کد خبر: ۹۶۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
تعداد بازدید: ۹۹
دریافت ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی، سیستم ایمنی و دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها مهم است. بیشترین میزان ویتامین D از نور خورشید دریافت می‌شود، اما می‌توان از طریق مواد غذایی نیز آن را تأمین کرد.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین،  الهه جعفرزاده: اکثر بزرگسالان به حدود ۱۵ میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. شما می‌توانید ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مواد غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید. برای اینکه بدن به طور طبیعی ویتامین D کافی را از خورشید تولید کند، محققان پیشنهاد می‌کنند که روزانه یا حداقل دو بار در هفته به حدود ۵ تا ۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون ضد آفتاب منجر به پیری پوست و افزایش خطر سرطان پوست می‌شود. از همین رو، بهتر است مصرف خوراکی‌هایی که دارای ویتامین D بالایی هستند را در اولویت قرار دهید.

شما می‌توانید ویتامین D را به طور طبیعی از غذاهای حیوانی و مقدار محدودی از غذاهای گیاهی دریافت کنید. دریافت ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، سلول‌های خونی، سیستم ایمنی و دفاع از بدن در برابر میکروب‌ها مهم است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

 

۱) ماهی

ماهی‌های چرب منابع خوبی از ویتامین D هستند. یک وعده ماهی قزل آلای بخارپز شده، ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D یا ۱۲.۰۶ میکروگرم از آن را تأمین می‌کند. هم‌چنین هر ۸۵ گرم ماهی سالمون می‌تواند ۱۰ تا ۱۸ میکروگرم ویتامین D به بدن برساند. سایر ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی، شاه‌ماهی و ساردین نیز میزان قابل قبولی ویتامین D در خود دارند.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

 

۲) قارچ

یک فنجان قارچ پخته‌شده ۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند. قارچ‌هایی که در معرض نور خورشید پرورش می‌یابند ویتامین D بیشتری در خود دارند. اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از نور خورشید یا لامپ UV، محتوای ویتامین D را در قارچ افزایش می‌دهد.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

 

۳) تخم مرغ

تخم مرغ، به ویژه زرده آن، منبع خوبی از پروتئین است و می‌تواند به تأمین مقدار زیادی از مواد مغذی مهم از جمله سلنیوم، ویتامین B۱۲ و D، فسفر و ریبوفلاوین کمک کند. دو عدد تخم مرغ بزرگ، ۱۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را پاسخگو است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

 

۴) شیر بادام

یک فنجان شیر بادام ۲۶ درصد از نیاز روزمره افراد به ویتامین D را تأمین می‌کند. هم‌چنین شیر بادام برای تنظیم قند خون، سلامت پوست و تقویت بینایی مفید است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید


۵) جگر گاو

جگر گاو منبع اصلی ویتامین B۱۲ است و ویتامین D کافی را نیز برای بدن تأمین می‌کند. ۱۰۰ گرم جگر گاو، پاسخگوی ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D است.

کمبود ویتامین D دارید؟ این مواد غذایی را بخورید

 

منابع: hsph.harvard ، verywellhealth

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: