کد خبر: ۹۶۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
تعداد بازدید: ۲۷۴
بسیاری از ما این توصیه معروف مبنی بر «شمارش گوسفند» برای مقابله با بی‌خوابی را در کودکی یا بزرگسالی شنیده‌ایم.

گوسفندهای خواب‌آور از کجا می‌آیند؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، برای عده‌ای از ما نیز ممکن است این سوال پیش آمده باشد که چرا چنین توصیه‌ای مطرح می‌شود و یا ریشه آن به کجا بر می‌گردد؟ به عنوان مثال چرا به جای گوسفند توصیه به شمارش دیگر حیوانات مانند اسب، گاو و خرگوش صورت نمی‌گیرد؟

به نقل از روزیاتو، گفته می‌شود ریشه این توصیه به چوپان‌های قرون وسطی بر می‌گردد که برای چند هفته متوالی با انسان‌های دیگر تماسی نداشتند. آنها شب‌ها برای به خواب رفتن دست به شمارش گوسفندها می‌زدند تا خوابشان ببرد. با این حال صحت این روایت تائید نشده است.

در عین حال به قاطعیت می‌توان گفت که این ایده بسیار قدیمی است زیرا در کتابی از داستان‌های کوتاه که از قرن سیزدهم میلادی به جای مانده به آن اشاره شده است.

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که تخیل و تلاش برای پرت کردن حواس می‌تواند به مقابله با بی‌خوابی کمک کند. شمارش گوسفند را هم می‌توان نوعی تخیل و تلاش برای حواس پرت کردن دانست. با این حال پژوهشی علمی در مورد تاثیر مستقیم آن بر مقابله با بی‌خوابی انجام نشده است.

دانشمندان به افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌کنند که روش‌های مختلف ریلکسیشن و رسیدن به آرامش را امتحان کنند. فکر کردن به آنچه فرد را خوشحال می‌کند و بابت آن خرسند است نیز به رسیدن به آرامش و مقابله با بی‌خوابی کمک می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با بی‌خوابی اختصاص زمان مشخصی پیش از خواب به بررسی مشکلات و مسائل روزمره و پیدا کردن راه‌حل برای آنها است.

از سوی دیگر به افرادی که مدتی طولانی در تختخواب از بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌شود تا مدتی از تختخواب خود خارج شوند به کار دیگری مشغول شوند و سپس دوباره به تختخواب خود بازگردند. این کار به مغز کمک می‌کند تا محیط رختخواب و وضعیت افقی را با خواب و آرامش مرتبط بداند تا به این ترتیب از بی‌خوابی جلوگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: