کد خبر: ۹۶۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹
تعداد بازدید: ۱۱۰
برخی غذاها می‌توانند باعث حملات میگرنی در افراد مبتلا به میگرن شوند. مواد غذایی محرک میگرن شامل شکلات، کافئین، الکل و ... است.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، الهه جعفرزاده: غذاهای گوناگون زمانی که با سایر محرک‌ها ترکیب شوند، میگرن را تشدید می‌کنند. برخی از محرک‌های رایج که می‌تواند در برخی افراد باعث بروز یا ایجاد دردهای میگرنی شود، عبارتند از:

 

۱. کافئین

مصرف بیش از حد کافئین و یا ترک یکباره آن می‌تواند باعث میگرن یا سردرد شود. خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین عبارتند از: قهوه، چای و شکلات.

اگر میگرن دارید، این مواد غذایی را نخورید

 

۲. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که به جای قند، از آنها استفاده می‌شود. این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند باعث میگرن شوند. «آسپارتام» معروف‌ترین شیرین‌کننده مصنوعی است که باعث بروز حملات میگرنی می‌شود.

 

۳. الکل

الکل یکی از رایج‌ترین مواردی است که در ایجاد میگرن نقش دارد. بر اساس یک مطالعه، بیش از ۳۵ درصد از مبتلایان به میگرن، الکل را به عنوان یک محرک برای دردهای میگرنی توصیف می‌کنند. الکل می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که عامل مهمی در ایجاد سردرد است.

اگر میگرن دارید، این مواد غذایی را نخورید

 

۴. شکلات

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، شکلات بعد از الکل دومین محرک رایج برای حملات میگرن است. گفته می‌شود حدود ۲۲ درصد از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، از علاقه‌مندان به شکلات هستند. شکلات حاوی کافئین و بتا فنیل اتیلامین است که در برخی افراد باعث سردرد می‌شود.

اگر میگرن دارید، این مواد غذایی را نخورید

 

۵. غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات یا MSG یک نمک سدیم اسید گلوتامیک است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. هم‌چنین این ماده، یک طعم‌دهنده خوراکی است که معمولاً به غذاهای کنسرو شده، سوپ‌ها و گوشت‌های فرآوری‌شده اضافه می‌شود. خوردن مونوسدیم گلوتامات بی‌خطر است، اما برخی از محققان مصرف آن را با حملات میگرنی مرتبط می‌دانند. بنیاد میگرن آمریکا نیز خاطرنشان می‌کند که این ماده در ۱۰ تا ۱۵ درصد از مبتلایان به میگرن، باعث بروز حملات میگرنی شدید می‌شود. سایر مواد نگهدارنده نیز ممکن است در برخی افراد، محرک میگرن باشند.

 

۶. گوشت‌های فرآوری‌شده

گوشت‌های فرآوری‌شده، از جمله ژامبون، هات داگ و سوسیس‌، حاوی مواد نگهدارنده‌ای به نام نیترات هستند که این ماده رنگ و طعم مواد غذایی را حفظ می‌کند. این غذاها می‌توانند اکسید نیتریک را در خون آزاد کرده و رگ‌های خونی مغز را گشاد کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اکسید نیتریک می‌تواند باعث میگرن شود یا به تشدید آن کمک کند.

اگر میگرن دارید، این مواد غذایی را نخورید

 

۷. غذاهای سرد یا منجمد

خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های منجمد مانند بستنی‌ می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در سر شود. اگر بلافاصله بعد از ورزش یا در گرمای بیش از حد، مواد غذایی منجمد بخورید، سردردهایی را تجربه خواهید کرد که ممکن است تبدیل به حملات میگرنی شوند.

اگر میگرن دارید، این مواد غذایی را نخورید

 

۸. غذاهای شور

غذاهای شور قابلیت این را دارند که در برخی افراد باعث میگرن شوند. مصرف سطوح بالای سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و باعث سردرد یا حملات میگرنی شود.

اگر میگرن دارید، این مواد غذایی را نخورید

 

درمان میگرن

دوره‎‌های میگرن می‌تواند دردناک باشد و زندگی شما را مختل کند. خوشبختانه با اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می‌توانید به پیشگیری از حملات میگرنی کمک کنید. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد علاوه بر مصرف دارو، روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارند که به درمان میگرن کمک می‌کنند:

ماساژ درمانی: می‌تواند دفعات حملات میگرنی را کاهش دهد.

مکمل‌های ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): می‌تواند به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند.

مکمل‌های منیزیم: مصرف ویتامین C و منیزیم، با خاصیت آنتی اکسیدانی و احتمالاً کاهش التهاب عصبی می‌تواند منجر به بهبود علائم میگرن و افسردگی در افراد مبتلا به میگرن می‌شود.

سبک زندگی سالم: وعده‌های غذایی خود را به طور منظم بخورید و هرگز آنها را حذف نکنید، مصرف کافئین را محدود کنید و به اندازه بخوابید.

مدیریت استرس: با تمرینات یوگا، تمرکز حواس یا مدیتیشن، استرس خود را مدیریت کنید و دردهای میگرنی را کاهش دهید.

منبع: healthline

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: