کد خبر: ۹۶۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
تعداد بازدید: ۱۱۴
یک پسر ۱۱ ساله در آمریکا پس از دریافت یک ژن درمانی موفق توانست برای نخستین بار در زندگی خود صداها را بشنود.

این پسربچه ناشنوا با «درمان انقلابی» توانست برای اولین بار بشنودبه گزارش خبرداغ به نقل از یورونیوز، بیمارستان کودکان فیلادلفیا، که این درمان برای اولین بار در ایالات متحده در آنجا انجام شده است، روز سه‌شنبه ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) در بیانیه‌ای گفت این نقطه عطف نشان‌دهنده امید برای بیمارانی است که در سراسر جهان به کم‌شنوایی ناشی از جهش‌های ژنتیکی مبتلا هستند.

این پسر نوجوان، به نام «آیسام دام»، به دلیل یک ناهنجاری بسیار نادر در یک ژن «عمیقا ناشنوا» به دنیا آمده بود.

جان ژرمیلر، جراح و مدیر تحقیقات بالینی بخش گوش و حلق و بینی در بیمارستان کودکان فیلادفیا، درباره روش درمان به کار رفته گفت: «ژن درمانی برای کم‌شنوایی چیزی است که ما پزشکان و دانشمندان در دنیای کم‌شنوایی بیش از ۲۰ سال است که روی آن کار می‌کنیم و سرانجام به اینجا رسیدیم.»

او اضافه کرد: «ژن درمانی‌ای که ما برای بیمار خود انجام دادیم برای اصلاح یک ناهنجاری در یک ژن بسیار نادر بود، با این حال این مطالعات ممکن است دری را برای استفاده از آنها در آینده برای معالجه بیش از ۱۵۰ ژن دیگر که باعث کم‌شنوایی در دوران کودکی می‌شوند، باز کند.»

در بیمارانی مانند آیسام، یک ژن معیوب از تولید «اتوفرلین» در گوش جلوگیری می‌کند. اتوفرلین پروتئینی است که برای «سلول‌های مویی» گوش داخلی لازم است تا این سلول‌ها بتوانند ارتعاشات صوتی را به سیگنال‌های شیمیایی که به مغز ارسال می‌شود تبدیل کنند.

این مشکل، علت ۱ تا ۸ درصد از مجموع موارد ناشنوایی مادرزادی در جهان را تشکیل می‌دهد.

این پسربچه که در مراکش به دنیا آمد و بعداً به اسپانیا نقل مکان کرد، علیرغم توانایی شنیدن ممکن است هرگز صحبت کردن را یاد نگیرد زیرا پنجره مغز برای یادگیری گفتار در حدود سن پنج سالگی بسته می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: