کد خبر: ۹۶۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
تعداد بازدید: ۸۳
دوران پرافتخار یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس به پایان خود رسیده است.

از جام‌های طلایی تا سریال استعفاها؛ ۴ سال پرافتخار یحیی در پرسپولیسبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، سپهر ستاری: پس از بازی پرسپولیس و مس رفسنجان یحیی گل‌محمدی با اعلام خبر استعفای خود شوک بزرگی به قرمزها وارد کرد. این هفتمین استعفای گل‌محمدی در دوران حضورش روی نیمکت پرسپولیس بود و با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد این بار برخلاف دفعات قبل او قصد بازگشت نخواهد داشت.

گل‌محمدی در شرایطی تصمیم به استعفا ‌گرفته که پرسپولیس با ۳۰ امتیاز در رده سوم قرار دارد و فاصله‌اش با استقلالِ صدرنشین هم ۲ امتیاز است. با این حال حواشی پرسپولیس و خستگی گل‌محمدی در کنار اختلافات او با درویش باعث شده این بار تصمیم به جدایی بگیرد.

سرمربی پرسپولیس در چند ماه اخیر بابت عدم توجه باشگاه به خواسته‌هایش دلخور بود و چندین بار هم در مصاحبه‌های خود این را اعلام کرد. او معتقد است پرسپولیس در ماجرای قانون سقف بودجه ضربه خورده و این موضوع باعث شده تیم خوبی بسته نشود. گل‌محمدی همچنین از عدم جذب مهاجم سطح بالای خارجی و امضای قرارداد با نبیل باهویی شاکی است و این را یکی از دلایل اصلی حذف پرسپولیس از آسیا می‌داند. البته یکی از دلایل اصلی گل‌محمدی برای جدایی از پرسپولس این است که باشگاه اقدامی برای تمدید قراردادش پس از قهرمانی‌های پارسال نکرده و همه چیز را به انتهای فصل موکول کرده است. گل‌محمدی برخلاف دفعات قبلی این بار حاضر به بازگشت نشده و می‌خواهد از جمع سرخپوشان جدا شود.

۴ سال درخشان در پرسپولیس

گل‌محمدی از نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم و با جدایی از شهرخودرو مشهد هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت و تا پایان نیم‌فصل اول لیگ بیست‌سوم این تیم را هدایت کرد. او در این ۴ سال ۱۵۷ بار روی نیمکت پرسپولیس نشست و ۹۷ برد، ۴۱ تساوی و ۱۹ شکست را تجربه کرد. یحیی در پرسپولیس توانست دوران خوش برانکو ایوانکوویچ را ادامه دهد و در این ۴ سال به ۳ عنوان قهرمانی لیگ، ۲ سوپرجام و یک جام حذفی رسید تا یکی از بهترین دوره‌های تاریخ پرسپولیس رقم بخورد.

گل‌محمدی در ۴ فصلی که سرمربی پرسپولیس بود فقط در لیگ بیست‌ویکم قهرمانی لیگ را از دست داد و در ۳ فصل دیگر بالاتر از دیگر رقبا قهرمان شد. اوج کار او اما در لیگ بیست‌ودوم رقم خورد که لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام را کسب کرد. این قهرمانی‌ها زمانی برای پرسپولیس شیرین‌تر شد که آن‌ها در لیگ و جام حذفی با برتری مقابل استقلال توانستند به جام برسند.

حسرت بزرگ در آسیا

بدون شک تلخ‌ترین اتفاق دوران ۴ ساله گل‌محمدی در پرسپولیس شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل اولسان هیوندای بود. دیداری که شاگردان گل‌محمدی حتی از حریف‌شان جلو هم افتادند ولی در نهایت شکست خوردند تا طلسم قهرمانی آسیا برای پرسپولیس شکسته نشود.

پرسپولیس در حالی آن فصل موفق شد به فینال برسد که پیش از مرحله گروهی چند ستاره مهم خود مثل مهدی ترابی و علی علیپور را هم از دست داد و با چند خرید جدید راهی مسابقات شده بود. با وجود این تغییرات آن‌ها عملکرد تحسین‌برانگیزی داشتند و با شکست تیم‌هایی چون السد قطر، پاختاکور ازبکستان و النصر عربستان راهی فینال شدند. پرسپولیس در بازی فینال هم عیسی آل‌کثیر را به دلیل مصدومیت، احسان پهلوان را به دلیل محرومیت و شجاع خلیل‌زاده را برای جدایی در اختیار نداشتند و همین موضوع تاثیر زیادی در شکست تلخ در فینال داشت.

از جام‌های طلایی تا سریال استعفاها؛ ۴ سال پرافتخار یحیی در پرسپولیس

رکورد تاریخی گل‌محمدی در دربی

یحیی گل‌محمدی در ۲ مقطع هدایت پرسپولیس را بر عهده داشته و نکته مشترک هر ۲ سری این است که او هرگز در دربی شکستی را تجربه نکرده است. او در این مدت ۱۲ بار حضور در دربی به عنوان سرمربی را تجربه کرده که به ۳ برد و ۹ تساوی رسیده و شکست‌ناپذیرترین سرمربی تاریخ دربی‌ها محسوب می‌شود.

پرسپولیس در دوران یحیی موفق شد رکورد طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در دربی را با ۱۵ بازی تجربه کند که البته ۳ مسابقه آن در دوران مربیگری برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون رقم خورد. البته پرسپولیس با گل‌محمدی ۲ بار در ضربات پنالتی جام حذفی مقابل استقلال شکست خورده بود ولی باخت در ضربات پنالتی در آمار محاسبه نمی‌شود.

امپراتور یا دی‌استعفانو؟!

گل‌محمدی درحالی که یکی از بهترین دوره‌های تاریخ پرسپولیس را رقم زده اما طی چند ماه اخیر به شدت زیر تیغ انتقادات قرار داشته است. در روزهای اخیر بیش از اینکه درباره افتخارات گل‌محمدی در پرسپولیس بحث شود، در خصوص اتفاقات حاشیه‌ای او در چند ماه اخیر بحث شده که شاید دلیل اصلی آن هم رفتارهای این سرمربی است. گل‌محمدی در دوران هدایت پرسپولیس ۷ بار به دلایل مختلف از سمت خود استعفا داده که این مسئله حتی صدای حامیان او را هم درآورده است. خیلی‌ها معتقدند یکی از دلایل دوری پرسپولیس از صدر جدول در این فصل هم اختلاف درویش و گل‌محمدی است و بابت استعفاهای سریالی سرمربی پرسپولیس در این فصل از او انتقاد می‌کنند.

با این وجود نکته مهم در خصوص گل‌محمدی این است که او به خوبی توانست میراث برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس را حفظ کند و حتی آن را بهبود ببخشد. او در ۴ فصل حضورش درحالی موفق به کسب ۶ عنوان قهرمانی شد که در این مدت استقلال تنها ۲ قهرمانی کسب کرد و سپاهان اصلا جامی نبرد. نکته‌ای که به خوبی ارزش کار این سرمربی را هم نشان می‌دهد.

با توجه به اتفاقات اخیر دوران ۴ ساله و درخشان گل‌محمدی در پرسپولیس به پایان رسیده و این تیم باید فصل را با یک سرمربی دیگر ادامه دهد. در روزهای اخیر هم مذاکرات بر سر نحوه جدایی او انجام شده که البته هنوز به توافق نهایی نرسیده ولی پرسپولیس قطعا فصل را با یک سرمربی دیگر ادامه خواهد داد تا دوران جدیدی در این باشگاه آغاز شود.

از جام‌های طلایی تا سریال استعفاها؛ ۴ سال پرافتخار یحیی در پرسپولیس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: