کد خبر: ۶۶۲۱۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
تعداد بازدید: ۵۷۶
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: خطر جدی کاهش جمعیت با کاهش بارداری ها و افزایش مرگ و میر در راه است.
خطر جدی کاهش جمعیت در ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین، قاسم جان بابایی در همایش «روز ملی جمعیت» و بسیج اطلاع رسانی پویایی، بالندگی و جوانی در سالن آیت الله کوهستانی ساری با بیان اینکه یکی چالش‌های مهم کشور رشد جمعیت است، افزود: مولفه های بسیاری در کاهش رشد جمعیت تاثیرگذار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در بحث ازدواج استقبال کمی را در جامعه شاهد هستیم به طوری که یک سوم بانوان 20 تا 30 ساله کشور ازدواج نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این کاهش میزان ازدواج شاهد آمار طلاق و افزایش آن نیز هستیم.

جان بابایی از دیگر دلایل کاهش جمعیت را فاصله ازدواج تا زمان بارداری دانست و افزود: آمار مرگ و میر کشور بالاست و اغلب 20 هزار نفر کشته شدگان سالانه حوادث جاده ای کشور جوان هستند.

وی درباره نقش عامل بیماری‌های غیرواگیر در کاهش رشد جمعیت عنوان کرد: در سنین 15 تا 60 سال میزان ابتلا به بیماری های غیرواگیردار بیشتر است و با افزایش سن ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر نیز افزایش می یابد.

وی میزان کشندگی بیماری‌های قلبی و سرطان و ... را بسیار بالا دانست و گفت: میزان شیوع سرطان و سکته قلبی در سنین بالاتر بیشتر است اما شیوع آن در ایران در سنین پایین رشد یافته است.

جان بابایی یکی از مهمترین مولفه ها در مرگ و میر و کاهش جمعیت را سکته ناقص و دیگر بیماری های غیر واگیر عنوان و تاکید کرد: این امراض قابل کنترل شدن است و اگر به عنوان دغدغه همه گیر مطرح باشد قابل رفع خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در حوزه بهداشت و درمان و در مرگ و میر نوزادان و مادران باردار شرایط خوبی در استان مازندران وجود دارد به طوری که در طی یک سال تنها یک مورد مرگ مادر باردار رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط مطلوب برای زایمان بهتر مادران فراهم شده است و باید زیرساخت هایی فراهم شود که حتی یک مورد مرگ در این شرایط نیز رخ ندهد.

جان بابایی گفت: برخی از بیماری‌ها مانند سکته های قلبی، دیابت فشار خون و برخی دیگر با افزایش اطلاعات و سواد ورزش و رژیم مناسب می توانند ریشه کن شوند و یا دیرتر بروز کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: