کد خبر: ۹۶۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
تعداد بازدید: ۱۰۴
به فهرست‌های انتخاباتی همین دوره که نگاه کنید به کارکرد احزاب اسمی و اثر و نفوذ آنان بیشتر پی می‌بریم. در همین تهران اصلاح‌طلبان که اصولاً فهرست ندارند. گروه‌های نزدیک به آنان و به اصطلاح مستقلین هم چند فهرست دارند. از اصولگرایان هم تا دلتان بخواهد فهرست‌هایی با سرلیست‌های مختلف منتشر شد.

طعنه روزنامه اطلاعات به سیستم انتخاباتی کشور: نه شبیه دمکراسی پارلمانی کشورهای دیگر است، نه در آن انتخاب اصلح انجام می شود، نه مردمی استبه گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت؛

دهه‌هاست که همه دلسوزان و کارشناسان از ضرورت تغییر در ساز و کار انتخابات که نه به مردمی بودن انتخابات کمکی می‌کند و نه قابل مقایسه با دموکراسی‌های دیگر پارلمانی است و نه به انتخاب اصلح و درست و آسان مردم می‌انجامد، سخن می‌گویند.

اما همچنان این رویه و روال برقرار است. راه حل آن هم ایجاد بستر مناسب برای ایجاد و استقرار احزاب مستقل، فراگیر و پاسخگوست که نماینده سلایق فکری مختلف آحاد جامعه باشند و اکثریت قریب به اتفاق آنان را نمایندگی کنند.

در آن صورت با چند فهرست محدود از چند حزب عمده و شناخته شده روبرو بودیم که مسئولیت انتخاب خویش را می‌پذیرفتند و البته منظور از احزاب فراگیر ده‌ها حزبی نیست که اکنون هم مجوز دارند و به چند نام محدودند و حداکثر به چند دفتر که در هنگامه انتخابات صدایی از آنان شنیده می‌شود و اعلامیه‌هایی می‌دهند و بنرها و پوسترهایی هم بر در و دیوار می‌زنند و در بقیه اوقات چندان پیدایشان نیست.

به فهرست‌های انتخاباتی همین دوره که نگاه کنید به کارکرد احزاب اسمی و اثر و نفوذ آنان بیشتر پی می‌بریم. در همین تهران اصلاح‌طلبان که اصولاً فهرست ندارند. گروه‌های نزدیک به آنان و به اصطلاح مستقلین هم چند فهرست دارند. از اصولگرایان هم تا دلتان بخواهد فهرست‌هایی با سرلیست‌های مختلف منتشر شد.

خلاصه اوضاعی بود. خدا کند که نتیجه کار پارلمانی باشد که تا حدی جایگاه مجلس را به آنچه که باید باشد نزدیکتر کند و مجلسی که بتواند ابر بحران‌هایی که کشورمان به ویژه در حوزه آب و محیط زیست، انرژی، تورم مزمن، عدم تعادل‌های اقتصادی، عقب ماندگی در مسیر توسعه، گسست بین نسلی و شکاف دولت، ملت و کاهش سرمایه اجتماعی با آن روبروست را به درستی ادراک و برای آن برنامه‌های قابل دسترس و اجرا، تمهید کند و البته توجه به مطالبات اصلی و بحق آنان و درک ضرورت‌های کشور را پس از نشستن بر کرسی‌های نمایندگی از یاد نبرند.

به هرحال انتخابات مجلس با همه فراز و نشیب‌ها و بحث و جدل‌ها و شکوه‌ها و گلایه‌ها برگزار شد و تکلیف اکثر کرسی‌های پارلمان‌ هم. تکلیف و درصدی از کرسی‌ها هم در مرحله دوم انتخابات که بهار آینده برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

برای قدرشناسی از مردمی که در انتخابات شرکت کرده و به نمایندگانشان رأی دادند از این پس نمایندگان منتخب مسئولیت ویژه‌ای هم در مورد آنها و خدمت بایسته و بی‌منت به آنان دارند و هم در مورد نمایش کارآمدی نظام و هم البته در قبال جامعه و همه مردم؛ حتی آنها که رأی ندادند و مهمتر از همه در مورد کشور و این ملک و این آب و خاک و این سرزمین خدایی. هر چند سخت و دشوار، اما امیدواریم کارنامه مجلس بعدی برای ترسیم نقشه راهی اصولی و درست برای عبور از گردنه‌ها و بحران‌های سختی که ملک و ملت گرفتار آنند، بهتر و روشن‌تر از مجلس فعلی باشد. امید که نمایندگان برگزیده وظیفه خویش را که خدمت بی‌منت به مردم است، فراموش نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: