کد خبر: ۹۶۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید: ۱۳۷
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه شبیه سازی در اختیار مجلس قرار گرفته است، گفت: با رویکرد هوشمندسازی و سامانه سپاری، پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت. تلاش بر این است که تا پایان دوره مجلس یازدهم کل پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی به اتمام برسد.

نگاهداری: پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی تا پایان مجلس یازدهم به اتمام می‌رسدبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، بابک نگاهداری در جلسه علنی امروز مجلس در تشریح عملکرد مرکز پژوهش ها در مجلس یازدهم به رویکردها و اقدامات تحولی مرکز اشاره و اظهار کرد: در این دوره گزارش های تولیدی مرکز از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته، همچنین رویکرد مرکز از کارگزار پیرو به کارفرمای پیشرو تغییر کرده است؛ در همین راستا پیش نویس برنامه هفتم توسعه یکسال قبل از ارائه برنامه آماده شده بود.

وی تهیه منشور هم آفرینی ایران آینده و منشور حکمرانی مردمی و تشکیل دبیرخانه دائمی مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و ریشه یابی و ارائه راهکارهای عملیاتی مشخص برای رفع آنها را از جمله اقدامات مرکز پژوهش ها برشمرد و گفت: رویکرد تحولی دیگر مرکز پژوهش ها مردمی سازی است. در این راستا مرکز نوآوری و خانه خلاق راه اندازی و بیش از ۵۰ رویداد در آن اجرایی شد و زیست بومی با حدود سه هزار نفر از نخبگان حول این مرکز شکل گرفت.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، راه انداری شبکه اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانی، مرکز افکارسنجی، سامانه جمع سپاری مردمی و گروه ارزیابی مردمی قوانین و سیاستها و پویش انتظارات مردمی را از دیگر اقدامات مرکز پژوهش ها در دوره یازدهم عنوان کرد و افزود: مرکز پژوهش ها رویکرد کمیسیون محوری و نماینده محوری را در پیش گرفت.

نگاهداری با بیان اینکه مرکز پژوهش ها تقویت بنیه کارشناسی را در دستور کار قرار داد، گفت: در این راستا نقشه پویایی شناسی تهیه شد و ۱۰۶۷ متغیر دخیل در حکمرانی کشور و شبکه ارتباط بین آن ترسیم شد. همچنین امکانی برای شبیه سازی تمام طرح ها و لوایح در مجلس با رویکرد شبیه سازی قوانین و سیاست ها در مرکز فراهم آمد.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز داده کاوی گفت: سامانه شبیه سازی در اختیار مجلس قرار گرفته است؛ همچنین با رویکرد هوشمندسازی و سامانه سپاری، پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت. تلاش بر این است که تا پایان دوره مجلس یازدهم کل پروژه تنقیح قوانین با هوش مصنوعی به اتمام برسد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، راه اندازی سامانه تهیه و نهایی سازی و نمایه سازی گزارش‌ها را به عنوان رویکرد تحولی دیگر مرکز پژوهش‌ها مطرح کرد و افزود: گزارش های مرکز در پایگاه های معتبر بارگذاری شده که باعث افزایش اعتبار علمی گزارشهای مرکز و مراجعات بیشتر شده است.

وی رویکرد تحولی دیگر مرکز را برنامه محوری خواند و گفت: یک ماه قبل از شروع هر سال برنامه سال آینده در مرکز تهیه می شود که حدود ۷۰۰ اقدام برنامه ای به تصویب شورای پژوهشی رسید همچنین پایش پیشرفت برنامه ها به تفکیک دفاتر انجام شده و برای هر دفتر کارنامه عملکرد صادر شد.حاصل اینکار باعث رشد ۲ تا ۳ برابری در تولیدات مرکز شده است.

نگاهداری راه اندازی شورای راهبری گزارشهای مرکز را از دیگر رویکردهای تحولی مرکز برشمرد و گفت: هر گزارشی که در مرکز تهیه می شود، طراحی روی بسته عملیاتی آن صورت می گیرد؛ حاصلش آن بود که حدود ۶۰۰ بسته راهبردی نظارتی به کمیسیون های مجلس و ۵۷۰ بسته راهبردی عملیاتی به وزارتخانه های دولت داده شده و پیوستهای رسانه ای گزارشها در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

وی رویکرد بعدی تحولی مرکز پژوهش ها را تنوع بخشی به سبد محصولات بیان کرد و افزود: در کنار گزارش های تفصیلی، پژوهشنامه سیاستی مشتمل بر چکیده مدیریتی گزارشها بطور ماهانه در اختیار نمایندگان گذاشته و رهنامه تک برگی مشتمل بر گزیده های دو سه جمله ای همه گزارشهای مرکز به صورت ماهانه و ۵۰۰ پادکست صوتی در اختیار نمایندگان قرار گرفته و کتاب نامه گزارش های مرکز منشر می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عدالت محوری و برقراری فرصتهای برابر را از دیگر رویکردهای تحولی مرکز عنوان و اظهار کرد: نخبگان به عنوان پژوهشگر و هیات علمی از طریق فراخوان عمومی برای اولین بار در مرکز صورت گرفت.

نگاهداری، راه اندازی مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس برای عینیت بخشی به رسالت آموزشی و ترویج علم و توسعه تعاملات و ارتباطات راهبردی را از دیگر رویکردهای تحولی مرکز پژوهش های عنوان و اظهار کرد: برای اولین بار کنسرسیوم مراکز پژوهشی استراتژیک حاکمیتی راه اندازی شد. همچنین ۲۳ تفاهم نامه با وزارت خانه و دستگاه های و نهادهای انقلابی منعقد شد و میزبانی ۱۲ هیات از کشورهای مختلف صورت گرفت.

وی در پایان گفت: نخستین دوره آیین جایزه ملی قانون برای تحقق رسالت اجتماعی برگزار شد که بیش از هزار اثر رسیده و به عنوان دبیرخانه ملی دنبال می شود.

انتهای پیام

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: