کد خبر: ۹۷۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
تعداد بازدید: ۳۳۸
لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس تصویب شده و بنابراین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته درنظر گرفته شده است.

جزییات جدید درباره تعطیلی آخر هفته/ زمان آغاز تعطیلی شنبه‌ها اعلام شدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین ، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم.

تعطیلی شنبه ها از کی شروع می‌شود؟ / تعطیلی شنبه ها از کی اجرا میشود؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که شنبه ها از کی اجرا میشود؟ گفت: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

اقتصادآنلاین در گزارشی نوشت: رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به استفتا از دفاتر سه مرجع تقلید و همچنین رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند این مسئله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد. از این‌رو، انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی، نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند. اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تایید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

نایب‌رئیس مجلس توضیحی داده که به این سوال پاسخ می‌دهد. طبق قانون جمعه تعطیل رسمی ماست و شنبه فقط برای آنهایی تعطیل است که ساعت کاری موظفی دارند. ‌در نتیجه برخی شرکت‌های خصوصی ملزم به تعطیل کردن نیستند.

به‌جز این ۲۱۶ نفری که به تعطیلی شنبه‌ها رای دادند یک نامه با امضاهای مهم ۳۶ تشکل اقتصادی هم وجود داشت که وزن کفه شنبه را سنگین‌تر می‌کرد. آنهایی که مخالف شنبه‌ها بودند، اعتقاد داشتند که اولا این کار برخلاف دستورات دینی است و دوما تصویب آن غرب‌گرایی است. برای همین هم محسن پیرهادی، نماینده تهران گفت از دفتر آیت‌الله جوادی آملی استفتا گرفته که رای ایشان هم مثبت بوده.

جزییات افزایش تعطیلات آخر هفته

گفتنی است در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پیشنهادی مبنی بر تعطیلی روز پنج‌شنبه از سوی سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز مطرح شد که نمایندگان با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

تبصره ۳ لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به شرح زیر است:

تبصره ۳- تمامی دستگاههای اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم نمایند فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

میرتاج‌الدینی در توضیح پیشنهاد خود اظهار کرد: مردم از زمان‌های قدیم برایشان اینگونه بوده که پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد لذا تعطیلی شنبه شرایط را اینگونه می‌کند که انگار سه روز در هفته یعنی پنج‌شنبه، جمعه و شنبه تعطیل است این وضعیت دیگر اصلا با اقتصاد سازگار نیست.

همچنین علی‌اکبر علیزاده در موافقت با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها با بیان این‌که ۹۰ درصد تجارت ما با همسایگان است، گفت: مدل تعطیلی همسایگان هم مثل خودمان بوده و ربطی به پنج‌شنبه و شنبه ندارد. جریان غرب‌گرا موضوع تعطیلی شنبه را مطرح کرده است اگر به فکر دین مردم هستیم پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد و اگر به فکر دین مردم نیستید هرکاری خواستید بکنید.

از طرف دیگر محسن پیرهادی نماینده تهران به عنوان مخالف این پیشنهاد اظهار کرد: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملا چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: