کد خبر: ۹۶۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
تعداد بازدید: ۱۶۹
مقابل هجوم غرب چه کنیم؟۱- خدا رحمت کند مرحوم جلال آل احمد را ، او در اردیبهشت سال ۱۳۴۶یک سال قبل از فوت خود به یک جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه تبریز به میان دانشجویان رفت.
اولین مطلبی که در این نشست مطرح کرد این بود که ؛ «خودتان را برای آینده روشن آماده  کنید» . او خطاب به دانشجویان گفت : «با نحوه نفوذ استعمار نو آشنا شوید.»
او از غرب‌زدگی سخن گفت و با طرح این سؤال که آخرین مسئله‌ای که به آن اندیشیده‌اید چیست فضای نشست پرسش و پاسخ را به این سمت هدایت کرد که ؛ «مقابل هجوم غرب چه کنیم؟» او در این وادی سفارش کرد : « تا می‌توانید بخوانید، بحث کنید و بیندیشید تا به نتایجی برسید.»
او سخنان خود را با این جمله به پایان برد : «امام زمانی (عج) که منتظر ظهورش هستیم درتن تک تک ما نشسته است. من مبلغ هیچ چیز جز حق نیستم کار ما روشنفکران این است که سؤال ایجاد کنیم در جستجوی مجهول و عنقا باشیم.»
۲- نهاد علم در کشور و به‌تبع آن ، جامعه روشنفکران واقعی ما در دهه ۴۰ و ۵۰ در پاسخ به این سؤال که با هجوم غرب چه کنیم به تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری امام (ره) رسید.اکنون ۴۵ سال است با مبارزه مستمر در همه حوزه‌ها گفتمان فهم امیدوارانه از آینده را ساختارمند کرده است و در حوزه فهم «اسلامیت» و درک «جمهوریت» در مرتبت رفیعی ایستاده است.
حوزه، دانشگاه و دانشجویان به‌عنوان نهاد علم در کشور با سدّ نفوذ استعمار نو پنجه در پنجه امپریالیسم و صهیونیسم بین‌الملل انداخته و فرسنگ‌ها آن‌ها را در سنگر ۵۰ سال پیش که در برابر پیشرفت کشور کنده بودند عقب رانده است. سلطه آمریکا در منطقه در حال فروپاشی است. سایه انقلاب اسلامی در غرب آسیا و حتی در دیگر نقاط جهان را به‌خوبی می‌شود دید.
۳- ملت بزرگ ایران در ۱۱ اسفند به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند تا با حضور حماسی خود روح تازه‌ای به کالبد حکمرانی بدمند.
انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پرتعدادترین انتخاب شونده را در انتخابات‌های پس از انقلاب دارد.رقابت جدی و قوی در این دوره دیده می‌شود. طبیعی است مشارکت را ارتقاء می‌دهد و یک رکورد جدید به‌جای خواهد گذاشت.
مردم امید دشمن را در بی‌رونق کردن انتخابات با حضور وسیع و گسترده خود از بین خواهند برد. با این انتخابات، سنگ بنای جدیدی در ریل‌گذاری برای حل مشکلات مردم ایجاد خواهد شد.
آن زمان که جلال آل احمد در دانشگاه تبریز در مذمت غرب‌زدگی سخن می‌گفت و پرسش «مقابل هجوم غرب را چه کنیم؟» را مطرح می‌کرد . فهرست نمایندگان مجلس در سفارتخانه‌های غرب جمع‌بندی می‌شد. امروز که دست آن‌ها کوتاه شده است می‌بینند فهرستی ندارند حکم به تحریم انتخابات می‌دهند. این حکم نشان می‌دهد انتخابات ما آزاد و رقابت جدی است و ملت فارغ از مداخله خارجی می‌خواهد سرنوشت خود را تعیین کند. قدر این نعمت را باید بدانیم. اصل این است که مردم حاکم هستند. مردم حاکمان را عوض می‌کنند . رجوع به آرای مردم واقعی است و این‌یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
به پرسش صدر مقاله که در مقابل هجوم غرب چه کنیم باید پاسخی عملی داد. پاسخ عملی آن است از فرصت انتخابات برای تحکیم مبانی «جمهوریت» و ترویج «اسلامیت» استفاده کنیم.
ما برای حل مشکلات کشور نیاز به اقتدار ملی داریم تا به رفاه ملی برسیم . 
گفتمان «ایران قوی» هیچ‌وقت نباید از دستور کار مردم و انقلابیون خارج شود.
نویسنده: محمدکاظم انبارلویی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: