کد خبر: ۹۶۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
تعداد بازدید: ۹۹
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاردر درمان به ویژه در زمان کرونا کارهای بسیار مهمی انجام دادند و وظیفه ماست که بتوانیم این نیروهای مورد نظر را در حوزه‌های مختلف بکار بگیریم و بتوانیم از خدمات آنها استفاده کنیم.

وزیر بهداشت: کادر درمان در زمان کرونا کارهای بسیار مهمی انجام دادندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، بهرام عین‌اللهی با حضور در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در پاسخ به پرسش رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا و ۶۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه «چرا علی رغم تمام زحمات پرستاران و کادر درمان در زمان پاندمی کرونا و وعده‌های داده شده، وزارت بهداشت اقدام به تعدیل کادر بیمارستانی و عدم تمدید طرح پرستاران کرده است؟ با بیان اینکه «از حساسیت بسیار بالای نمایندگان محترم درباره خوزه سلامت تشکر می‌کنم»، تاکید کرد: یکی از کارهای مهمی که در کشور وجود دارد به حوزه سلامت مربوط است که به لطف خدا اقدامات خوبی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری در دولت مردمی انجام شده است.

وی گفت: یکی از مسائل مهم تاثیر گذار در پیشرفت سلامت، کادر و کارکنان سلامت است که در طول تاریخ توانستند ایثارگری‌های بسیاری را انجام دهند و تلاش و جهادی دائمی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال شکل‌گیری است. در حادثه کرمان از ساعت ۴ که مصدومان به بیمارستان منتقل شدند ظرف ۳ الی ۴ ساعت ۱۱۰ عمل جراحی انجام شد و وقتی برای نیروی داوطلب فراخوان داده شد، به قدری نیروهای داوطلب در حوزه کارکنان سلامت آمدند که موجب افتخار ما بود و توانستند که خدمات خوبی را انجام دهند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در حوزه سلامت می‌توان انجام داد، وجود نیروهای انسانی متخصص و متعهد است که به ویژه در زمان کرونا کارهای بسیار مهمی انجام دادند و وظیفه ماست که بتوانیم این نیروهای مورد نظر را در حوزه‌های مختلف بکار بگیریم و بتوانیم از خدمات آنها استفاده کنیم.

عین‌اللهی همچنین به اجرای طرح پویش ملی سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: اخیراً پویش ملی سلامت را در کشور شروع کردیم و کارکنان حوزه سلامت در حال خدمات شبانه روزی هستند؛ تا به امروز ۳۸ میلیون نفر از مردم عزیز در این پویش ملی شرکت کردند که رکورد بسیار خوبی در این زمینه به ثبت رسیده است.

وی در ادامه به ارائه گزارشی درباره وضعیت تامین نیروی انسانی در وزارت بهداشت پرداخت و گفت: موضوع حضور عزیزان کارکنان حوزه سلامت در کرونا برای وزارت بهداشت اهمیت داشته در همین راستا نیز در همه آزمون‌های استخدامی وزارت بهداشت متناسب با سابقه خدمتی که کادر درمان در کرونا داشتند امتیازاتی کسب کردند. در ۲ سال گذشته در نخستین آزمون استخدامی حدود ۲۸ هزار و ۹۶۱ نفر استخدام شدند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۹۷ نفر آنها امتیاز کرونا را داشتند. اخیرا هم که آزمون استخدامی جدید را برگزار کردیم و حدود ۲۵ هزار نفر در آن پذیرفته می‌شود، از ۹۸۸ هزار نفر شرکت کننده، ۶۰ هزار نفر از امتیاز کرونا استفاده کردند؛ این آزمون در مرحله مصاحبه و گزینش است و نتایج نهایی آن به زودی اعلام می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در این چند سال نزدیک به ۳۲ هزار نفر پرستار به کادر درمان اضافه شده و همچنین حدود ۲۲ هزار نفر از طرح تبدیل وضعیت ایثارگری استفاده کردند که عمده آنها را پرستاران تشکیل می‌دهند با این حال نیاز ما بیش از این است.

عین‌اللهی عنوان کرد: در مجموع برای استخدام ۷۵ هزار نفر به سازمان اداری درخواست مجوز استخدام ارائه دادیم که از این تعداد فعلاً برای جذب ۲۵ هزار نفر آزمون استخدامی گرفته شده که از این تعداد ۱۴ هزار نفر کارکنان پرستاری و اتاق عمل هستند.

وی افزود: در دولت تا الان ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور افتتاح کردیم و ۲ هزار خانه بهداشت نیز اضافه شده که نشان می‌دهد ما همچنان به نیروی انسانی بیشتری نیاز داریم. فرآیندی میان وزارت بهداشت، سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه برای تامین این نیازها وجود دارد که این فرآیند در حال شکل‌گیری و انجام است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: مسأله مهمی که درباره موضوع تامین نیروی انسانی داریم، تربیت نیروی انسانی است؛ در دولت مردمی سالانه حدود ۱۰ هزار نیروی پرستاری در کل کشور در حال تربیت هستند. خوشبختانه در رشته‌های تخصصی چیزی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ نیروی رزیدنت و تخصصی ظرفیت داشتیم که این تعداد را به ۵ هزار و ۴۰۰ نیرو افزایش دادیم و طبیعی است که این نیروی انسانی ۴ سال طول می‌کشد تا به مرحله فارغ‌التحصیلی برسند و افزایش را احساس کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در صحن مجلس به ارائه توضیحاتی درباره طرح سلامت خانواده توسط وزارت بهداشت پرداخت و گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در وزارت بهداشت در حال انجام است، طرح سلامت خانواده است؛ در این طرح که قبلاً به عنوان پزشک خانواده مطرح بود، برای اولین بار مراقبین بهداشت را بکار می‌گیریم که این مراقبین بتوانند در حوزه‌های مختلف بهداشتی برای هر ایرانی با کد ملی پرونده سلامت ایجاد کنند. این طرح را امسال در ۵۷ شهرستان آغاز کردیم و به ۹۳ شهرستان ارتقا دادیم و این طرح امروز در ۱۸۰ شهرستان در حال انجام است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه «یکی از مشکلاتی که امروز در کشور داریم عدم توجه مردم به موضوع سلامت خودشان است»، عنوان کرد: در واقع موضوع اصلی ما، خود مراقبتی است و در همین طرح پویش ملی سلامت متاسفانه چیزی نزدیک به یک میلیون نفر از افراد جامعه دارای فشار خون بودند و خودشان خبر نداشتند و همچنین حدود ۵۰۰ هزار نفر دارای دیابت بودند و خودشان از این موضوع بی اطلاع بودند.

عین‌اللهی در پایان با تاکید بر لزوم توجه به پرداختی‌های جامعه حوزه سلامت، گفت: با توجه به در پیش بودن زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، خاضعانه از همه نمایندگان درخواست داریم که توجه ویژه‌ای به کارکنان حوزه سلامت داشته باشند و فوق‌العاده خاص کادر درمان را که ماه‌ها است مورد تقاضای ما و جامعه پرستاری، مامایی، اتاق عمل و آزمایشگاه است، در بودجه سال آینده مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: