کد خبر: ۹۶۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
تعداد بازدید: ۸۰
با اعلام سازمان خصوصی‌سازی قرار است ۵۱ درصد سهام استقلال و پرسپولیس واگذار شود.

مشکلات نگران‌کننده در راه واگذاری استقلال و پرسپولیسبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، با اعلام سازمان خصوصی‌سازی قرار است ۵۱ درصد سهام استقلال و پرسپولیس واگذار شود.

سپهر ستاری: سازمان خصوصی‌سازی در ادامه فرآیند هفته گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری ۵۱ درصد سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس در روز ۱۲ دی خبر داد. این اقدام سازمان خصوصی‌سازی در راستای حل شدن مشکل مالکیت مشترک ۲ باشگاه پرطرفدار پایتخت خواهد بود تا آن‌ها در راه اخذ مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا مشکلی از این بابت نداشته باشد. این درحالی است که وقتی بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح شد در ابتدا قرار بود تمام مراحل در بورس انجام شود که حتی در مرحله اول هم به طور کامل انجام نشد و بخشی از آن ۱۰ درصد اولیه توسط بعضی سهامدار حقوقی خریداری شد و اکنون هم قرار است این ۲ باشگاه به شرکت‌های وابسته به دولت منتقل شوند.

در روزهای اخیر نام چند شرکت به صورت جدی‌ برای خرید ۵۱ درصد سهام استقلال و پرسپولیس مطرح شده ولی نگرانی‌های زیادی در این راه وجود دارد. به خصوص که مرحله اول واگذاری آن‌ها هم نتیجه چندان مطلوبی را به همراه نداشت.

زنده شدن خاطره حذف استقلال از آسیا

دو شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در حال حاضر جدی‌ترین گزینه‌های خرید سهام این ۲ باشگاه مطرح شده‌اند که اولی مشتری استقلال شده و دومی هم مشتری پرسپولیس است. در حال حاضر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به مدیرعاملی عبدالعلی علی‌عسگری، رییس اسبق سازمان صداوسیما برای خرید استقلال اعلام آمادگی کرده ولی سوال مهم اینجاست که در صورتی که به هر دلیلی علی‌عسگری از این شرکت خارج شود، چه تضمینی وجود دارد که مدیر بعدی هم تمایل داشته باشد که استقلال را زیرمجموعه خود نگه دارد؟

این موضوع مشابه با اتفاقی است که در سال ۱۳۸۴ برای استقلال رخ داد و این باشگاه را در آن زمان برای ۱۰ سال به وزارت رفاه واگذار کردند. در آن زمان پرویز کاظمی وزیر رفاه بود و شهاب‌الدین عزیزی‌خادم هم معاونت پارلمانی و حقوقی این وزارتخانه را بر عهده داشت و منوچهر صالحی هم نقش مهمی در واگذاری استقلال به وزارت رفاه ایفا کرد. آبی‌های پایتخت پس از این تصمیم قهرمان لیگ برتر هم شدند ولی با برکناری پرویز کاظمی از وزارت رفاه شرایط تغییر کرد و عبدالرضا مصری، وزیر بعدی رفاه تمایلی به اداره استقلال نداشت. نتیجه این اتفاق هم مشکلات مدیریتی شدید در استقلال و آبروریزی حذف از لیگ قهرمانان آسیا بود.

مشکلات نگران‌کننده مقابل واگذاری استقلال و پرسپولیس

مشابه این اتفاق ممکن است با انتقال استقلال و پرسپولیس به این شرکت‌ها هم رخ دهد و تضمینی نیست که مدیران بعدی اصلا تمایلی به پذیرفتن این موضوع داشته باشند. همین حالا شستا در این مدت بارها تغییر مدیریت را تجربه کرده و ممکن است اصلا وزیر هم تغییر کند و این شرکت حتی در پرداخت حقوق بازنشستگان هم مشکلاتی دارد. البته یک مانع بزرگ برای واگذاری پرسپولیس به شستا این است که آن‌ها همین حالا مالکیت ۵۰ درصد سهام باشگاه ذوب‌آهن را هم در اختیار دارند و اگر پرسپولیس را بخرند باز هم مشکل مالکیت مشترک وجود خواهد داشت. جالب اینکه همین امسال ذوب‌آهن در هزینه‌های خود با مشکلاتی روبه‌رو بوده که صدای محمد ربیعی، سرمربی این تیم را هم درآورده و مشخص نیست شستا چگونه می‌خواهد از پس هزینه‌های پرسپولیس بر بیاید. از طرفی وقتی استقلال و پرسپولیس به این شرکت‌ها واگذار شوند، نمایندگان مجلس هم بیش از گذشته در خصوص اتفاقات و تصمیمات آن‌ها نظر می‌دهند و این موضوع خودش می‌تواند مشکلات و حواشی زیادی ایجاد کند.

مشکلات نگران‌کننده مقابل واگذاری استقلال و پرسپولیس

خصوصی‌سازی بدون حق پخش شکست می‌خورد!

در سال‌های اخیر هر گاه بحث خصوصی‌سازی و واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح شده، کارشناسان از لزوم حل شدن موانع درآمدی آن‌ها صحبت کرده‌اند. مهم‌ترین منبع درآمدی برای این ۲ باشگاه پرطرفدار حق پخش تلویزیونی است که پس از سال‌ها هنوز حل نشده و به نظر می‌رسد عزم جدی هم برای آن وجود ندارد. این درحالی است که در همه جای دنیای حق پخش یک منبع مهم و غیرقابل انکار در درآمدهای باشگاه‌هاست. در ایران اما تیم‌ها سال‌هاست که از این حق محروم هستند و بدون آن خصوصی‌سازی هم ممکن نیست.

واگذاری استقلال و پرسپولیس نیاز به درآمد پایدار دارد تا این ۲ باشگاه به سوددهی برسند. در غیر این صورت حتی در صورتی که آن‌ها به سهامداران واگذار شوند هم بدون درآمد پایدار سرنوشتی مشابه با خصوصی‌سازی‌های قبلی برایشان رقم خواهد خورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: