کد خبر: ۹۶۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
تعداد بازدید: ۸۰
قانون سقف بودجه به یک بحران بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شده است.

سقف بودجه لیگ برتر را عصبانی کرد!به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، سپهر ستاری: در روزهای اخیر انتشار آرای کمیته‌های انضباطی و استیناف در پرونده‌های مربوط به قانون سقف بودجه جنجال بزرگی در فوتبال ایران به راه انداخته است. تصمیمات این ۲ کمیته مورد اعتراض تیم‌های لیگ برتری قرار گرفته و کمتر تیمی وجود دارد که نسبت به آرای اخیر معترض نباشد. با این حال جنگ اصلی بین ۳ تیم مدعی استقلال، پرسپولیس و سپاهان بوده که هرکدام در این ماجرا پرونده داشتند و نسبت به آرای اعلام شده برای ۲ رقیب خود معترض هستند.

در روزهای اخیر مصاحبه‌ها و بیانیه‌های زیادی علیه تصمیمات فدراسیون فوتبال در این پرونده منتشر شده و قانونی که قرار بود فوتبال ایران را به نظم و انضباط مالی برساند، فعلا تیم‌های لیگ برتری را وارد یک جنگ بزرگ کرده که بعید است فعلا تمام شود.

خشم استقلالی‌ها از مرد قانون

علی خطیر یکی از مدیرانی بود که در فصل نقل‌وانتقالات بارها روی رعایت کردن قانون سقف بودجه تاکید داشت. او که خودش قبلا عضو کارگروه نظارت بر قراردادها بوده، در تنظیم قوانین مربوط به سقف بودجه نقش داشته است. باشگاه استقلال در چند ماه اخیر حواشی زیادی را در خصوص رعایت کردن این قانون تجربه کرد و تا همین چند هفته پیش درگیر ثبت قرارداد بازیکنان خود بود. با این حال بازگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس اوضاع را علیه خطیر کرده و استقلالی‌ها معتقدند بهتر بود او هم بدون توجه به قانون، تیمی کهکشانی برای لیگ بیست‌وسوم می‌بست.

استقلال تا قبل از اعلام رای کمیته استیناف صدرنشین لیگ برتر بود ولی بازگشت ۴ امتیاز سپاهان باعث شد آن‌ها به رده دوم سقوط کنند. آبی‌پوشان پایتخت پس از اعلام رای کمیته استیناف با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد فدراسیون فوتبال انتقاد کردند و نکونام هم مدعی شد در این ماجرا سر استقلال کلاه رفته است. صحبت‌های نکونام باعث شد خیلی از استقلالی‌ها نگران اوج‌گیری دوباره اختلافات او و خطیر شوند و ممکن است رابطه مدیرعامل و سرمربی استقلال تیره و تار شود. حتی شایعاتی در بعضی رسانه‌ها مطرح شده که کادر فنی و بازیکنان استقلال پس از اتفاقات اخیر خواستار بازگشت مبالغ قراردادشان به ارقام قبلی شده‌اند.

البته باشگاه استقلال خودش هم یکی از تیم‌هایی بود که در این ماجرا پرونده داشت. عدم رعایت سقف بودجه مطابق دستورالعمل ابلاغی به میزان ۳۱۰ میلیارد تومان و ثبت قرارداد در مجموع به میزان ۳۲۵ میلیارد تومان، عدم محاسبه مالیات متقبل شده بابت بازیکن یامگا در سرجمع سقف بودجه، پرداخت مبلغ ۷ میلیارد ریال به مهدی هاشمی نسب علی رغم فقدان قرارداد ثبت شده با ایشان، عدم محاسبه دو فقره چک شماره ۱۴۲۴۶۰/۱۵۹ به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و چک شماره ۱۴۲۴۵۹/۱۵۹ به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال در وجه باشگاه هوادار و نیز چک به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در وجه بازیکن محمد رضا خالد آبادی و افزایش قرارداد سال دوم این بازیکن بیش از ۲۵ درصد و وضعیت پرداخت مالیات بازیکن گوستا وازکویل بلانکو اتهامات استقلال بود که این باشگاه در تمامی آن‌ها تبرئه شد.

سقف بودجه لیگ برتر را عصبانی کرد!

پرسپولیسی که بدون مهاجم بسته شد

باشگاه پرسپولس مانند سپاهان با کسر امتیاز مواجه شده بود ولی بازگشت یک امتیاز هم نتوانسته این تیم را راضی کند. اعضای این باشگاه معتقدند از ابتدا هم نباید امتیازی کسر می‌شد و تمام این اتفاقات برای این بوده که آن‌ها برای مدتی وارد حاشیه شوند. قرمزهای پایتخت هم مثل استقلالی‌ها پس از اعلام رای واکنش تندی نشان دادند و رضا درویش در گفتگویی علیه فدراسیون فوتبال موضع گرفت. آن‌ها معتقدند اگر قانون سقف بودجه نبود می‌توانستند بیشتر هزینه کنند و با شرایط بهتری در لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند. اشاره اصلی پرسپولیسی‌ها هم به بحث خرید مهاجم خارجی است که به دلیل محدودیت‌های ایجادشده مجبور شدند نبیل باهویی را بخرند.

از طرفی پرسپولیسی‌ها از اینکه استقلال و سپاهان با کسر امتیاز مواجه نشده‌اند بسیار شاکی هستند. اعضای این باشگاه در چند ماه اخیر هم بارها از عدم صدور رای پرونده استقلال گلایه داشتند و تبرئه این تیم باعث شد خشم آن‌ها چند برابر شود. البته پرسپولیس خودش همچنان درگیر ۲ پرونده بود که دیروز در هر دو مورد تبرئه شد. کمیته انضباطی در رابطه با قرارداد اوسمار ویرا و میلاد سرلک با توجه به پذیرش مالیات در پرونده مربی برزیلی و حق تمدید اجباری یک‌ساله قرارداد میلاد سرلک رای به بی‌گناهی سرخپوشان داد.

یکی از ابهامات عجیب در آرای اخیر به پرونده گیورگی گولسیانی برمی‌گردد. پرسپولیس به دلیل تقبل مالیات او به ۱۰ میلیارد جریمه و کسر یک امتیاز محکوم شد ولی در احکام جدید تیم تراکتور تبریز به دلیل پذیرش مالیات ۶ مربی و بازیکن خارجی به ۶ میلیارد جریمه، بدون کسر امتیاز محکوم شده است.

سقف بودجه لیگ برتر را عصبانی کرد!

سپاهان هم شاکی شد

تنها تیمی که ابتدا به نظر می‌رسید از این اتفاقات راضی باشد سپاهان بود. زردپوشان اصفهانی که این فصل عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، با برگشتن ۴ امتیازشان صدرنشین شدند و حالا در یک‌قدمی قهرمانی نیم‌فصل قرار دارند. آن‌ها پس از رای کمیته استیناف واکنش خاصی نشان ندادند ولی صحبت‌های روز گذشته علیرضا صالحی، رئیس این کمیته شرایط را تغییر داد. او روز گذشته اعلام کرد ۶ بازیکن سپاهان تا زمان اصلاح قراردادشان نمی‌توانند برای این تیم به میدان بروند و فعلا محروم هستند.

پیام نیازمند، رضا شکاری، رضا اسدی، هادی محمدی، کاوه رضایی و احسان پهلوان ۶ بازیکنی بودند که در زمان کسر امتیاز هم از سوی کمیته انضباطی محروم شدند و حالا کمیته استیناف هم روی اصلاح قراردادشان تاکید کرده است. موضوعی که در آستانه بازی حساس با گل‌گهر برای سپاهانی‌ها به یک بحران جدی تبدیل شده و عصبانیت ژوزه مورایس هم به دنبال داشته است.

سرمربی پرتغالی در نشست خبری روز گذشته خود گفت :«اولین بار است که در زندگی‌ام می‌بینم به صورت واضح به تیم آسیب وارد می‌کنند. با عدالت می‌توانستند تأخیری در این تصمیم ایجاد کنند. اگر از قبل مطلع می‌شدم می‌توانستم به جای نفرات محروم شده با خودم چند بازیکن زیر ۱۷ سال بیاورم. من نمی‌فهمم این چه فدراسیونی است. می‌خواهند ما آن بالا نباشیم».

سقف بودجه لیگ برتر را عصبانی کرد!

پایان قانون سقف بودجه؟!

با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد هیچ تیمی در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل قصد رعایت قانون سقف بودجه را نداشته باشد و شرایط به روال گذشته برگردد. البته منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس کارگروه نظارت بر قرارداد دیروز به طور قاطع تاکید کرد که این قانون با یک سری اصلاحات در فصل بعد هم اجرا خواهد شد و امسال اجرای آزمایشی آن بوده است.

نکته کنایه‌آمیز در خصوص پرونده‌ها این است که که گرچه امتیازات برگردانده شده ولی جرائم مالی بخشیده نشده است. اتفاقی که باعث شده باشگاه‌های لیگ برتری از حالا به دنبال عبور از سقف بودجه باشند و مثل جمله معروف حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا بگویند :«فوقش جریمه‌اش را می‌دهیم!»

پیش از این علی خطیر هم در یک برنامه تلویزیونی به صورت ضمنی به این مسئله اشاره کرده بود. او در این خصوص به کنایه گفته بود:« اگر امتیازات را برگردانند که ما خدا را شکر می‌کنیم. چون ما هم می‌توانیم نفس راحتی بکشیم. یعنی اگر برگردانند، قانون را شل کرده‌اند. ما هم راحت می‌شویم. خدا را شکر! دیگر استرس چیزی نداریم.»

تمام این اتفاقات نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال پس از تصمیمات اخیر برای حفظ قانون سقف بودجه در نقل‌وانتقالات زمستانی و سال‌های آینده کار بسیار سختی دارد. قانونی که هیچ ضمانت اجرایی در آن وجود ندارد و در نظر گرفته نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: