کد خبر: ۹۶۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
تعداد بازدید: ۱۱۵
چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شاهد حضور قابل توجه بازیگران تئاتر در اکثر فیلم‌های حاضر در این دوره است که بازی برخی از آن‌ها در نقش‌های اول نوید درخششی تازه را می‌دهد.

تئاتری‌های پرتعداد در فیلم فجر/ درخششی که از تئاتر به سینما رسیدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، در سینمای جهان بسیاری از بازیگران تاثیرگذار و نام‌آشنا هنرمندانی هستند که ریشه در تئاتر و بازیگری تئاتر دارند؛ البته استثنا همیشه وجود داشته و دارد. سینمای ایران نیز از این امر مستثنی نیست و بسیاری از بازیگران مطرح سینما طی بیش از ۴ دهه گذشته از بازیگران توانمند و فعال در عرصه تئاتر بوده و هستند.

این تعامل و همکاری میان سینما و تئاتر علاوه بر ایجاد فضایی رقابتی برای ارتقای سطح آثار هنری به ویژه در عرصه بازیگری شده است، فرصتی طلایی برای بازیگرانی ایجاد کرده تا پس از سال‌ها فعالیت در عرصه تئاتر، در قاب تصویر دیده شوند و بدرخشند.

سینما این فرصت را بازیگران تئاتری داده تا در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر هم حضوری پررنگ داشته باشند و ضمن درخشش در آثار سینمایی، سمیرغ‌های بازیگری را از آن خود کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم از این امر مستثنی نیست.

در آثار این دوره از جشنواره نام چهره‌های شناخته‌شده بازیگری از نسل‌های مختلف همچون علی نصیریان، سعید پورصمیمی، فرهاد آئیش، مسعود کرامتی، مهدی هاشمی، گوهر خیراندیش، ثریا قاسمی، حسین پاکدل، حسن معجونی، شبنم مقدمی، رامین ناصرنصیر، بهناز جعفری، صابر ابر، جواد عزتی، هوتن شکیبا، هادی حجازی‌فر، فرهاد قائمیان، امیررضا دلاوری، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، علیرضا استادی، فریبا متخصص، اسماعیل خلج، مارال بنی‌آدم، نادر فلاح، نسیم ادبی، امیر دژاکام، کیومرث مرادی، هدایت هاشمی، سیاوش چراغی‌پور، وحید نفر، علی عطایی، داود فتحعلی‌بیگی، فریبا متخصص، سحر دولت‌شاهی، امیر آقایی، رضا بهبودی، مجید پتکی، علیرضا آرا، توماج دانش‌بهزادی، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، مریم سعادت، مصطفی ساسانی، خسرو احمدی، علی باقری، صادق ملک و بازیگرانی دیگر دیده می‌شود.

اما در این بین بازیگرانی هستند که پیش از این علیرغم حضور در برخی آثار سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، فرصت مناسبی برای دیده‌شدن و ارائه توانایی‌های خود در قاب تصویر جشنواره فیلم فجر نداشتند. این بازیگران در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در نقش‌های قابل تأملی حضور پیدا کرده و نوید درخششی دوباره را در عرصه بازیگری می‌دهند.

تینو صالحی و «احمد»

تینو صالحی بازیگر با سابقه تئاتر ایران است که طی ۲ دهه گذشته در نمایش‌های متعددی به ایفای نقش پرداخته است. وی از جمله بازیگران تئاتر است که توانسته جایزه بازیگری مرد برگزیده جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کند. این جایزه برای ایفای نقش در نمایش «سگک» در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به تینو صالحی اهدا شد. صالحی در این نمایش نقش شهید «شاهرخ ضرغام» را ایفا کرد و تحسین همگان را برای این نقش‌آفرینی برانگیخت.

تینو صالحی متولد ۱۳۵۹ در شهر سنندج، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر و معماری است. وی در کارنامه فعالیت تئاتری خود دستیاری کارگردان‌هایی چون قطب‌الدین صادقی و امیر دژاکام را ثبت کرده است.


وی در عرصه کارگردانی تئاتر نمایش‌های متعددی از جمله «آشغال مرد»، «تختی در اتاق ۲۳ هتل آتلانتیک»، «مم و زین» و «نحس» را روی صحنه برده است.

نمایش‌های «غلامرضا لبخندی»، «یافت‌آباد»، «خشم اژدها»، «زهرماری»، «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»، «تهران زیربال فرشتگان»، «نام مرده»، «حکومت نظامی»، «پونز»، «پرواز ایکار»، «پولانسکی»، «وقت ناهار» از جمله آثاری هستند که صالحی به عنوان بازیگر در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است.

وی از سال ۱۳۹۲ و با فیلم «عصبانی نیستم» بازیگری سینما را تجربه کرد و پس از آن در فیلم‌هایی چون «چهارراه استانبول»، «روز صفر» و «اتاقک گلی» و سریال‌هایی نظیر «مختارنامه»، «دل»، «خوب، بد، جلف؛ رادیواکتیو» و «نهنگ آبی» تجربه بازیگری در مقابل دوربین را ادامه داد.

تینو صالحی در جدیدترین تجربه بازیگری سینما در فیلم سینمایی «احمد» به عنوان جدیدترین تجربه کارگردانی امیرعباس ربیعی و در نقش شهید احمد کاظمی به ایفای نقش پرداخته است.

این فیلم که به ماجرای ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم می‌پردازد، با تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.

علاوه بر تینو صالحی، توماج دانش‌بهزادی از دیگر بازیگران موفق تئاتر ایران نیز در فیلم «احمد» به ایفای نقش می‌پردازد.

حضور صالحی در نقش «شهید احمد کاظمی»، با توجه به توانایی‌های این بازیگر تئاتر می‌تواند درخششی قابل توجه در عرصه سینما را رقم بزند؛ درخششی که در عرصه تئاتر و ایفای نقش «شهید شاهرخ ضرغام» برای صالحی رقم خورد.

ارسطو خوش‌رزم و «صبح اعدام»

ارسطو خوش‌رزم متولد ۱۳۶۳ از بازیگران جوانی که فعالیت خود را در ابتدا با نقش‌آفرینی در سریال تلویزیونی «یک مشت پر عقاب» به کارگردانی اصغر هاشمی آغاز کرد و پس از آن و گذراندن دوره بازیگری در مؤسسه کارنامه، تجربه بازیگری در عرصه تئاتر را آغاز کرد و در نمایش‌هایی چون «آنتیگونه»، «ناگهان پیت حلبی»، «دومینو» و «آسانسور نداره» به ایفای نقش پرداخت.

وی در مجموعه‌های مختلف تلویزیونی نظیر «خانه امن»، «خانواده دکتر ماهان»، «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار»، «در میان خاکستر»، «زمین انسان‌ها» و همچنین فیلم‌هایی چون «مسیر عشق»، «یادگاری»، «شیشه‌های مات» و «اعترافات» به ایفای نقش پرداخته است.

خوش‌رزم در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با نقش «حاج اسماعیل رضایی» در فیلم «صبح اعدام» بهروز افخمی حضور دارد. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر چهل و دوم نمایش داده می‌شود.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:٣۰ صبح این روز روایت می‌شود.

خوش‌رزم، در این دوره جشنواره فیلم فجر با نقشی که در «صبح اعدام» دارد می‌تواند نقطه عطفی را در عرصه بازیگری خود ثبت کند.

شهرام حقیقت‌دوست با سابقه در «قلب رقه»

شهرام حقیقت‌دوست متولد ۱۳۵۱ از بازیگران با سابقه و توانای تئاتر است که در عرصه تصویر هم نقش‌آفرینی‌های درخشانی دارد.

طی ۲ دهه حقیقت‌دوست حضور پررنگ و مستمری در عرصه تئاتر داشت ولی در دهه ۹۰ این حضور کم‌تر و گزیده‌تر شد. وی در آثار تئاتری متعددی از جمله «کلنل»، «مشروطه‌بانو»، «دن کامیلو»، «تکیه ملت»، «روزی روزگاری آبادان»، «داستان خرس‌های پاندا»، «همسایه آقا»، «ابرهای پشت حنجره»، «بیداری‌خانه نسوان»، «همسایه آقا»، «خاموشی دریا»، «ویتسک»، «دو لیتر در دو لیتر صلح»، «سعادت لرزان مردمان تیره‌روز»، «مضحکه شبیه قتل» به عنوان بازیگر حضور داشته است.

وی با نقش‌آفرینی در سریال‌هایی چون «خط قرمز» و «داستان یک شهر» توجه همگان را به خود جلب کرد و توانست حضور بازیگری توانمند را در عرصه تصویر نوید بدهد.

حقیقت‌دوست در فیلم‌های سینمایی متعددی همچون «قاتل و وحشی»، «درخت گلابی»، «جنایت»، «مخمصه»، «کلاشینکف»، «زیر سقف دودی»، «آنجا همان ساعت»، «سرو زیر آب» و … نیز به ایفای نقش پرداخته است.

وی در جدیدترین تجربه بازیگری سینما، با فیلم‌های «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.

حقیقت‌دوست در «قلب رقه» در نقش یک نیروی امنیتی که به قلب داعش ورود می‌کند، می‌تواند بار دیگر توانایی‌های خود را در عرصه بازیگری سینما نشان دهد و مجدداً نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. البته حضور حقیقت دوست در «باغ کیانوش» هم خالی از لطف نیست اما سهم اصلی در ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی را که محور اصلی قصه‌اش شخصیت‌های کودک و نوجوان هستند، بازیگران نوجوان تشکیل می‌دهند و بازیگرانی چون شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی وعباس جمشیدی‌فر در نمایش‌های مکمل حضور دارند.

عباس جمشیدی‌فر با «شه‌سوار»، «تمساح خونی» و «باغ کیانوش»

عباس جمشیدی‌فر از نام‌ها و چهره‌های آشنا در تئاتر ایران است که همراه با جواد عزتی با تلاش و ممارست خود راه‌های رشد و پیشرفت در عرصه بازیگری را طی کرد. جمشیدی‌فر و عزتی به عنوان ۲ دوست قدیمی، بازیگری را با هم در عرصه تئاتر تجربه کردند. جمشیدی‌فر تجربه بازی در تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه‌ای را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده و در نمایش‌های متعددی از جمله «چنان دل کندم از دنیا»، «ساحره سوزان»، «آدم‌ها»، «پسرعموها»، «جولیوس سزار»، «هوراشیو»، «حلاج»، «آندورا»، ««نیلوفر و نفت»، ایفای نقش کرده است.

وی در حوزه بازیگری سینما و تلویزیون نیز تجربیات متعددی را داشته که از آن جمله می‌توان به «کت‌چرمی»، «شیشلیک»، «خروس جنگی»، «تورنادو» و سریال‌های «زخم کاری»، «سقوط»، «یاغی» اشاره کرد.

جمشیدی‌فر در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی، دوست صمیمی خود، به ایفای نقش پرداخته و نقش پررنگی را در این اثر سینمایی دارد.

وی همچنین در فیلم «شه‌سوار» حسین نمازی نیز بازی دارد و از نقش‌های اصلی این فیلم است. جمشیدی فر علاوه بر این ۲ فیلم در «باغ کیانوش» نیز حضور کوتاهی دارد که بازی در این سه اثر سینمایی او را تبدیل به یکی ازپرکارترین بازیگران جشنواره چهل و دوم فیلم فجر کرده است.

به طورحتم عباس جمشیدی‌فر هم از بازیگران توانای تئاتر است که طی یک دهه اخیر حضور قابل تأمل و احترامی در عرصه تصویر داشته است.

این بازیگر با حضور در ۳ فیلم سینمایی، فرصت درخشش در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به دست آورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: