کد خبر: ۹۶۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
تعداد بازدید: ۱۲۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور انتقاد کرد.

هشدار سنگین یک نماینده درباره بودجه سال آینده/ یارانه نقدی باید ۳ میلیون تومان باشد!به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام محمد باقری در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه با بیان اینکه «دلایلی تاثیرگذار و مهم برای رد این لایحه داریم»، عنوان کرد: در بخش منابع لایحه بیشترین افزایش مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرکی با ۴۰ درصد رشد بوده و وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی تا ۲۴ درصد کاهش یافته است که البته این موضوع بدون درنظر گرفتن منابع هدفمندسازی یارانه‌ها است.

نماینده مردم بناب افزود: این به آن معناست است که با وجود این همه فشاری که سال ۱۴۰۲ بر اصناف و تولید در خصوص اخذ مالیات و مالیات ستانی آمد، الان دوباره دولت می‌خواهد مالیات‌ها را ۴۰ درصد افزایش دهد؛ یعنی اگر در سال ۱۴۰۲ کسی ۶۰ میلیون تومان مالیات داده بود، در سال آینده باید ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بپردازد؛ لذا بحث رشد مالیات در لایحه دولت خیلی مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. ممکن است در این زمینه دولت بگوید که پایه‌های مالیاتی را افزایش می دهیم اما باید متوجه باشیم که پایه‌های مالیاتی را مجلس تصویب کرده است و باید مشخص شود که قرار است این رشد ۴۰ درصدی از کدام پایه‌های مالیاتی گرفته شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: درباره کلیات لایحه توسط کمیسیون تلفیق ۶ نقطه قوت مطرح شده و ۸ نقطه منفی احصا شده است. ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه تعیین شده است که اولاً مشخص نیست که این موضوع در کدام سرفصل‌ها و فصول دیده شده است. در این خصوص منابع و مصارف هدفمندی یارانه به صورت شفاف ارائه نشده است که از کجا قرار است تامین شود و قرار است در چه محل هزینه شوند.

باقری تاکید کرد: نمی‌گویم که بنزین و گازوئیل گران می‌شود، ولی دولت باید به صورت مشخص منابع و مصارف این هدفمندسازی یارانه ها را برای مجلس مشخص کند. مورد دیگری که باید مورد نظر قرار بگیرد موضوع کسری قابل ملاحظه در منابع هدفمند سازی یارانه‌ها است؛ یعنی ما یارانه را می‌دهیم اما اینکه منابع را از کجا باید تامین کنیم مشخص نیست که این موضوع عملا به معنای کسری بودجه، تعطیلی کارهای عمرانی و تورم است؛ لذا اگر می‌خواهیم به دهک‌های پایین جامعه یارانه بدهیم باید بصورت ۱۰۰ درصدی صورت بگیرد اما در لایحه دولت عملاً مشخص نیست که منابع این کار از کجا تامین می‌شود و در کجا صرف می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر واقعاً می‌خواهیم هدفمندی یارانه‌ها را بدهیم، با ۳۰۰ هزار تومان نمی‌شود؛ بلکه باید یارانه را بالای ۲ الی ۳ میلیون تومان تعیین کنیم تابه کمیته امداد و بهزیستی کمک‌های خوبی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: