کد خبر: ۹۶۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
تعداد بازدید: ۱۰۰
«مشارکت» کلیدواژه ای است که در همه ادوار برگزاری انتخابات مورد تاکید رهبری و مسئولان دلسوز نظام قرار گرفته و می گیرد.

از فرمان انتخاباتی رهبری تا دعوت به مشارکت حسن روحانی /چه کسانی از انتخابات حداقلی سود می برند؟به گزارش خبرداغ به نقل از  خبرآنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه ای، رهبر انقلاب ابتدای امسال (۱۵ فروردین ماه) در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، ضمن تاکید بر اهمیت «انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان» در اسفند ماه، فرمودند: «انتخابات می‌تواند مظهر قدرت ملی باشد و اگر درست برگزار نشود ضعف کشور و ملت و مسئولان را نشان می‌دهد که هر چه ضعیف شویم تهاجم و فشار دشمنان بیشتر می‌شود بنابراین باید قوی شویم که یکی از ابزارهای مهم قدرت، انتخابات است.» ایشان ۴ عنصر «مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت انتخابات» را راهبرد انتخاباتی اعلام کردند تا انتخاباتی خوب، سالم و با مشارکت بالا داشته باشیم.

از سویی خطاب به رسانه ها تاکید کردند که «باید سیاه‌نمایی‌ها، تخریب‌ها و توطئه‌های دشمن علیه اقتدار کشور که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، افشا شود و رسانه ملی که بحمدالله در دست افراد مؤمن و پر انگیزه است، تلاش دشمن را در این زمینه خنثی کند.»

هرچند در ماه های اخیر شاهد تندروی برخی رسانه ها، گروه ها و چهره های سیاسی و تلاششان برای حضور کمرنگ مردم در انتخابات ۱۱ اسفند هستیم و حتی این تحرکات به رسانه ملی هم رسیده است، اما رهبر انقلاب دیروز هم در حالی که کمتر از ۳ ماه به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باقی مانده است، مجددا بر لزوم افزایش مشارکت تاکید کردند و فرمودند: «اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف تشکیل می شود.»

ایشان انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با ۴ خصوصیت «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» آماده کند.

رهبر انقلاب «نبود انتخابات» را موجب برقراری دیکتاتوری یا «هرج و مرج و ناامنی و اغتشاش» خواندند و با انتقاد از کسانی که به اشکال مختلف مردم را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کنند، گفتند: انتخابات تنها مسیر صحیح و حقیقی است که می‌تواند حاکمیت ملی مردم را تأمین کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین کشورمان هم که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده و همواره بر لزوم افزایش مشارکت در انتخابات تاکید دارد، در دیدار با جمعی از علما و روحانیون که روز چهارشنبه گذشته (۲۹ آذر) برگزار شد، گفته بود: گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم.

او تاکید کرد که «باید برای جلب مشارکت مردم تلاش کنیم و کاری کنیم آن‌هایی که پای صندوق می‌آیند، بتوانند به جای رأی سفید، حداقل به چند نفر رأی بدهند و مانند انتخابات ۱۴۰۰ با میزان کم‌سابقه رأی سفید مواجه نشویم.»

بررسی اظهارات حسن روحانی نشان می دهد تفکر و تحلیل او در مسیر راهبردهای اعلام شده رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه و حتی پیش از آن است؛ او که همواره در این مسیر حرکت می کند، اعلام کرده که «من با دوستان زیادی گفت‌وگو کردم تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کنند یا در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کنند، خیلی‌ها حاضر نشدند. تردید آن‌ها این بود که نمی‌دانیم شورای نگهبان چه می‌کند و آیا مردم پای صندوق می‌آیند یا نه؟ من به آن‌ها گفتم شورای نگهبان هر کاری می‌خواهد بکند، ما باید به وظیفه خودمان عمل کنیم.»

اما چه کسانی از مشارکت پایین و موج ردصلاحیت چهره ها سود می برند که به دنبال حفظ وضع موجود هستند و حتی دستور ردصلاحیت صادر می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: