کد خبر: ۹۶۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
تعداد بازدید: ۷۸
بارندگی به ۳۷ قلعه و بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد.

اعلام میزان خسارات به بناهای تاریخی در سیل سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی سیستان و بلوچستان، گفت: به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده است.

مجتبی سعادتیان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بر اثر بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف استان به ویژه در مناطق جنوبی، تعداد زیادی از آثار، قلعه‌ها و ابنیه‌های تاریخی خسارت‌های جزئی و کلی دیده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه هنوز امکان حضور میدانی کارشناسان و ارزیابان به طور کامل فراهم نشده اما بر اساس ارزیابی‌های اولیه و اطلاعات واصله از شهرستان‌ها، این بناها از ۱۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت شده‌اند که امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: تا امروز مقابر سورو و شیشه‌ریز در گلشن، قلعه کنت سراوان و قلعه انوشیروان چابهار خسارت ۳۰ درصدی دیده‌اند که شامل تخریب کاهگل و ریزش دیوارها، نفوذ آب و رطوبت به آثار است.

سعادتیان، علاوه بر این موارد قلعه‌های حیدرآباد خاش، رستم در شهرستان هامون، قصرقند، سرباز، کنت و دزک سراوان، پرتغالی‌های تیس، ناصری ایرانشهر، بمپور، سه کوهه هامون، سب در سیب وسوران، اسپکه نیکشهر و قلعه پارک هوتان کنارک نیز آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: کاروانسرای نصرت‌آباد و لوت زنگی و ساختمان دادگستری در شهرستان زاهدان نیز دچار آسیب شده‌اند که شامل نفوذ آب به فضاهای داخلی و از بین رفتن کاهگل است.

وی تصریح کرد: ساختمان قدیمی پست، ایستگاه راه‌آهن و شهربانی میرجاوه، دبستان دهخدا، زیارتگاه پیر سهراب، آرامگاه سید دخل شاه، منزل آرین، مسجد دزک و خانه‌های دلوشی نیز طی این مدت به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا خسارت‌های زیادی دیده‌اند که در حال تهیه برآورد دقیق میزان ریالی خسارات هستیم.

سعادتیان گفت: در منطقه سیستان نیز بارندگی باعث وارد آمدن آسیب‌هایی به بافت روستای قلعه نو، بافت سه کوهه و محوطه میراث‌ جهانی شهر سوخته شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: