساب مدارس" مفهومی نداشت و مدارس به صورت سنتی در هر بانکی که نزدیک مدرسه بود حسابی را افتتاح میکردند و سرانه نیز به منطقه میآمد و به تفکیک در مدارس توزیع میشد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت حسابهای بانکی را یکسان سازی کند که این امر در بانک ملی صورت گرفت و چون این شماره حسابهای ۱۳ رقمی با ۴۱۵ شروع میشدند به حسابهای چهارصد و پانزدهی معروف شدند.
وی افزود: از دو سال گذشته با رویکرد وزیر آموزش و پرورش در زمینه شفاف سازی منابع اقداماتی را آغاز و در دولت پیشرو شدیم. لازم بود بدانیم بابت کدام خدمت، چه مبلغی از سوی مدارس از دانش آموزان دریافت میشود، همچنین باید مسیر مشخصی برای این امر تعیین میکردیم. مذاکرات اولیه با بانک عامل انجام شد و برای نخستین بار حساب پشتیبان غیرقابل برداشتی ایجاد شد.
مهاجرانی با بیان اینکه ماهیت این حساب این گونه است که به هیچ وجه نمیتوان از آن حساب برداشت کرد و ریز واریز وجوه با کدشناسه و علت واریز مشخص شده است، عنوان کرد: غیرقابل برداشت بودن این حساب به این معناست که کلیه واریزیها از طریق حساب یکپارچه که به نام انجمن اولیا و مربیان است انجام میشود اما هرگونه برداشت وجه از طریق حساب اولیه دولتی ۴۱۵ انجام می شود.
کد ۱۷ رقمی حساب یکپارچه معرف چیست؟
روشهای پرداخت وجوه مردمی به حساب مدارس