کد خبر: ۹۶۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: ۲۳۰
رضا نصری حقوقدان بین الملل با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت: چرا جزیره مالت، با ۵۰۰ هزار جمعیت، در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه به تصویب می‌رساند و ایران نمی‌تواند؟

نصری: چرا جزیره مالت در شورای امنیت قطعنامه تصویب می‌کند اما ایران نمی‌تواند؟!به گزارش خبرداغ ، خبرآنلاین رضا نصری نوشت: به بهانه کم‌تر از ۵٪ غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، اسرائیل چند دهه ایران را تحت انواع فشارهای اقتصادی و سیاسی قرار داد به نحوی که تک‌تک ایرانیان آثار آن را در بازار کارشان، بیمارستان‌هایشان، کیفیت زندگی‌شان و سفره‌هایشان احساس کردند.

یک آسیب‌شناسی بکنیم تا ببینیم چرا ایران نمی‌تواند به صورت مستقل جنایات و قانون‌شکنی‌های بی‌سابقه اسرائیل را در صحنه بین‌الملل دست‌مایه منزوی‌سازی و پاسخگو کردن اسرائیل قرار دهد؟

چه بر سر اعتبار ایران آمده که در عمل قادر نیست به تنهایی پرونده جنایات اسرائیل - از کشتار مردم بی گناه فلسطین گرفته تا زرادخانه هسته‌ای آن - را در دست بگیرد و با ارائه پیش‌نویس قطعنامه و کنوانسیون‌های جدید این رژیم آپارتاید را وادار به تمکین به حقوق بین‌الملل سازد؟

چرا نمی‌توانیم حتی در سطح منطقه چند کشور مسلمان و همسایه را به سمت اتخاذ یک موضع واحد و هماهنگ هدایت کنیم و سازوکارهای جدی برای مواجه با تهدیدات امنیتی اسرائیل ایجاد نماییم؟

بحث «قدرت نظامی» جای خود! اما چه شده که خود نیز می‌دانیم پیشنهادات و ابتکارات‌ ما - به عنوان یک کشور ۹۰ میلیونی با این همه ظرفیت - در صحنه دیپلماسی جهان و منطقه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؟

چرا جزیره مالت، با ۵۰۰ هزار جمعیت، در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه به تصویب می‌رساند و ایران نمی‌تواند؟

دلسوزانه می‌پرسم چرا - علیرغم اینکه تاثیر فشار سیاسی و دیپلماتیک را با پوست و گوشت و استخوان تجربه کرده‌ایم - هنوز این مولفه قدرت را جدی نگرفته‌ایم و قدرت «دیپلماسی» را به حال خود رها کرده‌ایم؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: