کد خبر: ۹۶۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
تعداد بازدید: ۱۴۹
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از داوطلبان انتخابات مجلس خواست با ایجاد رقابتی واقعی و معنی‌دار در جهت مسائل اصلی و واقعی جامعه، به موضوعاتی که اولویت کشور نیست مشغول نشوند.

خاطره سعید جلیلی از مذاکرات هسته‌ای/ سولانا پرسید فرق جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی شما با دموکراسی غربی چیست؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، سعید جلیلی عصر یکشنبه در نشست «انتخاب برگ ملت ایران، انقلاب اسلامی» گفت: با مرور حیات نورانی امام(ره) می‌بینیم که زندگی ایشان به نام خدا، برای خدا، در راه خدا و بر مبنای شریعت رسول خدا بوده که این حرکت عظیم را به وجود آورد. امامی (ره) که خودشان را شاگرد مکتب انبیا و اولیای خدا می‌دانستند.

بنابر گزارش ایرنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که چرا این حرکت بزرگ در زمان ائمه معصومین (س) شکل نگرفت، گفت: این سوال یک پاسخ روشن دارد. نسل و ملت در این دوران این راه را انتخاب کرد. بنابراین انقلاب اسلامی انتخاب بزرگ ملت ایران است.

وی افزود: اگر بعد از ۴۵ سال دشمنان همچنان اذعان دارند که تمام تلاش‌هایشان مانند تحریم‌ها و فشار حداکثری ناکام مانده، دلیل این است که یک قدرت بزرگ مقابل آنها ظهور کرده است. آنها می‌پرسند ایران این قدرت را از کجا به دست آورده است؟ پاسخ ملت ایران است؛ ملتی که انتخاب کرد و پای آن ایستاد.

انقلاب اسلامی انتخاب ملت ایران و جمهوری اسلامی ثمره آن است

جلیلی تاکید کرد: انقلاب اسلامی انتخاب ملت ایران و جمهوری اسلامی ثمره این انتخاب است که با دیگر انتخاب‌ها متمایز است. در اینجا بسیاری از کارویژه‌هایی که برای دولت‌ها تعریف می‌شود به صورت همزمان برای ملتها هم تعریف می‌شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای امنیت ملی گفت: اگر امروز بعد از ۴۴ سال دشمنان اعتراف می‌کنند همه تلاش‌هایشان از ۱۷ هزار ترور و ۸ سال جنگ تحمیلی و تحریم‌ و فشار حداکثری طرفی نبسته‌اند به دلیل آن است که یک قدرت بزرگ مقابل آنها ظهور کرده است. اینکه این کشور این قدرت را از کجا به دست آورده است باید گفت مردم ایران ملتی است که آگاهانه انتخاب کرد و مهمتر از آن پای این انتخاب ایستاد.

جلیلی یادآور شد: هنر انقلاب اسلامی این بود که ملتی انتخاب کرد و پای آن ایستاد و قیام کرد. اگر ما موفقیت‌هایی در این سال‌ها داشتیم مرهون حضور مردم و همراهی و مشارکت مردم بوده و مهمترین آن دفاع مقدس است.

وی افزود: چرا ملت توانست این موفقیت را به‌دست بیاورد چون پای آن انتخاب ایستاد؛ از آن پیرزن روستایی که در روستای دورافتاده نان می‌پخت و دستکش می‌بافت تا کارگر و کشاورزی که به میدان نبرد می‌رفت و انجام ماموریت می‌کرد؛ امدادگر بود یا آرپی‌چی زن بود.

سوال سولانا درباره تفاوت‌های جمهوری اسلامی با دموکراسی غربی

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با ذکر خاطره‌ای از مذاکرات هسته‌ای گفت: یکبار خاویر سولانا نماینده سابق عالی سیاست امنیتی و خارجی اتحادیه اروپا پرسید که فرق جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی شما با دموکراسی غربی چیست؟ گفتم فرقش این است که آنجا یک رای می‌دهند و می‌روند اما اینجا یک رای می‌دهد حاضر است ۴ فرزند خود را هم با افتخار برای آن تقدیم کند. این است که تولید قدرت می‌کند.

جلیلی بیان کرد: اگر بیش از ۴ دهه همه توان خود را به‌کار می‌برید باز هم نمی‌توانید نتیجه بگیرد دلیلش چه قدرتی است؟ قدرتی است که می‌تواند بایستد، مقاومت کند؛ نه تنها مقاومت کند بلکه پیشرفت کند؛ نه تنها پیشرفت کند بلکه تکثیر، الگو و الهام بخش شود.

وی افزود: ملتهای منطقه و جهان فهمیده‌اند که می‌توانند با ایمان انتخاب کنند پای آن بایستند و موفق شوند. بحث مهمی که امروز باید به آن توجه کرد این است انتخاب یک امر لحظه‌ای، مقطعی، تشریفاتی و نمایشی نیست بلکه یک واقعی و مستمر است.

دشمن نه با اسم بلکه با حقیقت جمهوری اسلامی مشکل دارد

جلیلی تاکید کرد: دشمن با اسم جمهوری اسلامی مشکل ندارد بلکه با حقیقت جمهوری اسلامی مشکل دارد و می داند این حقیقت می تواند تولید قدرت کند وقتی که مردم بخواهند پای کار بیایند و با همه وجود اقدام می‌کنند این یک قدرت محسوب می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امروز ما مسیری ۴۵ ساله را طی کرده‌ایم و حرکت بزرگی را ملت ما انجام داده است. موفقیت‌های امروز به اذعان دوست و دشمن مرهون حضور مردم پای صحنه است که با همه وجود پای کار می‌آیند.

جلیلی اضافه کرد: دشمن فشار حداکثری را بر ملت ایران اعمال می کند اما بعد از مدتی اعلام کرد که شکست فاحشی را متحمل شده است چون ملت ایران مقابل دشمن مقاومت کرده و ملتی که انتخاب کرده و با همه قدرت برابر جنگ می‌ایستد و هیچگاه هم دچار خطا در تحلیل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دشمن بیش از ۲۴۰ شبکه ماهواره ای پخش می کند تا ملتی را دچار تردید کند اما این ملت دچار تردید نمی‌شود و وقتی که دشمن می بیند در میدان نمی تواند ملت را از مسیر باز دارد می‌خواهد حرکت ملت را دچار تردید و یا منحرف کند اما ملتی که این فهم را دارد تحت تاثیر فضای رسانه ای غرب قرار نمی‌گیرد.

رقابت‌های انتخاباتی برمبنای مسائل واقعی جامعه شکل گیرد تا اولویت‌ها فراموشی نشود

جلیلی با بیان اینکه حالا اگر ملتی از یک عرصه عقب بماند و توجه نداشته باشد، سال‌ها عقب می‌ماند وقتی به موضوع اولویت دار نپردازیم تا ۴۰ سال عقب می افتیم، گفت: امروز یک وظیفه مهم و بزرگ داریم، افرادی که دل در گروی نظام و انقلاب دارند وارد عرصه انتخابات شدند باید از همه داوطلبان نمایندگی سپاسگزاری کرد، باید رقابت واقعی معنی‌دار در جهت مسائل اصلی و واقعی جامعه شکل گیرد تا اولویت‌های کشور به فراموشی سپرده نشود.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی به داوطلبان انتخابات مجلس توصیه کرد به موضوعاتی که اولویت کشور نیست مشغول نشوند.

وی با تاکید بر حضور پرشور مردم پای صندوق رای خاطرنشان کرد: همه عزیزانی که به عرصه وارد شدند باید اعلام کنند که اولویت‌شان چیست و چه برنامه‌هایی دارند و مردم هم باید بررسی کنند که چه افرادی می توانند به این موضوعات را تسریع کنند.

لازمه انجام کار بزرگ، داشتن برنامه است

جلیلی ادامه داد: لازمه انجام کار بزرگ، داشتن برنامه است، منابع کشور محدود است طبیعتا همه کارها را نمی‌توان انجام داد این حرف درست است این منابع باید انضباط پیدا کند و به بهترین شکل اداره شود باید مشخص شود چه موضوعاتی باعث اتلاف منابع می شود باید انضباط مالی اجرایی شود، نباید در منابع و مصارف کشور اخلال و دست اندازی وجود داشته باشد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید یک بار برای همیشه در منابع کشور یک نظم پولادین ایجاد کرد، گفت: یکی از منابع اصلی فرآورده‌های نفتی است در گزارشی آمده بود که مزیت نسبی ما منابع نفت و گاز است اگر در این منابع از تولید تا مصرف نظم درستی نداشته باشد بین ۲ تا ۳ و یا ۴ درصد احتمال اتلاف وجود دارد. این هشدار باید جدی گرفته شود، این رقم یک ریال و دو ریال نیست ۷۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین یک باک و دو باک نیست اندازه گیری برخط این منابع شدنی است. از مجلس تشکر می کنم که این راهبرد در برنامه هفتم قرار گرفته است البته ضعفی دارد که باید اصلاح شود.

وی گفت: سه چهارم بودجه کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است. اگر اولویت‌های پایه مورد توجه قرار گیرند منابع به ضرورت‌های تخصیص می‌یابند و با مشکل کمبود بودجه مواجه نمی‌شویم.

نظام و انقلاب ما مبتنی بر حضور مردم است

جلیلی با تاکید بر اینکه نظام و انقلاب ما مبتنی بر حضور مردم است، گفت: باید در دولت و مجلس از حضور مردم حداکثر استفاده شود و مردم در حل مشکلات کشور مشارکت را داشته باشند، جهش در تراز ملت زمانی شکل می گیرد که تک تک مردم احساس کنند از حداکثر ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمنان سعی دارند نقاط قوت ملت ایران را بپوشانند گفت: با نقاط قوت است که نقطه ضعف برطرف می‌شود و اینجاست که برنامه ریزی و اولویت ها اهمیت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملت ایران در انتخابات دوباره سرنوشت و ریل گذاری خود را تعیین می کند اینجاست که همه کسانی در این عرصه توانمندی دارند باید وسع را به موقع و به شکل صحیح به کار گیرند.

جلیلی یادآور شد: اولین سند سیاسی مکتوب حضرت امام در سال ۱۳۲۳ در کتابخانه وزیری یزد بر جا مانده است و در آن شرایط کسانی را مورد خطاب قرار می دهد که می توانند در عرصه نقش آفرینی داشته باشند امام(ره) می‌فرمایند این نقطه بسیار مهمی است و اگر خوب تشخیص داده شود می توان برای سال‌ها کشور را در مسیری که می خواهید پیش برد و گرنه دیگران برای شما تصمیم ‌گیری خواهند کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما باید بدانیم که چه برنامه‌ای را دنبال کنیم. یکی از بحث‌هایی حائز اهمیت برنامه هفتم است که مجلس آن را نهایی کرد. در دو سال اخیر از دانشگاه‌ها تقاضا کردم که در نوشتن آن نقش داشته باشند و حالا اجرای آن مهم است. در خیلی از بندهای برنامه هفتم توسعه به دستگاه‌ها ماموریت داده شده که ظرف ۶ ماه، یکسال و ۱۸ ماه بروند و برنامه اجرایی و عملیاتی خود را بنویسند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید به اهداف برسید باید نمایندگانی در مجلس باشند که مسلط به برنامه و رفتار دستگاه‌ها باشد که ببینند در مدت مقرر وظیفه خود را انجام می‌دهند و در اجرا چه چیزی صورت می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: