کد خبر: ۹۶۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
تعداد بازدید: ۹۹
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «لوتریا» گفت: با وجود اینکه سینمای جهان صنعتی‌تر از سینمای ماست اما از لحاظ هوش و نیروی انسانی چیزی از آنها کم نداریم.

ما از لحاظ هوش و نیروی انسانی چیزی از سینمای جهان کم نداریمبه گزارش خبرداغ ، ماهرخ عباسپور: محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «لوتریا» که جایزه ویژه جشنواره هوستون آمریکا را برای بهترین فیلمبرداری دریافت کرده است در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره این جایزه گفت: خیلی خوشحال برای دریافت این جایزه و امیدوارم بتوانم افتخارآفرینی بیشتری در این زمینه برای هموطنان خودم انجام دهم.
وی درباره نحوه ساخت این فیلم عنوان کرد: فیلم «لوتریا» در سال ۱۴۰۰ در کشور مکزیک به کارگردانی علی عطشانی جلوی دوربین رفت که این فیلم محصول مشترک آمریکا و مکزیک بود. پیش تولید این فیلم حدود یک سال طول کشید و ۴۰ روز فیلمبرداری در خاک مکزیک و مرز آمریکا و مکزیک داشتیم. سپس این فیلم مراحل فنی پس تولید خود را در کشور آمریکا سپری کرد و برای اکران در سینماهای جهان و جشنواره‌های جهان آماده شد.
عطشانی درباره جشنواره هوستون گفت: جشنواره هوستون یکی از جشنواره‌های الف دنیا و آمریکاست که این جشنواره همواره از اعتبار بسیار بالایی در دنیا برخوردار است. در سالی که من موفق به کسب جایزه بهترین فیلمبرداری شدم این جشنواره پنجاه و ششمین دوره خود را پشت سر گذاشت.
وی درباره تجربه و حس و حال فیلمبرداری در یک کشور دیگر که سینمای آن کشور یک صنعت محسوب می‌شود، اظهار کرد: حس و حال خیلی خوبی بود. از زمانی که با من صحبت شد برای این فیلم و من فیلمنامه این کار را خواندم، کلا بسیار حس شیرینی بود که به نظر من همه فیلمبرداران ایران یا غیرآمریکایی باید تجربه کنند. من با تیمی کار می‌کردم که این تیم به زبان من صحبت نمی‌کردند و دستیارانی داشتم که هم‌زبان من نبودند. در ابتدا در ذهن من کار خیلی سخت بود، اما وقتی وارد مراحل تولید کار شدیم، واقعا چالش جالبی بود، چون فهمیدم که آنها هم بسیار مشتاق بودند که در این پروژه همکاری داشته باشند و از تجربیات من در این پروژه استفاده کنند و همین اتفاق افتاد و طی این ۴۰ روز من دوستان بسیار خوبی چه آمریکایی زبان و چه مکزیکی زبان پیدا کردم که آنها هم تجربیات زیادی در هالیوود داشتند و برای من بسیار جالب بود.
عطشانی درباره تفاوت‌های سینمای ایران و هالییود گفت: از لحاظ تجهیزات و به روز بودن در این صنعت تفاوت زیادی بین سینمای ما و هالیوود وجود دارد. ما با هم خیلی تفاوت داریم چون سینمای کشور ما در کشور خودمان بسیار کم اهمیت است، ولی در کشوربزرگی مثل آمریکا همانطور که همه علاقه‌مندان می‌دانند سینما یک صنعت است و هر روز در حال پیشرفت است و اهالی آن در حال پشت سر گذاشتن چالش‌های بزرگ هستند، اما از لحاظ هوش و نیروی انسانی باید بگویم خیر، تفاوت زیادی بین بچه‌هایی که در کشور خودمان و دیگر کشورهایی که سینمای آنها در دنیا شناخته شده است، وجود ندارد و ما از لحاظ نیروی انسانی می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
وی درباره کمک کردن به کسانی که علاقه به رشته فیلمبرداری دارند، و به اشتراک گذاشتن تجربیاتش با آنها عنوان کرد: من به این باور دارم که سینما انتها ندارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید من آخر سینما را درآورده‌ام و به انتهای این جادو رسیدم. بنابراین همزمان با به روز شدن و یادگیری روزانه خودم، هر چه را که در این چندین سال آموختم و تجربه کردم به صورت ورکشاپ برای علاقه‌مندان اجرا کرده‌ام و تجربیاتم را در اختیار آنها گذاشتم و خوشبختانه چندین نفر را در رشته فیلمبرداری به سینمای ایران معرفی کردم، البته دوستان باید بسیار بسیار تلاش کنند، یاد بگیرند تا بتوانند به این جایگاه نزدیک شوند.
این مدیر فیلمبرداری درباره اینکه کدام یک از تجربیات مختلف بین‌المللی‌اش در قاره‌های اروپا و آمریکا و همچنین در آسیا از لحاظ فنی اهمیت بالایی داشته بیان کرد: برای من همه پروژه‌ها چه در ایران و چه در خارج از ایران قابل اهمیت و احترام است و برای هر چه بهتر شدن آن، صددرصد توانایی خودم را ارائه می‌دهم، اما برای پروژه‌هایی که در خارج از کشور کار کردم به واسطه اینکه این پروژه‌ها بین‌المللی است و به نوعی امضای یک شخص خارجی روی این اثر خواهد ماند، سعی می‌کنم وقت بیشتری بگذارم و نشان دهم که در رشته خودم افرادی هستند که حرف زیادی برای گفتن دارند. فکر می‌کنم خوشبختانه این اتفاق به خوبی افتاده و من موفق ظاهر شدم که بعد از یک کار بین‌المللی چندین پیشنهاد دیگر هم دریافت کردم که از مهم‌ترین آنها پیشنهاد برگزاری ورکشاپ در کشور آمریکاست .

وی در پایان خطاب به علاقه‌مندان رشته فیلمبرداری گفت: صحبت من به دوستان علاقه‌مند این است که برای ورود به این رشته اولین چیزی که باید داشته باشند، صبر است، دومین چیز مطالعه و سومین چیز اجرا و تجربه. موفقیت با یک یا دو کار حاصل نمی‌شود. باید ماه‌ها و سال‌ها تلاش کنند ، مطالعه کنند و اجرا کنند تا پله به پله این نردبان بی انتها را طی کنند و در طول طی کردن این نردبان اطلاعات خود را نیز بروزرسانی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: