کد خبر: ۹۶۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
تعداد بازدید: ۴۹۴
سرفه‌های طولانی‌مدت به عوامل متفاوتی از جمله آسم، عارضه سرفه مسیر تنفس فوقانی، بیماری رفلاکس (برگشت اسید) معده به مری (GERD)، عفونت‌های تنفسی و حساسیت مرتبط است.

علت سرفه‌های طولانی‌مدت چیست؟/ درمان‌های طبیعی و خانگی برای سرفهبه گزارش خبرداغ به نقل  از ایسنا، در فصل سرما که بیماری‌های ویروسی تنفسی رایج است، سرفه مداوم و طولانی‌مدت می‌تواند آزاردهنده باشد. سرفه طولانی‌ مدت بیشتر از آنکه خطری تهدیدکننده باشد، آزاردهنده است. بنابراین، اگر مدت زمان سرفه‌ها از چند هفته بیشتر شد، حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید.

سرفه حاد به‌ علت عفونت ویروسی دستگاه فوقانی معمولا حداکثر تا سه هفته طول می‌کشد.

اگر این سرفه‌ها بیشتر از سه هفته طول کشید یا با علائم شدید دیگری مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس یا سرفه‌های آغشته به خون همراه بود، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد تا علت‌های زمینه‌ای شناسایی و رفع شود.

اگر فقط سرفه بدون علائم دیگر دارید، می‌توانید از شربت‌های سرفه بدون نسخه استفاده کنید که حاوی «دکسترومتورفان» یا نوعی ضدسرفه است.

به گزارش ایندیپندنت، «راج داسگوپتا»، دکتر داروساز در این‌ باره می‌گوید: شربت‌های ضدسرفه بدون نسخه مواد خلط‌ آور و آنتی‌هیستامین‌ دارند، اما برای حالتی مانند عفونت‌ها یا بیماری‌هایی که نیاز به آنتی‌بیوتیک دارند، نسخه پزشک لازم است.

او همچنین در مورد درمان‌های خانگی توصیه می‌کند: با نوشیدن آب و چای به بدن آب‌رسانی کنید. هوای خانه را به کمک دستگاه‌های مرطوب‌کننده مرطوب نگه دارید و برای تسکین سوزش گلو از قرص‌های پاستیلی گلودرد استفاده کنید.

او همچنین بر نوشیدن مخلوط آب گرم و عسل،‌ غرغره کردن آب‌نمک، خواب کافی و دوری کردن از محرک‌هایی مانند دود یا بوهای تند تاکید کرد.

سرفه‌های طولانی‌مدت به عوامل متفاوتی از جمله آسم، عارضه سرفه مسیر تنفس فوقانی، بیماری رفلاکس (برگشت اسید) معده به مری (GERD)، عفونت‌های تنفسی و حساسیت مرتبط است.

به گفته داسگوپتا، سیگار کشیدن و آلودگی هوا و داروهای آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا ای‌سی‌ئی (ACE) می‌تواند سبب سرفه‌های طولانی‌مدت شود.

برخی سرفه‌ها به‌مرور از بین می‌رود، اما اگر سرفه مداوم طولانی‌مدت درمان نشود، تشدید می‌شود یا باعث حمله‌های سرفه شدید می‌شود و حتی ممکن است به غش‌کردن یا استفراغ منتهی شود.

بنابراین، اگر بیش از سه هفته است که سرفه‌ می‌کنید و علائمی مانند درد قفسه‌سینه یا تنگی نفس نیز دارید، باید با متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید تا شرایط زمینه‌ای این عارضه بررسی و بیماری به‌طور کامل درمان شود.

درمان‌های طبیعی و خانگی برای سرفه

* عسل

یک یا دو قاشق چایخوری عسل ممکن است تولید مخاط را کاهش دهد. عسل همچنین میکروب ها را نیز از بین می برد. با این حال به یاد داشته باشید که عسل می تواند باعث «بوتولیسم»، شکل نادری از مسمومیت غذایی در نوزادان شود. هرگز به کودکان کوچکتر از یک سال عسل ندهید.

* نوشیدنی های گرم

نوشیدنی های گرم، گرفتگی سر را کاهش نمی دهند اما می توانند سرفه را خیلی بهتر از نوشیدنی های با دمای اتاق تسکین دهند. اگر به دنبال تسکین سرفه هستید، چای یا آب گرم بنوشید.

* زنجبیل

تحقیقات نشان می دهد که برخی از ترکیبات تصفیه شده درون ریشه زنجبیل می توانند ماهیچه هایی را که راه های هوایی شما را منقبض می کنند، شل کنند. می توانید زنجبیل را به صورت خام بخورید یا می توانید ریشه زنجبیل آسیاب شده را با عسل مخلوط کرده و در چای گرم هم بریزید.

* آب

نوشیدن آب به مقدار کافی نه تنها خراش مجرای گلو ناشی از سرفه را تسکین می دهد و شما را هیدراته نگه می دارد، بلکه مخاط گلو را نیز رقیق می کند.

* بخور

بخور دادن ممکن است به بهبود سرفه کمک کند زیرا راه های تنفسی شما را آرام و مرطوب می کند. همچنین می توانید برای راحتی بیشتر، روغن های ضروری مانند سوسنبر را نیز به آب اضافه کنید.

* شستشوی بینی

یکی از شایع ترین دلایل سرفه، التهاب راه هوایی فوقانی است. شستشوی مجرای بینی با سرم آب‌نمک (محلول رقیق آب‌نمک) می‌تواند با از بین بردن مواد محرک و پاکسازی مخاط، التهاب را کاهش دهد.

* جوهر نعنا

جوهر نعنا یا «منتول» ترکیبی است که به طور طبیعی در سوسنبر یافت می شود و راه های تنفسی شما را باز می کند و به شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید. این بدان معناست که می تواند از سرفه نیز جلوگیری کند.

* قرقره آب نمک

قرقره آب نمک معمولاً یک درمان برای گلودرد است اما برای سرفه نیز ارزش امتحان کردن را دارد. رطوبت اضافی می تواند مخاط را رقیق کند و به شستن ذراتی که گلو شما را تحریک می کنند هم کمک کند.

* دستگاه رطوبت ساز

اگرچه مرطوب نگه داشتن هوا می تواند به جلوگیری از سرفه خشک کمک کند اما مراقب رطوبت سازها باشید. برخی از آلرژن‌ها زمانی که هوا خیلی مرطوب باشد، بهترین رشد را دارند. اگر مرطوب کننده ها را تمیز نگه ندارید، کپک می تواند در داخل آن‌ها نیز رشد کند.

* گیاهان

متخصصان دریافته‌اند که مخلوط کردن گیاهانی مانند برگ پیچک، ریشه گل ختمی و آویشن در یک شربت می‌تواند تعداد روزهایی را که با سرفه خود مقابله می‌کنید، کاهش دهد.

* قرص گلو

مکیدن قرص گلو- یا حتی فقط یک آب نبات سفت - ممکن است گلوی شما را به اندازه ای خیس کند که در کوتاه مدت سرفه را کاهش دهد. بهترین گزینه برای شما قرص گلو با منتول بازکننده راه هوایی است.

قرص گلو یا قرص مکیدنی (Throat lozenge) قرص کوچکی است که برای توقف سرفه به آرامی در دهان حل می‌شود و معمولاً برای تسکین گلودرد در داروخانه‌ها قابل دسترس است. قرص گلو ممکن است حاوی بنزوکائین، بی‌حس کننده یا روغن اکالیپتوس باشند.

بیشتر مواقع سرفه جای نگرانی ندارد و یک روند طبیعی برای پاکسازی ریه‌ها محسوب می‌شود. اما گاهی‌ اوقات این مشکل نشان‌دهنده وجود یک ویروس در بدن همچون سرماخوردگی است که با علائمی مانند آبریزش بینی، تب، گلودرد، گوش درد و گرفتگی و درد کلی همراه خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: