تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
گونه‌ای از عروس‌های دریایی که به تازگی شناسایی شده‌اند با صلیب قرمز در داخل بدن نیمه‌شفاف خود تنها در دهانه آتشفشانی سومیسو ژاپن در عمق ۸۱۲ متری زیر سطح اقیانوس آرام یافت می‌شوند.

کشف جانوری عجیب در ژاپن/ این عروس دریایی در شکمش صلیب داردبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرانلاین، تینا مزدکی: عروس دریایی عجیب و غریب که تا به جال دیده نشده بود، با ساختاری قرمز رنگ شبیه به صلیب در داخل یک ساختار آتشفشانی در نزدیکی سواحل ژاپن کشف شد. این عروس دریایی که صلیب مدوسای سنت جورج «Santjordia pagesi» نامیده شده است، در عمق ۸۱۲ متری زیر سطح اقیانوس آرام در نزدیکی جزایر اوگاساوارای ژاپن در اطراف دهانه سومیسو شناور بود.

دهانه سومیسو یک آتشفشان فعال هیدروترمال به پهنای ۱۰ کیلومتر است که در کنار زنجیره‌ای از آتشفشان‌ها قرار دارد و به حلقه آتش معروف است،

عروس دریایی چتری شکل قطری در حدود ۱۰ سانتی متر دارد و به جز صلیب قرمز رنگ درون بدنش، کاملا شفاف است. این عروس دریایی آنقدر کمیاب است که تا کنون تنها دو نمونه از آن دیده شده است، یکی نمونه امروزی و دیگری نمونه‌ای که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط یک ROV در حین غواصی در کالدرا سومیسو مشاهده شد. با این حال، طبق بیانیه آژانس علوم و فناوری دریایی زمین ژاپن (JAMSTEC)، محققان نمی‌توانند یک گونه جدید را بر اساس یک نمونه توصیف کنند، زیرا ممکن است یک نمونه، نمونه‌ای جهش یافته متعلق به گونه‌ای شناخته شده باشد.

کشف جانوری عجیب در ژاپن/ این عروس دریایی در شکمش صلیب دارد

در سال ۲۰۲۰، دانشمندان دوباره از منطقه بازدید کردند و دوباره عروس دریایی مرموز را مشاهده کردند. در حالی که آنها قادر به جمع آوری نمونه نبودند، از شنای عروس دریایی در اطراف فیلم گرفتند. برخورد دوم آنها را قادر ساخت تا عروس دریایی را یک گونه منحصر به فرد توصیف کنند.

صلیب غیرمعمول دیده شده در بدن این جانور، در واقع معده این عروس دریایی است. این رنگ به عروس دریایی کمک می‌کند تا از خود مراقبت کند مخصوصا زمانی که غذا می‌خورد. در واقع بخش اعظم رژیم غذایی این موجود شامل ارگانیسم های بیولومنسنت است که در تاریکی می‌درخشند، داشتن شکم قرمز نور ساطع شده را کاهش می‌دهد و از دیده شدن چتر دریایی پس از خوردن وعده غذایی خود در برابر شکارچیان محافظت می‌کند.

کشف جانوری عجیب در ژاپن/ این عروس دریایی در شکمش صلیب دارد

بر اساس گزارش دانشمندان S. pagesi تفاوت زیادی با نزدیکترین خویشاوندان خود، که شامل عروس دریایی بزرگ اعماق دریا مانند Tiburonia granrojo و ژله فانتوم غول پیکر Stygiomedusa gigantea است دارد. گونه تازه کشف شده بسیار کوچکتر است و برخلاف خویشاوندان خود دارای شاخک‌ها و همچنین بازوهایی است که از آنها برای تغذیه استفاده می‌کند. به دلیل ویژگی‌های غیرمعمولش، محققان بر این باورند که S. Pagesi ممکن است دارای نوعی سم باشد که قبلاً دیده نشده بود و می‌تواند در مباحث ژنتیکی، به عنوان مثال، در داروها استفاده شود.

دهانه‌ای که عروس دریایی در آن زندگی می‌کند سرشار از مواد معدنی است. محققان اطلاعاتی را در مورد عروس دریایی منتشر کردند تا از این منطقه و حیات دریایی آن محافظت کنند. آندره موراندینی، استاد جانورشناسی دانشگاه سائوپائولو می‌گوید:«بکر بودن این سایت و شناسایی این گونه جدید شاید رازهایی با ارزش‌تر از تمام ثروت معدنی که می‌توان از آن مکان استخراج کرد را در خود جای داده است.»

منبع: livescience