کد خبر: ۹۶۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
تعداد بازدید: ۱۰۵
ناصر ایمانی گفت: قطعا مجلسی که با آرای مشارکت پایین مردم انتخاب می‌شود، مجلس قوی نخواهد بود. هر چند نماینده‌ای که با یک میلیون رای وارد مجلس می‌شود با نماینده‌ای که ۵۰۰ هزار رای دارد، به لحاظ قانونی تفاوتی ندارد اما اینکه با آرای بالا انتخاب شود موثر بوده و به لحاظ اجتماعی متفاوت است.

ناصر ایمانی: اعلام خطر می کنم، جریانی در کشور به «جمهوریت» نظام اعتقادی ندارد /می گویند اگر نظام یک اقلیتی باشد کفایت می کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، رهبر انقلاب اسلامی در فاصله چند ماهه به انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه ۱۴۰۲، بار دیگر بر مشارکت در انتخابات تاکید کرده و فرمودند: «اگر مشارکت ضعیف باشد مجلس ضعیف خواهد شد، مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود باید مشارکت را بالا ببریم، این وظیفه‌ی همه است. هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود راهش این است.»

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به فرمایشات رهبری تاکید کرد: «در حوزه‌های انتخابیه کوچکتر، گاهی اوقات افرادی با رای ۵ یا ۶ هزار و حداقل ۱۰ هزار به مجلس می‌روند. اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد، این افرادی که صلاحیت کمتری دارند موفق می‌شوند به مجلس بروند. بنابراین، مجلس ضعیف‌تر باعث قانون‌گذاری ضعیف‌تر و نظارت ضعیف‌تر بر روی قوه مجریه شده و نتیجه آن اداره ضعیف‌تر کشور می‌شود.»

 

وی تاکید کرد: «مطلبی که امروز رهبر انقلاب به صراحت به آن اشاره کردند مسئله جمهوریت نظام و پایگاه مردمی آن بود چرا که این نظام و حتی اسلامیت آن منبعث از رای مردم است. رهبر انقلاب هم فرمودند که هم جمهوریت و هم اسلامیت منبعث از رای مردم است. برخی از جریانات هستند که به این موضوع اعتقاد نداشته و بر این باورند که رای مردم در حد شکل‌گیری نهادهای قدرت باشد و اگر مشارکت پایین بود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.»

مشروح گفتگوی ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا با خبرگزاری خبرآنلاین را در ادامه می خوانید؛

******************

* آقای ایمانی، رهبر انقلاب برای دومین بار طی یک سال اخیر، بر روی ۴ عنصر مشارکت قوی، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات تاکید کردند، با توجه به اینکه فضای سیاسی کشور یک فضای سردی هست، چقدر مخاطب پیام رهبری نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات و نقش آنها در تحقق این ۴ عنصر انتخاباتی برای افزایش مشارکت است؟

دستگاه‌های ذی‌ربط برای برگزاری انتخابات یکی از عوامل افزایش مشارکت و رقابت هستند اما این تصور که تنها عامل مشارکت و رقابت در انتخابات هستند، درست نیست. حتی در بهترین شرایطی که ما فکر کنیم اگر این اتفاق در دستگاه‌های اجرایی یا نظارتی بی‌افتد، ایده‌آل‌ترین وضعیت است، باز هم به معنا نیست که مشارکت و رقابت درحد انتظار ما برآورده شود.

بنابراین، درست است که دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات موثر هستند اما آنان را تنها مخاطلب فرمایشات رهبری ندانید.

*دیگر مخاطبان این نکات انتخاباتی رهبری از نگاه شما چه کسانی هستند؟

من فرمایشات رهبری را در اخبار مرور کردم، بخشی از فرمایشات ایشان بود که افرادی مانند شخصیت‌های مختلف و سیاسی، سلبریتی‌ها و افرادی که بر روی افکار عمومی موثر هستند؛ به صحنه بیایند و از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کنند. رهبری از نقش انتخابات در کشور فرمودند که هم از دیکتاتوری و هرج و مرج جلوگیری می‌کند هم به لحاظ ریل‌گذاری برای روی کار آمدن مجلس قوی در کشور تاثیر دارد.

بنابراین، اینکه چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف در کشور و حتی چهره‌های شهرستانی در یک حوزه انتخابیه که هیج مسئولیتی هم نداشته اما مورد توجه و احترام مردم هستند، به صحنه آمده تا مردم را تشویق کنند که فضای سیاسی کشور از این فضای سرد و یاس خارج شود، نقش موثری دارد. اگر چه دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارتی، شورای نگهبان و وزارت کشور هم می‌توانند موثر باشند.

تفاوت بین نماینده ای با یک میلیون رأی با نماینده ای با ۵۰۰ هزار رأی

* رهبری تاکید کردند که مشارکت ضعیف باعث شکل‌گیری مجلس ضعیف می‌شود. این مسئله چقدر نتیجه تشکیل یک مجلس حداقلی بوده و چقدر نهادهای نظارتی را ملزم به اتخاذ رویکردهایی برای مشارکت افزایی در انتخابات می‌کند؟

قطعا مجلسی که با مشارکت پایین مردم انتخاب می‌شود، مجلس قوی نخواهد بود. هر چند نماینده‌ای که با یک میلیون رای وارد مجلس می‌شود با نماینده‌ای که ۵۰۰ هزار رای دارد، به لحاظ قانونی تفاوتی ندارد اما اینکه با آرای بالا انتخاب شود موثر بوده و به لحاظ اجتماعی متفاوت است. همچنان که یک فردی که با ۷۰ درصد آرا رئیس جمهور شود با فردی که با ۴۵ درصد آرا رئیس جمهور شود، از لحاظ قدرت اجرایی و پشتوانه مردمی متفاوت است.

همچنان در حوزه‌های انتخابیه کوچکتر، گاهی اوقات افرادی با رای ۵ یا ۶ هزار و حداقل ۱۰ هزار به مجلس می‌روند. اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد، این افرادی که صلاحیت کمتری دارند موفق می‌شوند به مجلس بروند. بنابراین، مجلس ضعیف‌تر باعث قانون‌گذاری ضعیف‌تر و نظارت ضعیف‌تر بر روی قوه مجریه شده و نتیجه آن اداره ضعیف‌تر کشور می‌شود.

شورای نگهبان با سماحت بیشتری افراد را تایید صلاحیت کند

این نکته بسیار مهم است که مسئله مشارکت که می‌گوییم، صرفا برای این نیست که در انتخابات جمهوری اسلامی ۶۰ درصد پای صندوق رای آمدند. مطلب مهم‌تر تشکیل یک مجلس با قوت کارشناسی قوی‌تر است. مجلس ما مانند همین پارلمان و پارلمان‌های گذشته عموما از عدم قوت کارشناسی رنج می‌برند. بنابراین، هرچه مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، می‌تواند این نقیصه را جبران کند.

اما باید به موضوع واقعی نگاه کنیم، اینکه شورای نگهبان اگر در انتخابات مجلس ۱۰ تا ۱۵ نفر از افرادی را که به اعتقاد ما نباید رد صلاحیت می‌شدند، تایید نکند ممکن است به صورت مستقیم در میزان مشارکت مردم مربوط نباشد اما در دلسرد کردن آنان موثر است. باید از شورای نگهبان و هیأت‌های مختلف تقاضا کرد که سعه صدر و سماحت (تسهیل، سهل گرفتن) بیشتری به خرج بدهند؛ در شرایط فعلی که کشور به لحاظ روانی در شرایط خوبی نبوده و یاس در جامعه وجود دارد، همکاری کرده و اگر اسلام به خطر نمی‌افتد؛ افرادی را تایید صلاحیت کنند تا بهانه به دست برخی افراد برای عدم مشارکت نیفتد. من فکر می‌کنم این سماحت به خرج داده خواهد شد.

یک جریانی در کشور وجود دارد که به جمهوریت نظام اعتقادی ندارد

* آقای ایمانی، برخی طیف‌های سیاسی معتقد هستند که اگر مشارکت در انتخابات ۲۰ تا ۳۰ درصد هم باشد کافی است اما در بیانات رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری تاکید شده است. نگاه شما به تناقض نگاه این طیف با نگاه رهبری چیست؟

مدت‌هاست که در محافل مختلف سیاسی درباره این موضوع صحبت کرده و اعلام خطر می‌کنم. یک جریان‌هایی در کشور وجود دارند که یا به جمهوریت نظام اعتقاد نداشته یا اعتقاد کمی دارند. مطلبی که امروز رهبر انقلاب به صراحت به آن اشاره کردند مسئله جمهوریت نظام و پایگاه مردمی آن بود چرا که این نظام و حتی اسلامیت آن منبعث از رای مردم است. رهبر انقلاب هم فرمودند که هم جمهوریت و هم اسلامیت منبعث از رای مردم است. برخی از جریانات هستند که به این موضوع اعتقاد نداشته و بر این باورند که رای مردم در حد شکل‌گیری نهادهای قدرت باشد و اگر مشارکت پایین بود، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

یک عده معتقدند اگر نظام یک اقلیتی باشد کفایت می کند

این افراد معتقد به مشارکت حداقلی، دولت، حکومت و نظام حداقلی بوده و بر این باورند که اگر نظام یک اقلیتی باشند کفایت می‌کند. این مسئله بسیار خطرناک بوده و باید به صورت جدی در برابر کسانی که مقابل جمهوریت نظام می‌ایستند، قدعلم کرد. همچنان که در سال‌های گذشته افراد، جریان‌ها و جناح‌هایی در مقابل اسلامیت نظام ایستاده بودند الآن در مقابل جمهوریت نظام ایستادند.

نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای مردم بوده و بر اساس رای آنان شکل گرفته است. اگر مردم بخواهند این حکومت و نظام پای برجا خواهد بود و همه‌چی به آنان بستگی دارد. همچنین مردم باید مشارکت حداکثری برای ادامه حیات و بقای نظام داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: