کد خبر: ۹۶۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
تعداد بازدید: ۶۹
امیر قربانی در مصاحبه با فارس گفت:هوانیروز یک یگان واکنش سریع و راهبردی است که با توجه به ژئوپلتیک و عمق کشور ما در حوزه دفاعی و امنیتی، بحران‌ها و سایر مشکلات همچون یک نیروی واکنش سریع می‌تواند به مردم کشورمان کمک کند.

این موشک در صورت تجاوز نظامی به ایران استفاده خواهد شد /موشک ویران کننده تانک های دشمن را بشناسیدبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، امیر قربانی در مصاحبه با فارس گفت:هوانیروز یک یگان واکنش سریع و راهبردی است که با توجه به ژئوپلتیک و عمق کشور ما در حوزه دفاعی و امنیتی، بحران‌ها و سایر مشکلات همچون یک نیروی واکنش سریع می‌تواند به مردم کشورمان کمک کند.

بخش هایی از گفتگو با امیر خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش را بخوانید؛

شاهد بودیم که هوانیروز ارتش بویژه در سال‌های اخیر رزمایش‌های مختلفی را برای ارتقای قدرت خود انجام داده است. به نحوی که در هر کدام از این رزمایش‌ها جدیدترین دستاوردها را به همراه ارتقای بالگردهای خود به میدان عمل و آزمون آورده است. هوانیروز ارتش طی سال‌های اخیر بویژه در دوران فرماندهی شما چه دستاوردهایی داشته است؟

 

این موشک در صورت تجاوز نظامی به ایران استفاده خواهد شد /موشک ویران کننده تانک های دشمن را بشناسید

 

رزمایش‌ها و دستاوردهای هوانیروز در چند سال اخیر به قول سرلشکر باقری معجزه‌آسا بوده است. چرایی برگزاری و اجرای رزمایش‌های هوانیروز ارتش در راستای نصب العین و فصل الخطاب قراردادن اوامری است که از لسان فرماندهی معظم کل قوا ساری و جاری می‌شود.

هنگام شرفیابی فرماندهان محضر فرماندهی معظم کل قوا، ایشان می‌فرمایند هوانیروز مهم است. ما بر روی این کلام ایشان برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی انجام می‌دهیم و بیانات ایشان را به صورت میدانی و تئوریک بررسی می‌کنیم و طراحی‌های لازم را بطور کامل برای آن‌ها انجام می‌دهیم. هوانیروز مهم است یعنی همه توان و قدرت آن در شرایط جنگ باید حفظ شود.

برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌ریزی‌های سالیانه ما به گونه‌ای است که حوزه‌های توان رزمی، تعمیر و نگهداری، پرورش خلبانان و سایر موارد در دستور کار ما قرار دارد. اگر امروز اگر توانمندی هوانیروز در معرض تحلیل همه فرماندهان و دکترین نظامی کشور و حتی کشورهای بیگانه قرار دارد، این امر ناشی از نصب‌العین قراردادن فرامین فرماندهی کل قوا و اجرای آن‌هاست.

هوانیروز ارتش در ۵ سال اخیر دستاوردهای خوبی داشته که یکی از آن‌ها نهضت قطعه‌سازی است. بالگردهای ما ساخت کشورهای غربی هستند و اورهال کردن‌ و آماده بکار نگه داشتن آن‌ها بسیار مشکل است. چرا که تعمیر و نگهداری یک وسیله مانند بالگرد به مراتب از هواپیما سخت‌تر بوده و جزو مسائل پیچیده است. همچنین، نهضت قطعه‌سازی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود را راه‌اندازی کرده‌ و به همین دلیل، هوانیروز ارتش در حوزه بالگردی به کشورهای خارجی وابستگی ندارد.

این موشک در صورت تجاوز نظامی به ایران استفاده خواهد شد /موشک ویران کننده تانک های دشمن را بشناسید

اورهال و بازآماد همه بالگردهای موجود در یگان ما به کمک وزارت دفاع، شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان هوانیروز در صنایع یا علی(ع) هوانیروز ارتش که طی چند سال اخیر یک رشد فزآینده در بحث ساخت قطعات و تعمیرات داشته‌، فرآیندی بود که روی آن طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شد. امروز اگر ادعا می‌کنیم به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین ناوگان بالگردی غرب آسیا هستیم با مستندات اعلام می‌کنیم و توان و قدرت بازدارندگی و وضعیت آماده بکاری بالگردهای ما در رزمایش‌ها مشخص می‌شود.

ارتقای استمرار عملیاتی هوانیروز ارتش به ۱۰۰ درصد

هوانیروز ارتش اخیراً در اصفهان و کرمان دو رزمایش برای نمایش آمادگی و آماده بکار بودن خود برگزار کرد. قدری درباره ابعاد و اهمیت برگزاری این رزمایش‌ها بفرمائید.

ما طی ماه‌های اخیر دو رزمایش خوب برای نمایش قدرت بالگردی داشتیم. اولین رزمایش در اصفهان بود که حجم بسیاری بالگرد بالغ بر ۲۰۰ فروند بالگرد در آن پرواز کردند. به نحوی که کاملاً برای اجرای عملیات پشتیبانی از یک عملیات شبانه آمادگی داشتند. البته بخشی از بالگردهای ما نیز در این رزمایش شبانه شرکت کردند.

رزمایش شبانه ما یک پروسه و سامانه منحصر به فرد در دنیاست، ما حدود ۳ تا ۴ سال بر روی سامانه دید و تیر در شب برنامه‌ریزی خوبی انجام دادیم تا بتوانیم در شب عملیات و پرواز انجام دهیم. اهمیت استفاده از سامانه‌های دید در شب این است که تا پیش از این فقط می‌توانستیم از طلوع تا غروب آفتاب پرواز کنیم. امروز آمادگی عملیاتی ما به ۱۰۰ درصد رسیده است یعنی در طول شبانه‌روز می‌توانیم استمرار عملیاتی داشته باشیم.

رزمایش اصفهان در شرایطی برگزار شد که علاوه بر تاریکی مطلق هوا، شرایط جوی نامناسب نیز وجود داشت ولی رسوب دانش، شجاعت، شهامت و ولایت‌مداری که در خلبانان هوانیروز و مهندسین پرواز این یگان وجود داشت باعث شد تا کار بگونه‌ای ساماندهی شود که شاید در دنیا بی‌نظیر بود.

طبق مشاهدات و بررسی‌های ما برخی کشورهای مدعی دو یا سه فروند بالگرد یک ماموریت ایذایی را انجام می‌دهند ولی تعداد بالگردی که ما در آن شب و در آن شرایط بد آب و هوایی به پرواز درآوردیم با اتکا بر دانش و علم خلبانان و مهندسین پرواز بود. البته توانمندی و قدرت در نیروهای مسلح و هوانیروز به ما کمک می‌کند تا در هر شرایط آب و هوایی و در تاریکی مطلق بر سر هر دشمنی فرود بیاییم.

طراحی و تولید سامانه دید در شب کار بسیار سخت و پیچیده‌ای بود که ما برای اجرای آن گام به گام پیش رفتیم. یعنی فعل خواستن و توانستن را صرف کردیم و امروز اگر به این مرحله رسیده‌ایم بدون کمک از هیچ کشوری بوده است، همه بخش‌های این سامانه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان هوانیروز و بخش‌های بومی کشور انجام شده است.

امروز به جرات می‌توانم بگویم سامانه دید در شب ساخت جمهوری اسلامی ایران قدرت رقابت با تمام سامانه‌های دید در شب دنیا را داراست و حتی حاضر هستیم با بهره‌گیری از این سامانه با کشورهای دوست و همسایه رزمایش شبانه و مشترک برگزار کنیم.

حجم بسیاری از بالگردهای ما به سامانه دید در شب مجهز شده و خلبان‌های بسیاری نیز دوره‌های مربوط به آن را گذرانده‌اند و گواهینامه پایان این دوره‌ها را دریافت کردند. این گواهینامه‌ها توسط فرمانده نیروی زمینی ارتش به محضر فرمانده معظم کل قوا رسیده و ایشان نیز، گواهینامه‌های پرواز در شب خلبانان ما را تایید کردند.

طراحی و ساخت سامانه‌های بومی دید در شب کار مهم و بزرگی بود و سایر بالگردهای هوانیروز ارتش در حال تجهیز به این سامانه‌ها هستند.

این موشک در صورت تجاوز نظامی به ایران استفاده خواهد شد /موشک ویران کننده تانک های دشمن را بشناسید

 

تجهیز هوانیروز ارتش به موشک‌های Fire&Forget و سامانه‌های ضد موشک‌های حرارتی

یکی از الزامات بالگردهای هوانیروز ارتش حوزه تسلیحات و سلاح‌های تهاجمی است. شما در این حوزه چه اقداماتی داشتید؟

ما برای حوزه تسلیحات بعنوان نیاز و مطالبات عملیاتی روز خود بخوبی برنامه‌ریزی کرده بودیم. علت این بود که تسلیحات و تجهیزات ما متعلق به ۵۰ سال قبل بود و دیگر پاسخگوی مطالبات امروز ما نبود. امروز به تسلیحاتی دست پیدا کرده‌ایم که هوشمند، نقطه‌زن، شبکه‌محور و دقیق‌زن هستند و بروی بالگردهای ما نصب شده‌اند.

هوانیروز برد سلاح‌های خود را افزایش داده و از موشک‌هایی بهره می‌برد که به صورت Fire&Forget اهداف را مورد اصابت قرار می‌دهند و بالگردها پس از شلیک به سوی اولین هدف به سراغ سایر اهداف می‌روند.

دستیابی به تسلیحات روز دنیا و تجهیز بالگردها به آن‌ها نیاز و مطالبات روز ما بود که در بخش‌های تسلیحات و تجهیزات به دستاوردهایی مانند موشک‌های دوربرد به آن دست پیدا کرده‌ایم، این تسلیحات در رزمایش‌ها و میدان‌های آزمایش شلیک شده و با موفقیت امتحان خود را پس دادند. ما با دستیابی به دانش بومی در حوزه تسلیحات و تجهیزات بالگردها به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که دیگر نیازی به خرید هیچ نوع تجهیزات و تسلیحاتی برای بالگردهای خود نداریم.

ما با بررسی بالگردهای روز دنیا، تجهیزات نصب شده دیگری را بروی آن‌ها مشاهده کردیم. در این خصوص نیز، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم و برای مقابله با موشک‌های حرارتی سامانه‌های ضد موشک‌های حرارتی را روی بالگردها نصب کردیم.

در حوزه‌های راداری، جمینگ و سایر مطالبات عملیاتی در میدان نبرد نیز به دستاوردهای مهمی دست پیدا کرده‌ایم. بالگردهای ما امروز به نحوی تجهیز شده‌اند که دیگر برای خلبانان هوانیروز تفاوتی ندارد که ماموریت‌های خود را در شب انجام دهند یا روز. خلبانان ما به استمرار عملیاتی ۱۰۰ درصدی رسیده‌اند و هیچ‌گونه کاستی در حوزه دفاع امنیتی در نقاط کشور نداریم.

دستاوردهای مورد اشاره در حالی محقق شده که بیش از ۴۰ سال است که در تحریم‌های ظالمانه دشمنان قرار داریم ولی ما با اتکا به جوانان و نخبگان خود این تحریم‌ها را نه در شعار بلکه در عمل به فرصت تبدیل کردیم. کیفیت این کار بگونه‌ای است که اگر در یک پایگاه هوانیروز ۱۰۰ فروند بالگرد استارت می‌زنند، این بالگردها واقعاً عملیاتی شده‌اند و تحریم‌ها را از بین بردند.

برد مناسب و عملیاتی هوانیروز برای پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از یگان‌های زمینی

شما به ویژگی‌های تسلیحات هوانیروز اشاره کردید. برد این تسلیحات به چه میزان است؟

برد تسلیحات هوانیروز ارتش با توجه به پشتیبانی از یگان‌های زمینی در ماموریت‌های مختلف، متغیر است. سلاح‌های ما بگونه‌ای برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شده که برد مناسب و عملیاتی برای پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از یگان‌های زمینی را داریم. به نحوی که پشتیبانی عملیاتی بالگردی از نیروی‌مان با برد مناسب موشک‌ها و تسلیحات هوانیروز انجام خواهد شد.

ویژگی‌ موشک‌های شفق و حیدر

هوانیروز ارتش در سال‌های اخیر دو موشک شفق و کروز حیدر را طراحی و تولید کرده است. کمی درخصوص این موشک‌ها و ویژگی‌های آن‌ها بفرمائید.

موشک حیدر یک موشک برد بلند و راهبردی است که در هوانیروز ساخته و روی بالگردها نصب شد. این موشک در رزمایش‌ها توانست تست‌های خود را با موفقیت و نقطه‌زنی پشت سر بگذارد. بالگردهای هوانیروز می‌توانند با این موشک در جنگ‌های آینده و در صورت تجاوز احتمالی دشمن به کشورمان از موشک حیدر برای انهدام اهداف استراتژیک و راهبردی استفاده کنند.

موشک شفق نیز برای پشتیبانی از یگان‌های زمینی و در مقابل یگان‌های زرهی دشمن و تاسیسات مهم دشمن کاربرد دارد چرا که این موشک ویران‌کننده هر تانک و هر تاسیسات دشمن خواهد بود.

آخرین وضعیت بالگرد ملی از زبان فرمانده هوانیروز ارتش

در سال‌های اخیر اخباری از طراحی و ساخت بالگرد ملی مطرح بود. شما نیز مطالبی در این باره بیان کرده بودید. آیا اخبار جدیدی از این بالگرد هست؟

ساخت بالگرد ملی توسط هوانیروز ارتش و با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است تا یک بالگرد ملی کشور با مزایا و امکانات یک بالگرد روز دنیا ساخته شود. یک یا دو سال است که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و فکر می‌کنم طی سال‌های آینده بتوانیم به یک بالگرد ملی کشور دست پیدا کنیم.

فارس: به نظر شما بالگرد ملی چه زمان به ثمر خواهد نشست؟

امیر قربانی: طراحی بالگرد ملی به اتمام رسیده و کار ساخت موتور آن با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حال پیشرفت است. این طرح نهایت در دو یا سه سال آینده به ثمر خواهد نشست.

تبدیل بالگردهای شناسایی هوانیروز ارتش به بالگردهای شناسایی ـ رزمی

در تمرین رژه بالگردی هوانیروز در ابتدای امسال شاهد نصب یک نوع سلاح پرسه‌زن بروی بالگرد ۲۰۶ بودیم. کمی درباره این سلاح یا تجهیز بفرمائید.

برای هر بالگرد یک ماموریت تعریف کرده‌ایم که براساس همان ماموریت، تسلیحات و تجهیزاتی روی آن‌ها نصب می‌شود.

به طور مثال، بالگرد شناسایی ۲۰۶ یا جت رنجر هوانیروز ارتش امروز به بالگرد شناسایی ـ رزمی تبدیل شده است. بگونه‌ای که هم می‌تواند ماموریت‌های شناسایی انجام دهد و هم از خود دفاع کند. این بالگرد همچنین می‌تواند در نقش یک پست فرماندهی متحرک برای فرمانده در میدان نبرد فعالیت کند و با استفاده از سامانه دید در شب و سامانه‌های نصب شده روی این بالگرد با پست فرماندهی زمینی لینک داشته باشد تا بتواند اهداف زمینی و مدیریت فرماندهی در میدان نبرد را به خوبی انجام دهد.

سلاح نصب شده روی این بالگرد نوعی موشک با وزن کمتر و قدرت تخریب بیشتر است و به بالگرد کمک می‌کند تا در محل مورد نیاز از خود دفاع کرده و ماموریتش را انجام دهد.

در حوزه بالگردهای ترابری نیز بگونه‌ای عمل کرده‌ایم که بالگرد ترابری ما در صورت هلی‌برن در منطقه دشمن دیگر نیازی به تیم اسکورت ندارد و هر بالگرد به صورت خودکفا می‌تواند ماموریت خود را انجام دهد؛ یعنی خلبان هم می‌تواند خلبان شکاری و تهاجمی ما باشد و هم خلبان ترابری و هلی‌برن. در حالی که ما پیش از این چنین امکانی را نداشتیم و هنگامی یک بالگرد برای هلی‌برن نیروها به منطقه می‌رفت باید توسط بالگردهای شکاری پشتیبانی می‌شد.

امروز با تسلیح بالگردهای ترابری قدرت آتش خود در میدان نبرد را افزایش داده‌ایم. بگونه‌ای که توانسته‌ایم قدرت تحرک و تداوم عملیاتی خود را با این عمل افزایش بدهیم.

 

هوانیروز ارتش آماده کمک به برگزاری انتخابات است

یکی از عرصه‌ها کمک به دولت در انتخابات است؛ این همکاری در سال جاری با توجه برگزاری انتخابات چگونه است؟

هوانیروز ارتش در بحث انتخابات با تمام توان پشت این نظام بوده‌ و تاکنون در انتخابات مختلف بالگردهای بسیاری را برای این امر اختصاص داده است. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ، ۴۰ یا ۵۰ فروند بالگرد برای این انتخابات اعزام و با تمام توان از این انتخابات و برگزاری آن پشتیبانی شد. ما صندوق‌هایی را جابجا کردیم که در مناطق بسیار خطرناک و صعب العبور قرار داشتند و برای ۵ یا ۶ خانوار بود. البته کارکنان ارتش و خانواده‌های آنان نیز حضور حداکثری در انتخابات داشتند.

این خدمت و کمک برای مشارکت مردم انجام شد تا مردم بدانند نیروهای مسلح، دولت و انقلاب‌شان ید واحده هستند. امسال نیز مطمئناً برابر همان روش‌های قبل در خدمت هستیم تا بتوانیم یک انتخابات پرشور و پرتوان را داشته باشیم. چرا که اعتقاد داریم هر کاری که ما انجام می‌دهیم یک اقتدار برای نظام است.

امروز اگر بالگردهای هوانیروز آماده بکار هستند یک اقتدار و افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. همچنین؛ اگر انتخابات به خوبی برگزار شود نیز یک اقتدار و قدرت بازدارندگی برای نظام ما در بحث‌های فرهنگی، ملی و سایر است.

همه این موضوعات به یکدیگر وابسته هستند و ما حتماً از انتخابات پشتیبانی خواهیم کرد؛ چه در حوزه مشارکت کارکنان و چه در حوزه جابجایی صندوق‌های رای توسط بالگردها.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: