کد خبر: ۹۶۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
تعداد بازدید: ۹۱
نشست رسانه‌ای ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، با حضور دکتر قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر این رویداد، دکتر مهدی شفیعی و محمدرضا فرجی صبح دوشنبه چهارم دی ۱۴۰۲ در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

ارسال ۱۲۵ اثر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ وظیفه ما تولید علم استبه گزارش خبرداغ  به نقل از روابط عمومی جایزه پژوهش سال سینمای ایران، در ابتدای این نشست، دکتر قادر آشنا، دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عنوان کرد: جایزه پژوهش سال سینما یکی از فعالیت‌های کلیدی سازمان امور سینمایی است. بر این باوریم که پژوهش به دنبال طرح سوال و پاسخ به آن است. توسعه و تعالی کشور از رهگذر پژوهش رخ می‌دهد و پیشرفت کشور مدیون کار تحقیقاتی است. پژوهش افق جدیدی را پیش رو می‌گذارد و در سینما که هنر تاثیرگذاری است، پژوهش اهمیت دو صد چندان است.
وی افزود: در سازمان سینمایی اگر بخواهیم تولیداتی داشته باشیم که مخاطب را جذب کرده و تاثیرگذاری داخلی و بین‌المللی داشته باشد، بهترین راه عبور از مسیر پژوهش است. بنابراین در سازمان سینمایی علاوه بر جایزه پژوهش سال، فعالیت‌های پژوهشی سالانه هم داریم.

آشنا ادامه داد: سال ۱۳۹۵ اولین دوره این جایزه برگزارشده است. برای تجلیل از پژوهش به معنای دریچه علم و نوآوری، تقدیر از پژوهشگران، ارتقای جایگاه سینما در حوزه تولید و سیاست‌گذاری و جهت‌دهی مولفان این رویداد برگزار می‌ شودو باید این حوزه را به عنوان متولیان پاس بداریم. ابتدای سال دکتر اکبر نبوی، دکتر امیررضا مافی، دکتر مسعود نقاش زاده، دکتر سیدعلی اصغر تقوی، دکتر رامتین شهبازی و سعید الهی با حکم رئیس سازمان سینمایی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه انتخاب شدند. محورهای جایزه‌های پژوهشی انتخاب و ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ فراخوان اعلام و برای پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها ارسال شد و با معاون پژوهش وزارت علوم نیز جلسه مشترکی داشتیم. محورهای ما در این رویداد سینما، امید آفرینی و اعتمادسازی، سینمای دین و انقلاب و دفاع مقدس، اشتغال و کارآفرینی، صنعت زیرساخت، سبک زندگی اسلامی، اقتدار و هویت ملی، آینده نگری و تمدن نوین اسلامی است.
دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران درباره آثار رسیده به این دوره توضیح داد: آثار امسال نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته و ۱۲۵ اثر پژوهشی به دبیرخانه رسید که ۵۲ مقاله، ۳۳ پژوهش، ۲۰ پروپزال، ۱۶ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۴ پایان نامه دکتری بوده است. از مجموع ۱۲۵ نفر شرکت کننده ۴۶ نفر از بانوان و ۷۹ نفر آقایان بودند. میانگین سنی بانوان ۳۰ سال و آقایان ۳۵ سال بود و ۱۵ درصد شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها و ۸۵ درصد از تهران بود. دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه امام صادق(ع) ، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات و دانشگاه کاشان بیشترین مشارکت را داشتند.
دکتر آشنا گفت: دکتر حسن بلخاری قهی، دکتر محمدرضا حسنایی، دکتر مجید شاه حسینی، دکتر رامتین شهبازی و دکتر توحید محرمی، دکتر مسعود نقاش‌زاده، دکتر بهمن نامور مطلق از اساتید حوزه سینما و فرهنگ و هنر داوری آثار رسیده به ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران را برعهده دارند که سطح آثار را مطلوب ارزیابی کردند. در این بخش به حوزه کاربردی، مبانی نظری و عملی توجه جدی شده است.
وی درباره برنامه‌ریزی پژوهشی در طول سال اظهار کرد: ابتدای هر سال از مراکز علمی اولویت‌های پژوهشی را دریافت می‌کنیم. نزدیک به ۱۱۵ طرح پژوهشی از ابتدای سال تاکنون به دست ما رسیده و ۱۸ مورد به قرارداد رسیده است.

 

ارسال ۱۲۵ اثر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ وظیفه ما تولید علم است

در ادامه این نشست معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی گفت: پژوهش‌هایی که انجام می‌شود در سایت سازمان سینمایی بارگذاری شده اما درباره جایزه پژوهش سینمایی سال مجموع مقالات چاپ خواهد شد، طرح‌های پژوهشی به پژوهش تبدیل می‌شود و آثار منتخب را نیز در قالب قرارداد به سرانجام می‌رسانیم. در بخش زیرساخت، به شکل نظری و عملی به پژوهش توجه شده است.
دبیر ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بیان کرد: ما هرچه رو به جلو می‌رویم این جایزه به بلوغ بیشتری می‌رسد. دانشجویان و محققان و پژوهشگران به آثار مراجعه می‌کنند. این آثار به عنوان مرجع است و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ارسال ۱۲۵ اثر به دبیرخانه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران/ وظیفه ما تولید علم است
وی افزود: وظیفه ما تولید علم است؛ در حوزه زیرساخت تحلیل کاملی از وضعیت سینمای ایران استخراج کردیم. مشخص کردیم چند شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که سینما و مجتمع‌های سینمایی ندارند و بر این اساس دولت تصمیم گرفته به رقم یک هزار سالن برسیم. درباره تکنولوژی و زیرساخت چند پژوهش خوب انجام شده و در آن‌ها به وضعیت پژوهش در دنیا اشاره شده است. جایزه پژوهش سینمایی در طول سال در حال انجام است.
گفتنی است که مراسم تقدیر از برگزیدگان ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران روز سه شنبه ۱۲ دیماه جاری ساعت ۱۰ صبح در تالاررودکی برگزار خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: