کد خبر: ۹۶۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
تعداد بازدید: ۱۰۳
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: ایجاد تعهدات و تکالیف جدید برای دولت باید منوط به ظرفیت و امکانات اجرایی حال حاضر کشور باشد، در غیر این صورت با معضل انباشت وعده‌ها و تعهدات محقق نشده مسئولان به مردم مواجه خواهیم شد.

پیرهادی: انباشت وعده‌های معطل مانده، مسئولان را متهم به ناکارآمدی می‌کندبه گزارش خبرداغ ، محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در گفت‌وگو با  تسنیم، گفت: ایجاد تعهدات و تکالیف جدید برای دولت باید منوط به ظرفیت و امکانات اجرایی حال حاضر کشور باشد، در غیر این صورت با معضل انباشت وعده‌ها و تعهدات محقق نشده مسئولان به مردم مواجه خواهیم شد که مسئولان را متهم به نا کارآمدی و جامعه را نسبت به بهبود شرایط بی اعتماد و دلسرد می‌کند.

پیرهادی با تاکید بر اینکه گاهی به نظر می‌رسد جمعی از مسئولان و صاحب نظران بر سر طرح وعده‌های عامه پسند با هم در رقابتند،ادامه داد: هدف هرمسئول صادق و خدمتگذاری تلاش برای بهبود شرایط کشور ،ارتقای امید اجتماعی و توسعه کشور است،بنابراین با اجتناب از رویکردی که منجر به افزایش توقعات اجتماعی در حل مسائل و معضلات کشور باشد ،با اولویت‌بندی موضوعات و مسائل کشور برای رفع نیازهای کشور و مردم  برنامه ریزی می‌کند ودر جهت حل مسایل گام بر می دارد.

* ایده‌های جدید مورد امکان سنجی قرارگیرند

وی با اشاره به پیشنهاد اختصاص زمین رایگان به خانواده‌های دارای 4 فرزند و بیشترزیر 20 سال در قالب پیشنهادی در کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده گفت:این دست وعده‌ها و اعمال تکالیف به قوه مجریه با هر نیتی از سیاست تشویقی فرزندآوری گرفته تا عدالت گستری و رفع فقر،باید مورد امکان سنجی دقیق قرار گیرد،مثلا در بحث اختصاص زمین به خانواده ها،بدون توجه به قید اختصاص آن، باید ابتدا بعد کلی این اقدام مورد توجه قرار گیرد،درست است که ایران کشور وسیع و پهناوری است اما آیا اختصاص هر قطعه زمینی به خانواده ها می تواند به آنها در رفع معضل مسکن کمک کند، باید بررسی شود که آیا ظرفیت چنین اقدامی در کشور وجود دارد و آیا تامین اعتبار این ایده شدنی است؟

رئیس فراکسیون مدیریت شهری ادامه داد: شهرک یا شهرسازی نیازمند اسباب و لوازم و بسترهای ویژه خود است از تامین آب وبرق و فاضلاب و امکانات مخابراتی و انرژی آن گرفته تا رعایت اصول و زیر ساخت های شهرک سازی و فراهم آوردن امکانات بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی و... که باید برای مرتفع کردن نیازهای ابتدایی شهروندان یک به یک مورد امکان سنجی قرار گیرد.

* واگذاری مسکن‌های مهر و تامین 4 میلیون مسکن دولتی در اولویت باشند

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های یک شهر،تماما هزینه بر است و تخصیص اعتبار بالایی را می‌طلبد که متاسفانه تامین آن در شرایط اقتصادی فعلی کشور شدنی نیست،ادامه داد:مضاف براین،در سال‌های اخیر تعهدات داده شده به مردم در حوزه واگذاری مسکن‌های مهر و تامین 4 میلیون مسکن  دولتی  به دلیل عدم تامین اعتبار هنوز به صورت کامل انجام نشده است و این دو پروژه ،جز پروژه‌های مهم و معطل مانده مسئولان به مردم هستند که رفع آنها باید در اولویت قرار گیرد و نمی‌توان با ایجاد پروژه‌های جدید تحقق آنها را بازهم به تعویق انداخت.

* صرف دیوارکشی اطراف زمین به معنی شهرسازی نیست

وی افزود:صرف دیوار کشی یا ساختن بنا و اختصاص زمین در حواشی شهرها  به معنای شهرسازی نیست و منجر به عدالت گستری نخواهد شد بلکه به دلیل نادیده گرفتن مخاطرات اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی آن، خسارت بار است وبرای اهالی آن منطقه آسیب های اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت کما اینکه وضعیت زندگی شهرک‌های غیر اصولی اطراف تهران و دیگر کلانشهرها گواه این ادعاست.

* ایده‌های جدید باید توجیه منطقی و عقلانی داشته باشند

پیرهادی گفت:طرح وعده‌ها و تبدیل آن به احکام و تکالیف اجرایی باید با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از شرایط باشد و برای ارایه آن باید توجیه منطقی ،عقلانی وعملی داشت، اگر غیر از این باشد معنایی جز افزودن  بر بار تعهدات معطل مانده مسئولان نخواهد داشت،افزون شدن تعهدات غیر قابل اجرا در نهایت به تلنباری از وعده‌های معطل مانده بدل می‌شود که ماحصلی جز یاس اجتماعی نخواهد داشت.

* نباید در دام رقابت‌های پوپولیستی گرفتار شد

پیرهادی با تاکید بر اینکه برای جلب رضایت مردم نباید در دام رقابت های  فریبنده پوپولیستی گرفتار شد،گفت:متاسفانه بعضا طرح‌ها و ایده‌هایی بدون پشتوانه عملی و کارشناسانه رسانه‌ای می‌شود هرچند دارای نیاتی خیر هستند اما عدم پیشبرد این وعده‌ها به دلیل نبود ظرفیت اجراییشان،مسئولان را به ناکارآمدی ،خلف وعده متهم می‌کند.

* پیش از طرح هر ایده‌ای، به پتانسیل کشور توجه شود

رئیس فراکسیون مدیریت شهری تاکید کرد که صاحبان کرسی در قبال شرایط حال و آینده جامعه مسئول‌اند،بنابراین از آنها توقع می‌رود پیش از طرح هر ایده‌ای،ابتدا پتانسیل، مسائل کشور را مورد توجه قرار دهند.چرا که ایجاد تعهد اجتماعی و ارایه یک وعده باید توجه به ظرفیت و اولویت‌بندی مسائل و معضلات کشور باشد و نباید طرح وعده‌های جدید به عاملی برای تشدید ناامیدی اجتماعی بدل شود.

انتهای‌پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: