کد خبر: ۹۶۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
تعداد بازدید: ۷۴
آتیلا حجازی در گفتگو با خبرآنلاین درباره عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها صحبت کرد.

آتیلا حجازی: تیم بازنده جای دفاع ندارد؛ ۵ بار با قطر بازی کنیم، ۴ بار می‌بریم!به گزارش خبرداغ ، سپهر ستاری: تیم ملی قطر شنبه شب با پیروزی مقابل اردن برای دومین دوره متوالی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد. عنابی‌ها در شرایطی جام را بالای سر بردند که در مرحله نیمه‌نهایی مقابل تیم ملی ایران قرار گرفتند و موفق به کسب پیروزی 3-2 شدند. شکست برابر قطر و حذف از جام ملت‌ها، حسرت ایران برای قهرمانی در این مسابقات را به بیش از نیم‌قرن رساند. ایران درحالی از صعود به فینال بازماند که از ابتدای شروع جام و به‌خصوص پس از پیروزی مقابل ژاپن امید زیادی به قهرمانی داشت و با توجه به حذف دیگر مدعیان، یک فرصت طلایی را از دست داد.

پس از حذف ایران از جام ملت‌ها، انتقادات زیادی از عملکرد کادر فنی مطرح شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند تیم ملی توانایی شکست دادن قطر را هم داشت. آتیلا حجازی، مربی سابق استقلال هم معتقد است کادر فنی تیم ملی آنالیز خوبی از قطر نداشت و با همان استراتژی بازی با ژاپن مقابل این تیم هم وارد زمین شد. او در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص عملکرد تیم ملی در این دوره و اتفاقات مختلف اخیر صحبت کرده است.

تیم ملی ایران باز هم موفق به قهرمانی در جام ملت‌ها نشد و با شکست مقابل قطر از مسابقات کنار رفت. نظر شما درباره عملکرد ایران در این دوره چیست؟

عملکرد تیم ملی خیلی مشخص است. ما پس از سال‌ها امیدوار بودیم نتیجه بگیریم ولی نتوانستیم از پس قطر بر بیاییم و حسرت قهرمانی ما از نیم‌قرن هم گذشت. قهرمانی قطر برای من جای تعجب داشت و واقعا جزو شگفتی‌ها بود. دوره قبل تیم به مراتب بهتری بود ولی انتظار نداشتم قطر با این کیفیت فنی به قهرمانی برسد. ایران به راحتی می‌توانست قطر را ببرد و تیمی نبود که مقابل ایران قد علم کند ولی متاسفانه از این تیم ۳ گل خوردیم. همه متاسفانه در باد پیروزی مقابل ژاپن خوابیده بودند و این اتفاق افتاد.

عملکرد ایران در این دوره مجموعا چطور بود؟

به عقیده من و خیلی از کسانی که با آن‌ها صحبت کردم، ما کلا یک نیمه مثبت داشتیم که نیمه دوم بازی با ژاپن بود. البته ژاپن سایه‌ای از آن تیم همیشگی بود و تیمی که قبل از شروع جام انتظار داشتیم راحت قهرمان شود و رقبای قدرتمندش را شکست داده بود را ندیدیم. ژاپن از همان بازی اول با ویتنام متزلزل ظاهر شد تا بازی با ما و به عراق هم باخت. تیمی که ۲ گل از ویتنام می‌خورد و ژاپن در این دوره خوب نبود. ایران در این دوره می‌توانست قهرمان شود و این اتفاق رخ نداد. من عملکرد تیم ملی را منفی می‌بینم.

به جز ایران، بقیه تیم‌های مدعی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا هم خوب ظاهر نشدند. چرا؟

کره و ژاپن همان تیم‌هایی هستند که در جام جهانی درخشش خوبی دارند و از گروه‌شان صعود می‌کنند ولی نمی‌دانم شاید تمام توان‌شان را برای این مسابقات نمی‌گذارند و به چشم بازی تدارکاتی به جام ملت‌ها نگاه می‌کنند، یا دلایل دیگری دارد که من نمی‌دانم. البته ژاپن تیم ضعیفی بود ولی کره فوتبال بابرنامه‌ای هم بازی کرد و جلوی اردن اسیر اتفاقات فوتبالی شد. هیچکس باورش نمی‌شد بازی کره را ببندد و پیروز شود. قطر و عربستان با توجه به سرمایه‌گذاری زیاد و امکانات پیشرفته‌ای که دارند، در دوره‌های بعدی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. ما تنها کشوری هستیم که درجا می‌زنیم. ویتنام، هند، تاجیکستان و بقیه پیشرفت کردند ولی ایران دلخوش به درخشش ستاره‌ها و لژیونرهاست.

آتیلا حجازی: تیم بازنده جای دفاع ندارد؛ ۵ بار با قطر بازی کنیم ۴ بار می‌بریم!

امیر قلعه‌نویی پس از باخت به قطر می‌گفت ما خوب کار کردیم و فقط بدشانس بودیم و نمی‌توان خیلی از تیم ملی ایراد فنی گرفت. شما موافق این صحبت هستید؟

تیمی که بازنده است و عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته، جای دفاع ندارد. در همان بازی با قطر این تیم هم موقعیت ۳ به یک از دست داد. چون توپ ما به تیرک خورده نمی‌توان گفت پس بدشانس بودیم. ما استراتژی مشخصی برای بازی با قطر نداشتیم و می‌خواستیم همان شیوه نیمه دوم بازی با ژاپن را به کار بگیریم. در صورتی که به نظر من و خیلی از کسانی که با آن‌ها صحبت کردم، در بازی با قطر نیازی به بازی با ۲ هافبک دفاعی نداشتیم. عقل سلیم می‌گفت بهترین بازیکن بازی با ژاپن یعنی آقای محبی، باید جلوی قطر هم بازی کند. اگر ما می‌گوییم آنالیز کردیم، پس این قطر با کیفیت فنی سطح فوتبالش از ما پایین‌تر است. حالا می‌گویند قهرمان شده ولی سطح فوتبال ما کجا، سطح قطر کجا. اگر قطر در زمین بی‌طرف ۵ بار با ایران بازی کند، ۴ بار می‌بازد. جلوی قطر اگر آنالیز درستی داشتیم، باید با یک هافبک دفاعی بازی می‌کردیم و نتیجه می‌گیریم آنالیز درستی از قطر نداشتیم. امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی را بگذاری و محبی را نگذاری؟ یا به مهدی قایدی بازی ندهی؟ ما باید یک هافبک دفاعی کم می‌کردیم و محبی را می‌گذاشتیم و راحت قطر را می‌بردیم. از ان طرف هم یکی باید به داد خط دفاعی ما برسد. مگر چند توپ آمد که ۳ تا گل شد؟ دفاع ما به جز هنگ‌کنگ، به بقیه تیم‌ها نه نگفت. هیچ‌گونه تمهیداتی هم برای خط دفاعی ضعیف اندیشیده نشد. سامان فلاح را برای دکور بردیم؟ مجید حسینی و صادق محرمی مصدوم شدند ولی دفاع دیگری نداشتیم؟ اگر سامان فلاح بازی می‌کرد از این بدتر می‌شد؟ عدم اعتماد به بازیکنان جوان این داستان‌ها را دارد. کادر فنی باید یک فکری می‌کرد ولی تا آخر بازی‌ها با همان نفرات بازی کردیم. انتقادات زیاد است و عملکرد ایران جای دفاع ندارد.

خود اقای تاج هم گفتند تیم ملی با توجه به آماده‌سازی‌اش پتانسیل قهرمانی داشته است. آیا آماده‌سازی و بازی‌های تدارکاتی ما قابل قبول بود؟

ما بازی تدارکاتی که محک بخوریم و به دفاع‌مان فشار بیاید نداشتیم. نتیجه‌اش هم همین اتفاقات است. کادر فنی پرتعداد ما ولی باید باهم مشورت می‌کردند و وقتی خط دفاعی مشکلی دارد، فکری برایش کنند. از این قطر دست و پا بسته‌تر پیدا نمی‌شد. ۳ توپ آوردند و وارد دروازه ما شد و حالا ۲ تا ضدحمله که شجاع هم اخراج شد هیچی. ما باید قطر را می‌بردیم.

به نظر شما قطر را دست‌کم نگرفتیم؟

نه نمی‌توانیم بگوییم دست‌کم گرفتیم. من بازی قطر – اردن را دیدم و در یک شرایط کاملا برابر اتفاقات عجیبی افتاد و ۳ پنالتی گرفتند. پنالتی دوم که کمر اردن را شکست واقعا پنالتی نبود. پنالتی اول هم با هوش اکرم عفیف گرفتند. شرایط میزبانی و شاید اتفاقات پشت‌پرده قهرمان شدند. اصلا شایسته قهرمانی نبودند. دوره قبل چرا شایسته بودند ولی این دوره نه. یعنی خودشان هم قبل از جام فکر نمی‌کردند به نیمه‌نهایی برسند ولی فوتبال است و مثل یونان ۲۰۰۴ قهرمان شدند. من برای فینال افسوس می‌خورم که چرا ایران نباید آنجا باشد.

فکر می‌کنم با توجه به حذف بقیه مدعیان فرصت خیلی خوبی برای قهرمانی بود.

خیلی فرصت خوبی بود و فقط قطر و اردن را در پیش داشتیم.

فدراسیون هم اعلام کرد که قلعه‌نویی تا سال ۲۰۲۶ در تیم ملی حضور خواهد داشت. نظر شما در خصوص این تصمیم چیست؟

ما زیرساخت نداریم. کشوری که یک استادیوم استاندارد در سطح دنیا ندارد حالا آقای قلعه‌نویی ابقا شود یا گواردیولا بیاید، چه فرقی می‌کند؟ ما برنامه‌ریزی و مدیریت در فوتبال‌مان نداریم و سال‌هاست درجا می‌زنیم. چه توقعی باید داشته باشیم؟ قطر ۲ میلیون نفری جام جهانی و جام ملت‌ها را برگزار می‌کند. ما از تعمیر یک استادیوم ۵۰ ساله عاجز هستیم. چرا باید قهرمان آسیا شویم؟ واقعا عدالت نیست که ما قهرمان شویم. اگر ایران قهرمان شده بود، تمام معادلات به هم می‌ریخت چون نه استادیوم خوب داریم، نه امکانات و نه بازی تدارکاتی و نه لیگ منظم داریم و همینطوری بلبشو جلو می‌رویم. اگر قهرمان می‌شدیم، یعنی این‌ها همه الکی است و ما با هیچی قهرمان شدیم. اما نشان داده شد همه این‌ها تاثیر دارد و سرمایه‌گذاری و امکانات و برنامه‌ریزی در نتیجه تاثیرگذار است. قطر ۲ دوره قهرمان می‌شود. وسط بیابان استادیوم به آن قشنگی ساخته‌اند که آدم کیف می‌کند. فینال جام جهانی و جام ملت‌ها در قطر بود و استادیوم الهلال به آن زیبایی در چند ماه ساخته می‌شود و ما چند سال است نمی‌توانیم چند سکو را بازسازی کنیم. خب واقعا قهرمانی حق ماست؟

آتیلا حجازی: تیم بازنده جای دفاع ندارد؛ ۵ بار با قطر بازی کنیم ۴ بار می‌بریم!

بحث تغییر نسل و جوانگرایی هم خیلی مطرح شده است. برنامه ما برای این موضوع باید به چه شکلی باشد؟

خب مسلما یک‌سری از بازیکنان باید خداحافظی کنند . خودشان اصلا نباید در لیست حضور پیدا کنند. ما باید به جوانان میدان دهیم و ۲ سال تا جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های ۲۰۲۷ فرصت داریم. زمان بسیار خوبی داریم به بازیکنان جدید بها دهیم و نسل جدیدی بیاید که روی آن‌ها کار شود.

پس از بازگشت تیم ملی به ایران، علیرضا بیرانوند گفت که این بهترین نسل تاریخ ایران است. شما چقدر موافق این صحبت هستید؟

من احترام زیادی برای علیرضا بیرانوند قائل هستم و او یکی از بهترین دروازه‌بان‌های ایران است ولی نسلی که در جام جهانی ۱۹۷۸ حضور داشت را به خاطر نتایج درخشانی که کسب کرده بهترین نسل تاریخ می‌دانم. شما با نتایج و آمار باید حرف بزنید. من نمی‌توانم بگویم بهترین هستم ولی هیچ آماری ندارم. ۳ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، قهرمانی در بازی‌های آسیایی، صعود به جام جهانی و ۲ المپیک همه دلیل بر این است که نسل طلایی ایران آن دوره بوده است. شما ببینید از قاره آسیا و اقیانوسیه فقط یک تیم به جام جهانی می‌رفت و ایران بدون شکست صعود کرد و همه تیم‌های بزرگ هم بودند. این بهترین نسل است وگرنه الان از ۱۰ تیم، ۶ تا به جام جهانی می‌روند. شما در جام جهانی عملکردی نداشتید و در جام ملت‌ها هم قهرمان نشدید. البته خب نسل جدید جوان هستند و ممکن است اصلا قدیمی‌ها را یادشان نباشد و حق دارند که نسل آن موقع یادشان نباشد ولی آن نسل دیگر تکرار نخواهد شد.

سوالی هم در خصوص شرایط استقلال داشتم. در آستانه شروع نیم‌فصل دوم وضعیت این تیم را چطور می‌بینید؟

استقلال کمی دیر به فکر نقل‌وانتقالات افتاد ولی بازیکن خوب تیم ملی ازبکستان را گرفتند و برای ۲ بازیکن دیگر هم صحبت می‌کنند. امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد و تعامل خوبی بین مدیرعامل و سرمربی ایجاد شود چون موفقیت این تیم به سود مدیرعامل، کادر فنی و هواداران است. امیدوارم این تعامل باشد و نیم‌فصل دوم هم با موفقیت همراه شود.

در خصوص سرپرستی تیم و جانشینی علی سامره با شما صحبتی شده است؟

بله یک صحبت‌هایی کردیم ولی فعلا خبری نیست. دیگر دست خودشان است و مدیرعامل باشگاه تصمیم‌گیری می‌کند.

شما اعلام آمادگی کردید؟

بله.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: